Simen1 Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Innholdet av CO2 i atmosfæren har økt med ca 20% på bare 40 år. Hvor mye det har økt de siste århundrene og frem til 1965 vet jeg ikke, men det er nok sansynlig å ta utgangspunkt i at det har vært en betydelig økning. At mennesket står for utslipp av bare 5% mer enn det naturen selv gjør betyr at vi hele tiden forskyver balansen. CO2-innholdet vil øke helt til en ny balanse er opprettet eller til hele økosystemet går ad dundas. Hvilket av disse utfallene som vil skje er usikkert. På Venus ble det en gang i historien en eksplosiv økning av CO2 og drivhuseffekt. Denne reaksjonen var selvforsterkende fordi økt innhold av CO2 ga høyere temperaturer som igjen ga økte utslipp av CO2. I dag er temperaturen på overflaten i gjennomsnitt 460'C og atmosfæren inneholder 96% CO2 med et trykk på 100 atmosfærer. På mars gikk det andre veien. Mars mistet gassene som holder temperaturen oppe. Der har gjennomsnittstemperaturen sunket til -63'C. CO2 kondenserer som snø på polene og atmosfæretrykket er 0,01 atmosfære med ca 96% CO2. Hvilken vei vil likevekten på jorda vippe hvis den kommer ut av kjemisk balanse? Tør vi gamble eller er vi selvsikre nok til å tro at vi vet vi nok til å være sikre på å ikke ødelegge planeten? Lenke til kommentar
g@bb@ Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Hvilken væske har det laveste kokepunktet, og høyeste og hvilken har det laveste frysepunktet og høyeste punktet? Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Helium (He) koker allerede ved -269°C, tungsten (W) koker ikke før hele 5660°C. Jeg vil anta at frysepunkt og smeltepunkt er det samme, da finner vi videre at Helium (He) igjen vinner med smeltepunkt på -272°C, men tungsten blir slått av Karbon © 3500°C Er man interessert i flere data om grunnstoffene våre så klikk -HER- Endret 13. desember 2006 av Mozze Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Hvilken væske har det laveste kokepunktet, og høyeste og hvilken har det laveste frysepunktet og høyeste punktet? 7491674[/snapback] Alle stoffer kan opptre i flytende form, så det du spør om er vel egentlig hvilket stoff som har det laveste kokepunktet osv. Helium har kokepunkt på -269°C og frysepunkt på -272°C (1,15°C over det absolutte nullpunkt). Høyeste smeltepunkt/frysepunkt er vel Wolfram med 3383°C (og også kokepunkt på 5560°C). Eller kanskje det finnes noen legeringer/blandingsstoffer som har høyere? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Nytt spørsmål: Hvor mange homofile (i betydningen menn + menn) finnes det i Norge? Hvor mange lesbiske finnes det i Norge? Mozze: Tungsten er det engelske navnet. På norsk heter det Wolfram, noe som er lettere å huske siden symbolet er W. endrebjorsvik: Ved vanlig lufttrykk er det wolfram som har høyest smeltepunkt. Ingen legeringer har noe høyere fordi det ville forutsatt at det finnes en mer kjemisk stabil kjemisk forbindelse. Kjemisk sett er B4C, SiC og diamant aktuelle motkandidater, men alle disse har alle lavere smeltepunkt. Legeringer mellom f.eks disse og wolfram vil ha smeltepunkter som er en plass mellom de to stoffenes smeltepunkter. Derimot er det mye trolig (helt sikkert?) at det finnes høyere smelte og kokepunkter ved høyere trykk. Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Hvor lav kan temperaturen bli? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Hvor lav kan temperaturen bli? 7492379[/snapback] -273,16 'C, eller rettere sagt ca 0 K (Kelvin). De laveste temperaturen som er oppnått i laboratorier er vist noe sånt som 10^-9 K. I universet kommer neppe temperaturen noe særlig under temperaturen til bakgrunnstrålingen på ca 4,2 K. Lenke til kommentar
