Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 lurer på hvorfor så mange tror at snedig er synonymt med rart.for det er det ikke! http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j Faktum er at topic er feil, som det har blitt påpekt før. Snodige ting du lurer på hadde vært korrekt, og da hadde det vært en snedig topic for de med snodige spørsmål. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Hva med å endre ordboka heller? Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Jenter går også gjennom stemmeskiftet ja? Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Hvorfor blir man mørk under øynene hvis man er sliten eller mangler søvn? Lurt på det en stund nå! Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Tydligvis... alle går gjennom stemmeskifte, men gutter til en mer dyp stemme/mørk stemme. Vi er mer preget av det enn jentene. Testesteron vettu. Lenke til kommentar
euroshopper Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Jenter går også gjennom stemmeskiftet ja?7525124[/snapback] Nei, nå ble jeg veldig usikker her...Men de har vel masse annet som blir "skiftet" og "oppgradert" da. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hvorfor bruker jeg så himla lang tid når jeg skal ha noe på butikken som fks. potetgull eller brus.. Klarer aldri å bestemme meg helt for hva jeg skal kjøpe. 7523922[/snapback] Det er fordi du har et luksusproblem. Du har for mye penger og dermed får du for mye å velge i. Du skal få kontonummeret mitt om du skulle få en trang til å løse problemet ditt. Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hva i all verden er reaktiv dissosiativ lidelse og reaktiv tilknytningsforstyrrelse? Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Dissosiering Dissosiering blir av Carlson definert som kognitive, affektive, atferdsmessige og fysiologiske gjenopplevelser og unngåelse som medfører manglende integrasjon av tanker, følelser, atferd og sansning. Dette kan synes som en noe vag og sirkulær definisjon. Den er dessuten svært vid og vil derfor dekke en rekke forskjellige fenomener, noe som gjør dissosiering innholdsmessig til veldig mye forskjellig. Andre har definert dette som en forstyrrelse i integrerende bevissthetsfunksjoner, hukommelse, identitet og opplevelse av omverden (APA, 1994). Også gjenopplevelser kan sees på som dissosiative, da disse foregår utenfor den kontekst selve hendelsen skjedde i. Dissosiativ amnesi innebærer en reduksjon i hukommelse av informasjon. Både emosjonell nummenhet og manglende oppmerksomhet på smerte blir betraktet som former for dissosiering. Ulike former for dissosiering har som mål å skape avstand til lidelse, smerte og angst som er forbundet med den traumatiske hendelsen eller traumerelaterte stimuli. Herman (1992) tenker at barn bruker dissosiasjon for å beskytte seg mot emosjonell og fysisk smerte, men at denne prosessen kan gå for langt og føre til følelser som avstengthet og fremmedgjøring, noe som i seg selv blir svært ødeleggende. Også forhold som selvskading vil kunne fungere for å fjerne emosjonell nummenhet, og kan dermed sees som en form for dissosiering. Carlson hevder at dissosiering foregår både under selve den traumatiske hendelsen og i tiden etter. Ulike typer av dissosiering beskrevet i DSM er dissosiativ amnesi, dissosiativ fugue, dissosiativ identitetslidelse, depersonalisasjonslidelse og dissosiativ lidelse INA. Disse vil ikke bli beskrevet i nærmere detalj her. Her er en artikkel om reaktiv tilknytningsforstyrrelse... Ordet reaktiv betyr tilbakevirkende,og tilknytningsforstyrrelse betyr som order selv sier,at en har problemer med å knytte seg til noen. Lidelsen inntreffer som et direkte resultat av alvorlig omsorgssvikt, misbruk eller alvorlig mishandling fra foreldrenes side! Sykdomsbildet består av fryktsomhet og økt vaktsomhet,aggressjon rettet mot seg selv og andre,og manglende eller liten evne til å knytte seg til andre mennesker! Spesielt autoriteter og voksenpersoner. Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 @Gaston: Ah, tusen takk Fikk et kort svar av mamma om hva det var, men takk for at du fant en utfyllende artikkel om emnet Lenke til kommentar
Whoopy Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hvorfor gjør papirkutt så vondt? Ikke at det gjør så himla vondt, men det er lite sår og hvorfor skal papirark være så skarpe? Hilsen Whoopy Lenke til kommentar
O.J Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jenter går også gjennom stemmeskiftet ja?7525124[/snapback] Nei, nå ble jeg veldig usikker her...Men de har vel masse annet som blir "skiftet" og "oppgradert" da. 7525185[/snapback] Jenter kommer i stemmeskiftet ja. stemmer blir merkbart mørkere. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hvorfor gjør papirkutt så vondt? Ikke at det gjør så himla vondt, men det er lite sår og hvorfor skal papirark være så skarpe? Hilsen Whoopy 7529610[/snapback] Skal ikke si det 100% sikkert, men ved et papirkutt får man jo et tynt rett kutt i huden. når man beveger huden vil jo disse delene gnisse mot hverandre, og nervene sender masse signaler. papirkutt går jo også ofte dypere enn f.eks skrubbsår, selv om det synes dårlig. Lenke til kommentar
IMG_123 Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg lurer på hvordan bussemenner oppstår. Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hvorfor gikk den tråden her over fra Snedige ting du lurer på til Snodige ting du lurer på? Og når? Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg lurer på hvordan bussemenner oppstår. 7529881[/snapback] Døde bakterier så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hvorfor gikk den tråden her over fra Snedige ting du lurer på til Snodige ting du lurer på? Og når? 7530032[/snapback] Dette innlegget har blitt redigert av jarmo: i dag, 12:54 Den ble nok omdøpt fordi spørsmålene har gått mer og mer fra snedige mot snodige mot IMO noe enda verre. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg lurer på hvordan bussemenner oppstår. 7529881[/snapback] Støv. og dritt fra hjernen? Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Snør er kroppens støvfilter. Når vi er forkjølet blir immunforsvaret redusert og dermed produserer nesa snør for å stoppe bassilusker fra å komme inn og gjøre oss sykere Lenke til kommentar
Espein Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Snør er kroppens støvfilter.Når vi er forkjølet blir immunforsvaret redusert og dermed produserer nesa snør for å stoppe bassilusker fra å komme inn og gjøre oss sykere 7530103[/snapback] Hvorfor blir man veldig snørrete da etter en tur ute i kaldt vær, blir jo ikke forkjøla fordi .. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg