Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg poster noen få poster, ikke tusenvis slik som andre her inne gjør. Dessuten telles ikke de postene jeg poster i denne delen av forumet. Mitt spørsmål er rett og slett bare hvorfor folk i det hele tatt gidder å poste så mye som de gjør.

Lenke til kommentar
Jeg poster noen få poster, ikke tusenvis slik som andre her inne gjør. Dessuten telles ikke de postene jeg poster i denne delen av forumet. Mitt spørsmål er rett og slett bare hvorfor folk i det hele tatt gidder å poste så mye som de gjør.

for å hjelpe andre? å få hjelp selv kanskje.

Lenke til kommentar
8 minutter, er det vel

I vakum.

Hvorfor skrev du i Vakum?

Det er forresten 8 min og 20 sek.

For hvis det ikke var vakuum mellom jorda og sola hadde det tatt lengre tid.

For å være enda mer spesifik så er lysets hastighet 299,792,458 meter/sekund og det gjelder som sagt bare i vakum. Vakum vil si lufttomt rom.

Hastigheten til lyset varierer med hvilken tetthet på det materialet det passerer. Gjennom luft er det 299.702,5 km/s, gjennom is er det 228.849 km/s, gjennom vann er det 225.408 km/s. Hvis det hadde vært luft mellom jorden og solen hadde det tatt minimalt mindre med tid, så det kommer helt ann på materialet.

Utregningen:

Avstanden mellom jorden og solen er (1,50 x 10^8 km) på standardform.

Det blir da 150.000.000 km fra jorden til solen. Siden da lyset reiser 300.000km i sekundet kan vi bare dele (1,50 x 10^8 km) på 300.000km. Da får vi 500 sekund.

8x60 = 480, altså det er 8 minutt og 20 sekunder fra jorden til solen for lyset i lufttomt rom.

Lenke til kommentar
En annen ting er at jordas avstand til sola er ikke konstant, Jorda går rundt sola i en eliptisk bane... Noen som har lyst til å regne ut hvor lang tid lyset tar akkurat NÅ?

Har ikke veldig lyst nei..

En ting jeg lurer på er hvordan flertallet i USA stemmte på Bush.

Den som klarer å forklare det på en god måte er god..

Lenke til kommentar
lurer på om coca cola noen gang slutter og produsere cola :hmm:

håper ikke det :D og vil det noen gang bli et selskap som knuser både Ati/Nvidia skjermkortene.. hadde vert ganske kult egentlig.

Cola vil nok bestå, men det kan fort komme alternativer ti ATi og nVIDIA. Det finnes jo allerede alternativer, de har bare ikke klart å lage så gode kort...ennå. ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...