EDB Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Hvordan får man kursiv skrift i kommentaren på MSN? Om det lar seg gjøre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Nytt spørsmål: Hvor mange homofile (i betydningen menn + menn) finnes det i Norge?Hvor mange lesbiske finnes det i Norge? Hvor mange bifile finnes det i Norge? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Jeg tror ikke det går an å gi et ordentlig svar på det før et representativt utvalg av Norges befolkning har svart ærlig og redelig på en undersøkelse om legninger, og det har de så vidt jeg vet ikke gjort. Noen mener jo at de aller fleste faktisk er bifile. Jeg har et spørsmål: I dag hadde jeg min første eksamen på universitetsnivå. Jeg ble overrasket da jeg skulle levere inn, for jeg fikk faktisk lov til å beholde kladden! Det er jo kjempefint, for da kan jeg gå gjennom besvarelsen min hjemme og få sånn noenlunde feelingen på hva jeg kommer til å få. Uansett: Hvorfor får man ofte ikke beholde kladden på eksamener? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Ikke godt å si, men på HiO skriver du på trippel blåpapir. Du leverer inn de hvite og rosa arkene i hver sin mappe og beholder den grønne kopien. Jeg regner med at en blir arkivert, en blir sendt til sensor og den siste er din kvitering. Lenke til kommentar
Chicharito Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Så "Gone in 60 seconds" på TV3 i går. Det jeg lurte på er hva de bruker å skrive på veggene med som bare syntes i UV-lys? og er det mulig å kjøpe? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Vi skrev rett på oppgavearket (HF, UiB). Kladdeark ved siden av, helt alminnelige. Vi fikk noen triple blåpapir også, men det var visstnok en misforståelse. Husker fra vgs at de skulle ha inn rubbel og bit, og ikke fikk vi se rettingen heller med mindre vi skulle klage. Er det mulig at jeg har trådt inn i en ny og bedre virkelighet? EDIT: Kan det hende at jeg faktisk får SE sensuren? Endret 13. desember 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Her er en blacklight-penn: Invisible UV Pen ( blue fluorescence ) Mener å huske at Clasern hadde noe lignende for en stund siden, men jeg klarte ikke å finne den. Kanskje Teknikmagasinet har? Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Så "Gone in 60 seconds" på TV3 i går. Det jeg lurte på er hva de bruker å skrive på veggene med som bare syntes i UV-lys? og er det mulig å kjøpe? 7493849[/snapback] Dette er lakk som bare vises i UV lys. EDIT: Vet ikke om du skal ha lakk eller blekk. Endret 13. desember 2006 av medlem-105082 Lenke til kommentar
Espein Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Her har du UV tusj fra norsk butikk Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Hvilken væske har det laveste kokepunktet, og høyeste og hvilken har det laveste frysepunktet og høyeste punktet? 7491674[/snapback] Helium-3 har kokepunkt ved atmosfærisk trykk på 3,2 K, men om du senker trykket, synker kokepunktet til 0,3 K. Lenke til kommentar
ZlaleX Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Et litet spørsmål bare: Når man sier et par, mener man alltid to da? Jeg mener at om noen sier: "Jeg kommer om et par timer", betyr ikke dette at han tenkter på akkurat to timer, for da hadde han jo sagt det. Man bruker et par på sokker og slikt. Er jeg helt ute i skogen? Eller? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Et par kan bety to ting (som er relevante i denne sammenhengen, man har også par på golfbanen): 1) To stykk, gjerne av noe som hører sammen; to par sko, to par ski osv. 2) Noen få; Par dager, par timer, par tusen osv. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Hva har det seg at det bestandig samler seg lort og hår under knappene på tastaturet. Når jeg blåser på det, tyter det ut hår og all mulig annen gugge. Hvor kommer hårene ifra? De kan jo ikke komme fra fingrene, eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg