Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Snør er kroppens støvfilter.

Når vi er forkjølet blir immunforsvaret redusert og dermed produserer nesa snør for å stoppe bassilusker fra å komme inn og gjøre oss sykere :)

7530103[/snapback]

Hvorfor blir man veldig snørrete da etter en tur ute i kaldt vær, blir jo ikke forkjøla fordi ..

7530264[/snapback]

Lungene våre skal helst ikke puste inn altfor kald luft over en lengre periode. Snørr produseres for å forhindre dette

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lungene våre skal helst ikke puste inn altfor kald luft over en lengre periode.

vet du hvorfor?

nyere forskning viser at det er sunt å spise sine egne busemenn...

7530325[/snapback]

Kald luft irriterer slimhinnen i lungene. Mange opplever dette ved at de blir tette i pusten + at det dannes snørr

Lenke til kommentar

vet du hvorfor?

7530325[/snapback]

Kald luft irriterer slimhinnen i lungene. Mange opplever dette ved at de blir tette i pusten + at det dannes snørr

7530382[/snapback]

Derfor jeg hostet opp så mye slim i dag... :hmm:

blir gøy med et år ved grense jacobselv med kondisen min da... :no:

Lenke til kommentar

vet du hvorfor?

7530325[/snapback]

7530382[/snapback]

Derfor jeg hostet opp så mye slim i dag... :hmm:

blir gøy med et år ved grense jacobselv med kondisen min da... :no:

7530408[/snapback]

Pakk deg godt inn med klær. Og det sier jeg som ikke har begynt med vinterjakke engang :D

Lenke til kommentar
Nytt spørsmål: Hvor mange homofile (i betydningen menn + menn) finnes det i Norge?

7492357[/snapback]

Det finnes det ingen svar på. Det er rett og slett umulig å gi svar på det i og med at det er veldig sjelden du trenger å oppgi den seksuelle legning, pluss at mange homofile tørr ikke innrømme at de er det.

7508182[/snapback]

Egentlig holder det med en omtrentlig fordeling. Det var nemlig en jeg pratet med som påsto at det var et klart flere homofile menn, enn det var lesbiske kvinner. Jeg trodde det var motsatt.

Lenke til kommentar
Hvordan produseres timeglass?

7512904[/snapback]

Det lurer jeg også litt på, men kan gjette på en fremgangsmåte:

1. En glassblåser lager en "vase" som er den nederste delen av timeglasset.

2. Han smalner inn gladdet på miten til det blir veldig smalt og drar i det så det blir ennå smalere. Det er fortsatt bredt over den smale biten.

3. Glasset kjøles ned og det fylles på tørr, veldig fin sand. Sanda helles på nøyaktig så lenge det ønskes. F.eks 3 minutter. Det som er til overs da helles av.

4. Sanda ligger i den nederste delen godt avskjermet fra toppen. Kantene rundt den brede delen av toppen varmes opp og smalnes innover slik at det ser ut som en tynn åpen ende.

5. Glasset kjøles ned igjen og varmes kun rundt den smale enden. Den varme smale enden klipes av med en tang og "arret" pyntes på.

Får man kjøpt rettetang som går på batteri?

7523917[/snapback]

Neppe. Rettetenger krever veldig høy effekt (watt), mye høyere enn f.eks en barbermaskin. Hvis det eksisterer så må i så fall batteriet være ekstremt stort. F.eks en kloss på 5kg og har likevel kort brukstid. Det er forsåvidt den samme grunnen til at batteridrevne hårfønere, varmeovner, vannkokere, mikrobølgeovner, kaffetraktere, osv ikke har vært noen salgssuksess (om de i det hele tatt finnes).

Lenke til kommentar

Gaston: Takk for artikkelen :) 2,8% homofile og 0,7% lesbiske, eller homofile per lesbisk. Det betyr at han jeg diskuterte med hadde rett.

Noen nye spørsmål. Denne gangen handler det om fly.

1. Hvorfor er det forbud mot å bruke elektronisk utstyr med radiomottager når lampa fest setebeltet er på?

2. Hvorfor er det forbud mot å bruke elektronisk utstyr uten radiomottager eller sender når lampa fest setebeltet er på? Blant annet er det spesifikt nevnt i sikkerhetsbrosjyra: mp3-spillere, kalkulatorer og mobiltelefoner i "flight modus".

