endrebjo Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) [ og ] er bare en sort paranteser. De brukes på samme måte som andre paranteser. Siden det finnes mange ulike typer paranteser så er det lett å skille på hvilke som hører til hvor. F.eks X = 1/[(A+B)*(C+D)] 7416923[/snapback] Tradisjonelt brukes slike firkantparanteser rundt matriser. 7426144[/snapback] Og vektorerkoordinater.Edit: Eller er det en matrise det også? Endret 4. desember 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Og rundt tallmengder. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 I Texas, om 1000 personer uten en leder kaste en småstein hver på en mann samtidig, og vedkommende dør, vil alle da få dødsstraff eller fengsel på livstid? 7419978[/snapback] Bumpetibump. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Og rundt tallmengder. 7427784[/snapback] Så man kan bruke de i vanlige ligninger for å gjøre det mer oversiktelig? Kan man bruke disse i vanlige tekter og? Lissom... "Jeg kjørte den nye bilen min (subbet litt med fire personer[kommer støtdempere på snart]) til Ålesund. Ikke at dette var en så veldig bra setning, men du skjønner hva jeg mener. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Når du skriver noe så muntlig og lite... formelt kan du nok skrive akkurat hva du vil. Skal du skrive "korrekt" er det nok ikke gyldig, men min mening er at du skal gi en blank bein i "korrekt" skrivemåte dersom det gjør teksten mer lettleselig og lett å forstå. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Et spm. Hvis en asteroide hadde truffet jorda nå, den var på størrelsen av f. eks India i diameter, men den treffer på den andre siden av Norge (Kristiansand nærmere bestemt , andre siden av kloden for oss liksom). Hadde det da vært en sjanse for at vi hadde overlevd? Hadde noen overlevd? Hvis ikke: Hva om jeg tar et jækla bra fly å flyr ekstremt høyt og venter til det har roet seg nede.. hadde det gått? 7399913[/snapback] Jeg tror INGEN på jorda hadde overlevd en slik smell... Det meste av både plante- og dyreliv ville dødd ut... edit: I tilleg til selve "kollisjonskadene" ville det blitt enorme vulkanutbrudd7399932[/snapback] Hvis den hadde truffet med en hastighet som er på nivå med det vanlige asterider smeller inn i planeter med så ville den garantert utslettet jorden fullstendig. Omtrent som et eple + en geværkule. Det er ikke sikkert jorda hadde vært en sammenhengende klump etterpå en gang. Atmosfæren ville blitt blåst bort, å være om bord i en romstasjon i bane rundt jorda hadde neppe hjulpet en til å overleve selve smellen og hva skal man lande på etterpå? Overflaten av resteklumpen er sikkert bare flytende lava med "isbiter" av jordskorpa flytende rundt. 7400911[/snapback] Jeg fant en video som illustrerer dette. See what happens when a meteor hits the Earth. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Harddisker er vanntette, ikke sant? Spørsmålet er da: Hvor vanntette? Hvis det skulle falle meg inn å dra på dypvannsdykking i Marianergropen, ville disken i mp3-spilleren min fortsatt vært tørr inni når jeg nærmet meg bunnen (ca 11km)? Med andre ord: Hvor mange atmosfærers trykk klarer en harddisk å motstå før den tar kvelden? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Hva kan jeg bruke som oppdrift hvis jeg vil lage en mini-varmluftsballong ? På barneskolen brukte vi bommullsdotter og noe brennbart noe, men dette vil etterhvert brenne opp og ikke lenger gi mer varm luft til ballongen. Hvor stor ballong må det være for at en skal kunne løfte opp ca 2-300 gram ? Lenke til kommentar
CustomTP Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 kan man dø av sin egen eller andre sin fis/promp? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Harddisker er vanntette, ikke sant?7429333[/snapback] Harddisker er ikke vanntette eller lufttette. De har et lite hull, som oftest i lokket, med et filter under. Hensikten med hullet er at lufttrykket utenfor og inni skal utjevne seg slik at man unngår trykk på eller under lokket. Blir det for stort trykk så kan det presse lokket ned til den øverste plata. Lesehodene er optimalisert for å bruke luftstrømmen til å holde hodene svevende over platene i riktig avstand. Hvis man endrer lufttrykket kan det hende at disken ikke klarer å lese platene eller at hodene kræsjer. Ved over 3000m høyde over havet er det ca 70% av normalt lufttrykk og dette er på kanten av hva harddisker klarer uten å kræsje. Ved unormalt høyt trykk regner jeg med at hodene ikke kræsjer, men svever for høyt og ikke klarer å lese plata. Jeg antar at 50% høyere enn normalt lufttrykk (tilsvarende 5m dybde under havoverflata) er nok til at disken ikke klarer å lese platene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Hva kan jeg bruke som oppdrift hvis jeg vil lage en mini-varmluftsballong ? Hvor stor ballong må det være for at en skal kunne løfte opp ca 2-300 gram ? 7429368[/snapback] Alle typer varmluftsballonger bruker varm luft som oppdriftsmediet. Bomull, rødsprit og ballonger med silkepapir er fine saker. (litt brannfarlige, så det gjelder å ta sine forhåndsregler) Hvor mye luft som trengs kommer an på differansetemperaturen. Altså temperaturen inni ballongen minus temperaturen utenfor. F.eks om lufta inni er 100'C og lufta utenfor er 0'C så kan vi regne ut hvor mye luft som trengs for å løfte f.eks 1 gram. Bruk gassligninga: PV=nRT for å regne ut endringen i volum ved oppvarming av "idealgassen" luft fra 0'C til 100'C. Kjapt regnet utvider lufta seg fra 22,4 liter per mol til 30,6 liter. Den fortrengte lufta er altså 8,2 liter og er dermed 8,2/22,4 = 0,366 mol. 0,366 mol luft veier ca 10,6 gram. En luftballong på 30,6 liter kan altså løfte 10,6 gram (inkludert ballongen selv) dersom lufta er 100'C inni og 0'C utenfor. For å løfte f.eks 300g med en ballong som selv veier 200g så er den totale løftevekta 500g. Til det trengs en ballong som er 1443 liter, altså 1,44 kubikkmeter. kan man dø av sin egen eller andre sin fis/promp?7429550[/snapback] For mye av hva som helst kan være farlig. Dersom det er så mye fis at det fortrenger normal luft så er det ikke noe oksygen å puste i. (Jeg synes å huske at prump ikke inneholder oksygen. Stemmer det?) Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 kan man dø av sin egen eller andre sin fis/promp? 7429550[/snapback] Mythbusters testa faktisk ut denne myten for et par dager siden Promp, eller flatulens som man sier i vitenskapelige kretser, inneholder endel gasser som i gitte konsentrasjoner er dødelige for mennesker. Det er imidlertid nærmest umulig å prompe seg ihjel, da det er for lite farlige gasser i fjerten. Mythbusters la testdokka i et lukket kammer og tilførte gass over tid. Man dør av oksygenmangel (som følge av CO i utpust) lenge før man er i nærheten av å dø av fis. Men man kans kanskje ønske å dø når enkelte slepper en fjert. Jeg skal se om jeg finner et videoklipp som er halvdrøyt ikveld. En fyr sitter med en glasskuppel på hue og en 'kompis' fiser i en slange som er koblet til kuppelen. Nuff said.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Det høres ut som noe han avartaren din kunne funnet på. :!: Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Det høres ut som noe han avartaren din kunne funnet på. :!: 7430078[/snapback] hehe, du likte bowlingmannen Lurer på hva som får folk til å digge sånt. Ikke bare det, men å gå til det skritt å kjøpe det... eller komme på ideen i hele tatt. Spør man sin lokale skredder om hjelp eller hvor i granskauen får man kjøpt sånt? Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Jeg fant en video som illustrerer dette. See what happens when a meteor hits the Earth. 7429297[/snapback] Noen her som kan japansk? Jeg ville gjerne likt å kunne vite hva de sier. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Hvorfor har det seg slik at en viss smørje med forskjellige lyder høres så riktig ut? (Musikk) Lenke til kommentar
FaO Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Mythbusters testa faktisk ut denne myten for et par dager siden Promp, eller flatulens som man sier i vitenskapelige kretser, inneholder endel gasser som i gitte konsentrasjoner er dødelige for mennesker. Det er imidlertid nærmest umulig å prompe seg ihjel, da det er for lite farlige gasser i fjerten. Mythbusters la testdokka i et lukket kammer og tilførte gass over tid. Man dør av oksygenmangel (som følge av CO i utpust) lenge før man er i nærheten av å dø av fis. Men man kans kanskje ønske å dø når enkelte slepper en fjert. Jeg skal se om jeg finner et videoklipp som er halvdrøyt ikveld. En fyr sitter med en glasskuppel på hue og en 'kompis' fiser i en slange som er koblet til kuppelen. Nuff said.. 7430029[/snapback] tror d var denne du lette etter.... Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Hvem oppfant rekkefølgen på alfabetet? Hvordan har det seg at "E" ser ut som den ser ut, hvordan ble det bestemt? Vårt skriftsystem er sikkert en gammel måte å kommunisere på, ikke sant? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Hvem oppfant rekkefølgen på alfabetet? 7432176[/snapback] Vi benytter oss av det romerske alfabetet som igjen stammer fra det greske alfabetet. Bokstaven E er det romerske alfabetets svar på epsilon (Ε/ε). Alle moderne skriftspråk kan spores tilbake til hieroglyfer, hulemaleri og lignende. Endret 5. desember 2006 av LarsP Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Er ikke 21 år det lengste man kan sitte i fengsel i Norge? Eller noe i nærheten.. Hvis jeg da dreper 50 personer, får jeg seriøst bare 21 år? Endret 5. desember 2006 av medlem-105082 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg