Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Jeg har et nytt spørsmål:

 

En nesehår-trimmer, drar den ut hårene, eller kutter den de? Tørr ikke bruke den før jeg vet det ;)

7533329[/snapback]

Den kutter!

Det kiler forresten som et helvete.

Det aller værste er at jeg kjøpte en slik til fatter for noen år siden. Han ville ikke bruke den fordi den kutta og ikke nappa ut hårene!? Snakk om psyk far, hvem pokker trøkker et batteridrevent verktøy opp i nesa for å røske ut alle håra? Ett hårnapp er jo nok til å få tårer i øya.

 

Jeg må også få nevne en kompis av meg. Han tar et kjapt inntrekk med lighterflammen for å brenne av nesehår, DET er gal manns verk! Det bør jeg forresten filme og legge ut på Youtube..

 

Simen1, disse flyspørsmålene var spennende. Hvor i all verden skal vi henvende oss for å finne ut av det? Illustrert Vitenskap kanskje..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mitt spørsmål er følgende:

når jeg skal lage matpakke, så krøller matpapiret når jeg legger papiret oppå brødskiven, hvorfor skjer dette? jeg må være rask å legge en brødskiva oppå papiret før den krøller, surt...

7533607[/snapback]

Papiret krøller seg fordi det utvider seg når det blir fuktig. Vel, papiret er ganske tynt og ikke-absorberende. Fuktigheten holder seg på undersiden av papiret en stund før det trekker gjennom. Det at papiret er fuktig på den ene siden og ikke den andre betyr at det er utvidet på den ene siden men ikke på den andre. Jeg tror rullingen alltid skjer på tvers av fibrene siden det krever mindre kraft enn rulling på langs av fibrene i papiret. En løsning kan være å fukte papiret på begge sider før du legger det på, eller å snu papiret straks det begynner å krølle. Da vil det krølle seg tilbake.

 

Mozze: Det hadde tatt seg ut med drill for å rive ut samtlige hår av nesa samtidig. Jeg skulle gjerne sett på med et halvt øye dersom det ble lagt ut på youtube og grøsset litt over galskapen.

 

Hvis jeg ikke får svar sender jeg spørsmålene til SAS braathens. Får jeg ikke svar der heller kan jeg prøve Illustrert vitenskap.

 

Lightermetoden høres ikke behagelig ut. Svidd hår på stearinlys lukter ikke godt, og å ta et drag med konsentrert hårrøyk høres ikke akkurat bedre ut.

Lenke til kommentar

Da skal jeg teste nesehårfjerner ved neste anledning ;) Begynner å bli litt tett skog der inne.

 

Da har jeg et nytt spørsmål, inspirert av "blackout-diskusjonen" en side bak her.

Om man drikker seg så full at man ikke husker noe, vil man da huske det om man drikker seg like full igjen? Altså, under denne blackouten?

Endret av e-banez
Lenke til kommentar
Da har jeg et nytt spørsmål, inspirert av "blackout-diskusjonen" en side bak her.

Om man drikker seg så full at man ikke husker noe, vil man da huske det om man drikker seg like full igjen? Altså, under denne blackouten?

7533946[/snapback]

Eneste problemet ditt er da selvsagt at du ikke husker om du husket det når du atter engang blir edru nok til å tenke på saken.. :p

 

En ting med alkohol er at man kan lære seg ting under rus som man kun mestrer under tilsvarende forhold. Det er ikke noe eksakt vitenskap akkurat, men hvis en dritings fyr lærer å knyte slipsknute i fylla, trenger han ikke fikse det i det hele tatt edru. Drikker han seg snydens igjen vil han sansynligvis fikse det. Husker ikke helt hva man kalte fenomenet, det var min ganske morsomme psykologiforeleser fra Grimstad som kom med historien i sin tid.

Lenke til kommentar
2. Hvorfor er det forbud mot å bruke elektronisk utstyr uten radiomottager eller sender når lampa fest setebeltet er på? Blant annet er det spesifikt nevnt i sikkerhetsbrosjyra: mp3-spillere, kalkulatorer og mobiltelefoner i "flight modus".

7531925[/snapback]

Du skal følge med på sikkerhetsdemonstrasjonen og andre ting som blir sagt over høyttaleranlegget. Rett og slett være obs på at situasjoner kan oppstå.
Lenke til kommentar
Da passer det kanskje godt å ta opp min manglende sans for lukt. Jeg har ingen luktesans. Hvorfor?

Polypper er en årsak til at mange mister luktesansen. Den forsvinner langsomt slik at en ikke merker det, men når en får røsket bort polyppene, blir selv en tur til besninstasjonen en større opplevelse. Jeg vet av flere som har opplevd dette.
Tror jeg må prøve lightermetoden.

7534076[/snapback]

Det skal adskillig hardere lut til for å fjerne polypper, jeg fikk en beskrivelse hvordan det føltes, og som jeg hopper over her...
Lenke til kommentar
1. Hvorfor er det forbud mot å bruke elektronisk utstyr med radiomottager når lampa fest setebeltet er på?

Mange mottakere sender også ut radiostråling. Heterodyne mottakere stråler ut mellomfrekvensen, og regenerative mottakere stråler sterkt (tror ikke denne brukes mye lengre). Homodyne mottakere stråler ut mindre, men det er nok noe på selve mottakerfrekvensen samt basebåndet, tror begge deler er ubetydelige.
2. Hvorfor er det forbud mot å bruke elektronisk utstyr uten radiomottager eller sender når lampa fest setebeltet er på? Blant annet er det spesifikt nevnt i sikkerhetsbrosjyra: mp3-spillere, kalkulatorer og mobiltelefoner i "flight modus".

Mye handler om minimalisering av risiko, f.eks. for at klokkefrekvensen på digitalt utstyr skal ligge på grunnfrekvensen eller en harmonisk av viktige frekvenser som f.eks. GPS-signalene som i utgangspunktet er svært svake. En har opplevd at bl.a. antenneforsterkere har jammet ut GPSmottakere i store områder.
3. Hvorfor er det forbud mot å bruke elektronisk utstyr med radiosender når lampa fest setebeltet er på? Forsøk med en rekke flytyper har jo vist at det er minimal påvirkning av instrumentene under verst tenkelige scenarioer. Dvs. med et fly stappfullt av folk som alle prater i mobilen samtidig og med særlige mottagerforhåod slik at alle mobilene har maks sendestyrke. Mobilene som var valgt ut i testen jeg leste om for noen år siden hadde maksimale SAR-verdier.

Artikler jeg har lest antyder at SAR-verdiene oppgitt er like pålitelige som standbytiden mobilprodusentene oppgir for sine mobiltelefoner, dvs. ikke spesielt troverdig. Artikkelen jeg leste var inkrimenerende, og forfatterene hadde valgt å sladde alle firmanavn.

 

Ellers er det 2 haker med å bruke mobiltelefoner fra fly:

- hver mobil vil kunne se flere mobilmaster enn vanlig, og på den måten oppta mye unødvendig kapasitet, pluss all overheaden med å prosessere at samme mobil blir tatt imot og dekodet av mange flere systemer enn ellers vanlig, og dette må samordnes i forbindelse med handover.

- selv om stasjonene er synlige, kan en risikere at mobilen må sende med maks effekt, og med flykroppen som et faradaybur med små åpninger (vinduene), betyr det interne refleksjoner og langt mer bestråling av passasjerer enn forutsatt. Dette har vært tatt opp også i Japan. Ingen selskap ønsker å stå ansvarlig for grilling av sine kunder.

4. Dekningskart for radiokanaler viser bare dekningsforholdene på bakken. Fjell og åser kan sperre for dekning. Men hvordan er det i lufta. Er det f.eks gode mottagerforhold for RDS-radioer i fly, luftballonger osv? Akkurat som det er svært god dekning ut over åpent hav så bør det vel være god dekning oppover i lufta også. Bonusspørsmål: Når FM-radio ut til den internasjonale romstasjonen?

Her kommer det inn to faktorer: radiostråleprofilen og atmosfæriske forhold. Ionosfæren er gjennomsiktig for VHF og oppover, men kringkastingsantennene er optimalisert for å sende signalet langs overflaten av jorden, og minst mulig opp. Det er derfor mulig du vil kunne høre en fjerntliggende stasjon bedre enn en du er rett over.

 

Bonussvaret er at du nok kan høre en sterk kringkastingssender fra ISS, kanskje også fra månen.

