Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor virker ikke te i kaldt vann?

Here's the deal. Jeg liker smaken på fruktte. Jeg liker derimot ikke kokende vann. Derfor tok jeg denne gangen kaldt vann fra springen, heiv oppi en tepose og tre suketter. Hvorfor skjer det ingenting? Det er akkurat som om teen ikke vil ut av posen sin, og sukettene ligger musestille på bunnen.

Hvorfor spiller temperaturen på vannet en rolle? Teit-UR!

7470630[/snapback]

Temperatur er et slags mål på bevegelsene til molekyler. Jo høyere temperatur jo raskere beveger molekyler seg. Det er også sånn at generellt sett går kjemiske reaksjoner raskere jo høyere temperaturen blir. Noen kjemiske reaksjoner har "brekkpunkter" der reaksjonen går veldig mye tregere eller reverserer når temperaturen faller under et gitt punkt. Dette gjelder også når smaksstoffene og fargestoffene fra teen skal løse seg opp i vannet. Jo kaldere, jo tregere går det. Dvs, du får nok løst opp sukettene og tesmaken i kaldt vann også, men det tar nok betydelig lengre tid. Prøv å la det stå en halvtime eller en time og rør litt om for å hjelpe det i gang.

hvor mye penger bruker en gjennomsnittsnordmann i løpet av sitt liv?

7471541[/snapback]

Jeg har hørt at en gjennomsnittsnordmann tjener 5 milloner kroner i løpet av livet. Regn med at gjennomsnittet bruker ganske nøyaktig det samme i løpet av livet. Jeg regner med det er 2006-kroner det er snakk om og at gjennomsnittet er regnet ut ved å legge sammen hva en gjennomsnittlig 1-åring tjener, 2-åring osv opp til 104 år eller hva som er norges eldste.

Lenke til kommentar
Hvordan lages sånn glass der man kan se ut, men ingen kan se inn?

7472657[/snapback]

Det er ikke fullstendig tett den ene veien men gjennomsiktig den andre. Derfor brukes et triks for å gjøre det vanskelig å se den ene veien. Akkurat som det er svært lett å se inn gjennom et vindu når det er mørkt ute og lyst inne. Men står man inne i den lyse stua og skal kikke ut i vintermørket gjennom vinduet ser man bare sitt eget speilbilde.

For å hjelpe på denne effekten ennå mer så lages det et halvgjennomsiktig speil. De som skal se gjennom glasset stilles på den mørke siden. Den som ikke skal se gjennom glasset stilles på den lyse siden.

Solbriller med speilblank overflate benytter forresten den samme teknikken. Øyet er på den mørke siden av brilleglasset. Den som har solbrillen på ser alt rundt seg, mens andre ikke ser øynene hans.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Hvofor kan ikke jeg skifte avataren min? Bildet er både under 80x60 og under 5kb :S

Argh.

EDIT: Og når jeg prøver å laste opp en ny, så kommer den gamle opp?  :dontgetit:

7472792[/snapback]

Har akkorat det samme problemet! :no:

Lenke til kommentar
Hvofor kan ikke jeg skifte avataren min? Bildet er både under 80x60 og under 5kb :S

Argh.

EDIT: Og når jeg prøver å laste opp en ny, så kommer den gamle opp?  :dontgetit:

7472792[/snapback]

7472873[/snapback]

<---------- GOT ITT! :D:D

Lenke til kommentar
Og da er bagasjerommet i bilen. Case closed, punktum finale.

7472501[/snapback]

Jepp, og for å få bruke det, må de få tillatelse til det først, noe som kan ta litt tid.

7473298[/snapback]

De kommer ikke til å spørre om tillatelse om det ikke er tid, når det angår liv.

Lenke til kommentar

Problemet er truleg at den gamle avataren ligg i cachen til nettlesaren, so sjølv om den nye vert lasta opp, so ser de den gamle, då nettlesaren ser i cachen. Trykk Ctrl + F5 i IE/Fx eller Alt + F5 i Opera for å laste sida på ny utan tanke på cache.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

7472501[/snapback]

Jepp, og for å få bruke det, må de få tillatelse til det først, noe som kan ta litt tid.

7473298[/snapback]

De kommer ikke til å spørre om tillatelse om det ikke er tid, når det angår liv.

7474289[/snapback]

Wikipedia: Politiet i Norge bærer ikke skytevåpen til vanlig, men får tillatelse av politimester eller bemyndiget person i spesielle situasjoner.

Så de må vel spørre før de tar våpen i bruk.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

7472501[/snapback]

7473298[/snapback]

7474289[/snapback]

Wikipedia: Politiet i Norge bærer ikke skytevåpen til vanlig, men får tillatelse av politimester eller bemyndiget person i spesielle situasjoner.

Så de må vel spørre før de tar våpen i bruk.

7475763[/snapback]

Ja selvfølgelig er det det. Men om situasjonen krever det så kommer ikke politiet til å utføre den prosedyren. Det heter å handle i samsvar med hva situasjonen krever.

De kommer ikke til å la seg selv eller andre dø pga noge slikt.

Lenke til kommentar

Den nederste banen. Poenget er å få opp hastigheten så raskt som mulig.

For å illustrere den grønne streken: Tenk deg at du triller på sykkel ned en bratt bakke og fortsetter å trille langt utover en slette. Det går ganske kjapt og du trenger ikke bruke noe muskler på ferden. Tenk deg så at du starter ved å måtte sykle over en lang slette og på slutten kan ha fornøyelsen av å trille ned en bratt bakke. Da tar det både tid og krefter å komme seg over sletta før du kan begynne å trille raskt.

Eller sett litt mer matematisk på det:

Rød. Lang strekning * lav hastighet + kort strekning * høy hastighet = lang tid

Grønn. Kort strekning * høy hastighet + lang strekning * høy hastighet = kort tid

Lenke til kommentar
De har det ja? Er bare jeg som har missforstått da :) Det er vel sånn at de ikke kan ha pistol på seg.
Politiet i Norge bærer ikke håndvåpen, rett og slett fordi de fleste utrykkninger løses fint uten våpen. Vi er ikke USA :roll:

7471309[/snapback]

Det er noen unntak. Bl.a. er det politi med MP5 utenfor Israels ambassade. Det er slik du ser det reelle terrorberedskapsnivået i Norge: tell opp antall kommandobiler og væpnede politifolk utenfor ambassaden, pluss patruljebiler som "tilfeldigvis" passerer, antall ikke-uteliggere som sjekker søppelkassene på Nationaltheateres stasjon, om det er politibil utenfor stasjonen ved USA-ambassaden osv. Du merker at beredskapsnivået endrer seg dag for dag.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...