Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor store pengeverdier er det i norske mynter og sedler som er i omløp (ikke utdaterte mynter som ti-øringer osv)? Altså hvis alle norske analoge penger ble samlet i en haug, hva ville den totale verdien blitt?

7450939[/snapback]

Analog penge? Haha, hørtes bra søkt ut :p

Lenke til kommentar

Det høres logisk ut det Cutthroat Bill. Lyset fra sola reflekteres av månen og blir sendt mot jorda, men når den går gjennom atmosfæren blir lyset brutt og endrer farge slik vi ser det. Jo lavere i horisonten månen ligger jo mer atmosfære må lyset bevege seg gjennom og jo gulere vil det se ut for oss.

Lenke til kommentar
Hvor store pengeverdier er det i norske mynter og sedler som er i omløp (ikke utdaterte mynter som ti-øringer osv)? Altså hvis alle norske analoge penger ble samlet i en haug, hva ville den totale verdien blitt?

7450939[/snapback]

Jeg fant først noen definisjoner på hva penger i omløp er. Hva som teller og hva som ikke teller. M2 er et mål på pengeverdien som er i omløp, inkludert ubundene bankinnskudd og verdipapirer. Deretter fant jeg ut at 12,3 prosent av M2 er 128,7 milliarder kroner. Dvs. at det er 1046 milliarder norske kroner i omløp. Eller ca 227.000 kr per nordmann. Jeg synes det høres mye ut, men det kan sikkert ha noe å gjøre med definisjonen av hva som er "penger i omløp".

Ups, her fant jeg et annet svar:

Hvor mange sedler og mynter er i omløp?

31.12.2005 var det vel 116 millioner sedler i omløp til en verdi av nærmere 47,2 milliarder kroner. På samme dato var det nær 1,6 milliarder mynter i omløp til en verdi av vel 4,5 milliarder kroner. Antallet varierer gjennom året og er vanligvis høyest ved årsslutt. Du finner mer statistikk i årsberetningen vår.

Gjennomsnittsverdien for sedlene som er i omløp er 409kr, mens for mynter er det 2,8 kroner.

Lenke til kommentar

En eller annen som fulgte med i statestikktimene kan kanskje svare på følgende:

1. Hvor stor sjanse har man for å vinne i Lotto, gitt at man kjøper en kupong med ti tilfeldig utvalgte rekker?

2. Hvor mye øker sjansen ved at man fjerner all rekker som har tre eller flere siffer i rekkefølge?

Hvis vi drar denne litt videre så kan vi også fjerne alle rekker som lager regelmessige mønster, linjer, kryss osv på kupongen osv.

Altså alle ting som man ser opptrer så sjelden at man egentlig ikke trenger å regne med det som en vinnerkupong.

Det jeg vil frem til er om det finnes så mange 'usansynlige' rekker at hvis man bruker tid på å fjerne alle disse så øker vinnersjansene (i alle fall kvasiteoretisk) såpass at det er verdt tida det tar ;)

Lenke til kommentar

Sansynligheten for et gitt mønster må være mindre enn for et tilfeldig tall. Det er i alle fall større sjanse for at man trekker to tall som ikke er i rekkefølge enn å trekke to som er.

Hvis vi kombinerer statestikkens tørre fakta mot litt empirisk data så må vi vel kunne få noen andre resultater. Jeg vet vi kun har sett et bittelite utfall av vinnerrekker opp gjennom årene, men jeg har aldri sett en rekke med fler enn tre tall i rekkefølge eller at vinnerrekka danner et bestemt mønster.

Hvis vi skal prøve å finne en rekke som har 'større sjanse' for å vinne enn en helt tilfeldig utvalgt så må noen utfall utelukkes.

Skulle ønske jeg klarte og forklare dette bedre, men skal jeg helt til kjernen må jeg skrive så sinnsykt mye ;)

Lenke til kommentar

Loeve. Jeg husker desverre ikke alle detaljer fra forelesningene, men en ting er jeg helt sikker på:

Sansynligheten for å vinne med en tilfeldig utvalgt rekke er lik for alle parter, det er vi helt enig i.

Trekker man imidlertid ut det første tallet endres vilkårene noe. Det er nemlig ikke like sansnynlig at neste tall blir i rekkefølge som at det ikke blir det.

Derfor må det være mulig å begrense antall utfall som det er mest sansynlig at lottorekke havner innenfor. Det er selvsagt ingen garanti, men ved i minske antallet vil man f.eks kunne sette opp et eller annet 'system' som har større sjanse for premie enn å tippe helt tilfeldig.

Så tilbake til spørsmålet, hvor mye større blir sjansen gitt at disse spesielle tilfellene av rekker ikke blir trukket ut? Vi vet ikke per nå hvor mange rekker det er snakk om, men hvor mange må vi luke ut for at vi skal kunne få et ørlite forsprang mot resten.

Mye forbehold selvsagt, men det hjelper i alle fall for psyken på lørdagskvelden.

Lenke til kommentar
Hvorfor bruker mødre brødkniven til å lage middag med? De har jo 1000 andre kniver til det, vi har bare en til å kjære brød med?

7455458[/snapback]

Har aldri sett en "mamma" som bruker brødkniven til å lage middag med :hmm:

Hørtes mystisk ut :ermm:

7455525[/snapback]

Det er faktisk svært utbredt. Mer enn man skulle tro.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...