5. Hvis et vanlig norsk pasasjerfly (la oss si Boeing 737-600 for å unngå at flisespikkere sier "det varierer"), øker vekta på flyet med ett tonn, hvor mye har det å si på drivstofforbruket på en middels innenlands flytur? Ett tonn mer nyttelast gir hvor mange kg mer drivstofforbruk?

7531925[/snapback]

Dessverre har jeg ikke tallene her, men jeg husker vagt at det nylig stod en artikkel i avisene om hvor mye kinesiske flyselskap skulle spare ved å fylle drikkevannstankene bare trekvart full. Med svart belte i søkemotorer er det mulig du finner denne, selv på dette tynne grunnlaget. Hmm, kanskje noe her: http://www.edie.net/news/news_story.asp?id=12342
Lenke til kommentar
Nå var da ligheteren for å fjerne nesehår.

Det var da bra. Brent hår lukter ille for de fleste.
Hvorfor la ikke legen merke til disse polyppene da jeg var og ble voldtatt i nesen med forskjellige typer stålrør, da?

7537817[/snapback]

Jeg var ikke klar over at du hadde blitt undersøkt. Er du sikker på at han så etter polypper? Jeg er blitt forklart i mer detalj enn jeg ønsket om hvor langt inn en må for å se disse.
Lenke til kommentar
Zappza: Jeg tror mer på teorien om blackout enn søvne. Hvis man har vært veldig full og våkner opp med vage "drømmer" om hva som skjedde så er de mest sansynlig sanne. Det er uansett kjipt å våkne opp og finne ut at man har dummet seg skikkelig ut eller gjort noe tankeløst, slemt, galt eller farlig.

 

Uansett tror jeg det er lurt å ta kontakt med den forulempede jenta og beklage dypt det som du har hørt rykter om skjedde og prøve å klare litt opp fra både din og hennes side. Kanskje via epost, SMS, messenger eller lignende. Det er mulig hun vil bli overrasket og slenge døra i ansiktet på deg om du dukker opp hos henne eller slå av telefonen om du ringer. Da får du i hvertfall ikke beklaget eller forklart deg. Prøv å ordne opp så godt som mulig så det ikke blir fullt så pinlig å møtes i framtiden.

 

Gaston: Jeg føyde på 5 spørsmål i mitt forrige innlegg etter at du hadde svart på det ;)

7532696[/snapback]

Som jeg sa, jeg husker absolutt alt det andre som skjedde den natta, både før og etter blackouten.

 

Fikk i dag spurt noen andre som var der, og de sa at jeg lå å sov =/

 

Har tatt kontakt med henne, det var faktisk ei av bestevenninnene mine, og har fått greiet det ut. Greia var egentlig hva som hadde skjedd, om det var blackout eller søvngjenging...

Lenke til kommentar

Codename_Paragon: Takk for fem lange og informative svar. :) Lenken på slutten ga detaljert informasjon den også. Om jeg tolker den rett så vil 1 tonn ekstra nyttelast gi 0,2 tonn økt drivstofforbruk per time i lufta. Det er jo en del. Kan se for meg at flyselskaper ønsker fedmetillegg, kilopris på bagasjen og betaltoaletter.

 

Egentlig kom jeg til å fundere over hvor mye flyselskapene hadde spart på å ikke servere mat eller drikke om bord. Ingen trillevogn, kanner, kortlesere, varesortement osv. F.eks om de hadde spart så mye at en del av innsparingen kan gå til utdeling av gratis matkupponger som kun kan benyttes ved endelig destinasjon. (Spiser man før avgang så bærer man jo med seg vekta av maten og drikke inn på flyet)

 

Jeg har sett på flere tilsvarende i det siste. Det virker som et par av de tellerene er ute av kurs med 0,1 milliard. Resten ser ut til å ligge under 0,01 milliard i fra hverandre.

Lenke til kommentar
Hvor kan jeg få kjøpt små, men brede gummistrikker?

7539342[/snapback]

Jeg vet ikke hvor små og hvor brede du vil ha de, men binders og biltema har et utvalg strikk. Ellers så kan det være et forslag å klippe opp en sykkelslange. Det finnes sykkelslanger i mange ulike tykkelser og du kan klippe de så brede som du ønsker.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...