3. Hvorfor er det forbud mot å bruke elektronisk utstyr med radiosender når lampa fest setebeltet er på? Forsøk med en rekke flytyper har jo vist at det er minimal påvirkning av instrumentene under verst tenkelige scenarioer. Dvs. med et fly stappfullt av folk som alle prater i mobilen samtidig og med særlige mottagerforhåod slik at alle mobilene har maks sendestyrke. Mobilene som var valgt ut i testen jeg leste om for noen år siden hadde maksimale SAR-verdier.

4. Dekningskart for radiokanaler viser bare dekningsforholdene på bakken. Fjell og åser kan sperre for dekning. Men hvordan er det i lufta. Er det f.eks gode mottagerforhold for RDS-radioer i fly, luftballonger osv? Akkurat som det er svært god dekning ut over åpent hav så bør det vel være god dekning oppover i lufta også. Bonusspørsmål: Når FM-radio ut til den internasjonale romstasjonen?

5. Hvis et vanlig norsk pasasjerfly (la oss si Boeing 737-600 for å unngå at flisespikkere sier "det varierer"), øker vekta på flyet med ett tonn, hvor mye har det å si på drivstofforbruket på en middels innenlands flytur? Ett tonn mer nyttelast gir hvor mange kg mer drivstofforbruk?

Lenke til kommentar
Gaston: Takk for artikkelen :) 2,8% homofile og 0,7% lesbiske, eller homofile per lesbisk. Det betyr at han jeg diskuterte med hadde rett.

7531925[/snapback]

Bare hyggelig :) .

Artikkelen er ingen god kilde vil jeg si. Det er et så kompleks emne at det krever tid og forståelse for å avgjøre hvor mange % homofile det er i landet. Man kan basere avgjørelsene på skjønn og hypotetiske teorier. Jeg tror personlig det er over 2,8% og 0,7%, men det er nå jeg... :)

Endret av Gaston
Lenke til kommentar
Hvorfor faller mange godjenter for drittsekker? Og jenter generelt for drittsekker eller sosser som alltid har blitt backet up av "far"?

7532009[/snapback]

Er vel gutter som blir oftest kalt for sosser da men?

7532137[/snapback]

Gutter blir kalt det, men jenter er det...

Flere "sossete" jenter enn gutter. Det er mitt inntrykk :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg har fått slengt opp i trynet denne helga at jeg har klådd på ei jente på fredags natt i 6-7 tiden. Jeg kan ikke huske å ha gjort dette, men når hun det skjedde med bekrefter dette selv, så begynner jeg å bli litt redd.

Husker absolutt alt det andre som skjedde den kvelden, fra klokken 23 til klokken 06.15. Klokken 06.15 sovnet jeg (tror jeg, husker ingenting fra perioden 06.15 -> 07.30).

Mitt spørsmål er da altså om jeg har gjort dette selv i våken tilstand, og plutselig har fått blackout om dette, eller om jeg rett og slett har gjort det i søvne?

Jeg hadde rimelig høy promille den natta, men jeg sluttet å drikke sånn rundt klokken 05.30.

Noen som kan hjelpe? Er litt redd nå, vil helst finne ut grunnen til at dette har skjedd :scared:

Lenke til kommentar

Zappza: Jeg tror mer på teorien om blackout enn søvne. Hvis man har vært veldig full og våkner opp med vage "drømmer" om hva som skjedde så er de mest sansynlig sanne. Det er uansett kjipt å våkne opp og finne ut at man har dummet seg skikkelig ut eller gjort noe tankeløst, slemt, galt eller farlig.

Uansett tror jeg det er lurt å ta kontakt med den forulempede jenta og beklage dypt det som du har hørt rykter om skjedde og prøve å klare litt opp fra både din og hennes side. Kanskje via epost, SMS, messenger eller lignende. Det er mulig hun vil bli overrasket og slenge døra i ansiktet på deg om du dukker opp hos henne eller slå av telefonen om du ringer. Da får du i hvertfall ikke beklaget eller forklart deg. Prøv å ordne opp så godt som mulig så det ikke blir fullt så pinlig å møtes i framtiden.

Gaston: Jeg føyde på 5 spørsmål i mitt forrige innlegg etter at du hadde svart på det ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...