Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Hvis den hadde truffet med en hastighet som er på nivå med det vanlige asterider smeller inn i planeter med så ville den garantert utslettet jorden fullstendig. Omtrent som et eple + en geværkule. Det er ikke sikkert jorda hadde vært en sammenhengende klump etterpå en gang. Atmosfæren ville blitt blåst bort, å være om bord i en romstasjon i bane rundt jorda hadde neppe hjulpet en til å overleve selve smellen og hva skal man lande på etterpå? Overflaten av resteklumpen er sikkert bare flytende lava med "isbiter" av jordskorpa flytende rundt.

7400911[/snapback]

 

Fant et godt bilde som demonstrerer dette...

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
earth_impact_moon.jpg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis den hadde truffet med en hastighet som er på nivå med det vanlige asterider smeller inn i planeter med så ville den garantert utslettet jorden fullstendig. Omtrent som et eple + en geværkule. Det er ikke sikkert jorda hadde vært en sammenhengende klump etterpå en gang. Atmosfæren ville blitt blåst bort, å være om bord i en romstasjon i bane rundt jorda hadde neppe hjulpet en til å overleve selve smellen og hva skal man lande på etterpå? Overflaten av resteklumpen er sikkert bare flytende lava med "isbiter" av jordskorpa flytende rundt.

7400911[/snapback]

 

Fant et godt bilde som demonstrerer dette...

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
earth_impact_moon.jpg

7406696[/snapback]

 

Shitt! Det der hadde vært deilig, fått slutt på den driten...

Lenke til kommentar
Hvorfor fins det så mange kyniske mennesker i verden?

Hva er det som gjør at noen er slemme?

Hvorfor er det alltid enkelte som ikke klarer å høre etter når en leder sier noe?

7408422[/snapback]

 

 

Det spørs på situasjonen og synspunkt.

Noen mennesker ser på enkelte som "onde" og "kyniske", mens andre kan se på de samme personene som verdens frelsere.

 

Ta for eksempel Hitler. Mange i verden synes det han gjorde før og under 2. verdenskrig var -insert negative word here-, mens de som virkelig var på nazistenes side så på de allierte som de onde, og ville rydde oss av banen.

 

Det som i andres øyne gjør folk god og ond, er for det meste inne i hodet på hver og enkelt,

selv om de aller fleste av oss har viktige grunnregler om hva som skal tolkes som godt og ondt.

 

 

Vet ikke om det ble bare tull av det der, men jeg håper du skjønner hva jeg vil fram til.

 

Kort sagt: En person du synes er ondskapen selv, kan for andre være messias.

Lenke til kommentar
Har adventspakkekalender på skolen. Finnes det noen mer kreativ måte å foreta utvelgelsen av dagens pakkevinner enn å bruke slike lapper med alles navn på?

7408928[/snapback]

Kan jo følge klasselisten. Ikke at det er så kreativt da.

Endret av Toffenl
Lenke til kommentar

Er det teoretisk mulig å produsere strøm med en varmepumpe?

Har hørt en plass at for hver kW strøm produserer en varmepumpe 2 kW (Noen som kan bekrefte dette?). Hvis denne varmen ble brukt i et varmekraftverk, som igjen leverte strøm til varmepunpa. ville denne prosessen kunne lage strøm i overskudd? Tipper at dette ikke lar seg gjøre i dag fordi det er for mye energitap mellom leddene. Vil det være mulig i fremtiden, eller er det helt umulig

Lenke til kommentar
Er det teoretisk mulig å produsere strøm med en varmepumpe? Har hørt en plass at for hver kW strøm produserer en varmepumpe 2 kW (Noen som kan bekrefte dette?). Hvis denne varmen ble brukt i et varmekraftverk, som igjen leverte strøm til varmepunpa. ville denne prosessen kunne lage strøm i overskudd? Tipper at dette ikke lar seg gjøre i dag fordi det er for mye energitap mellom leddene. Vil det være mulig i fremtiden, eller er det helt umulig

7409417[/snapback]

Det er både teoretisk og praktisk mulig. Men det skal dessverre spesielt gunstige forhold til for at det blir økonomisk. Varmekraftverk drevet på geotermisk varme er en form for varmepumpe med generator. Men disse varmepumpene er utformet vesentlig forskjellig fra de man finner i hus.

 

Jeg kan bekrefte at man kan få 3-4 kW med varme ut fra en varmepumpe som bruker 1kW elektrisk effekt. Det er selvfølgelig ingen evighetsmaskin men den elektriske effekten brukes til å pumpe varme fra utsiden av huset inn i huset. Hvis det hentes 3 kW med varme fra lufta ute så kommer det altså 4 kW varme inn i huset (derav 1kW omdannet fra elektrisk effekt).

Lenke til kommentar
Når man koker poteter med skall så er det mange som anbefaler å ha salt i vannet. Hva er poenget med det? Eller rettere sagt: Hvordan skal saltet gjøre at poteten koker "bedre"?

7409015[/snapback]

 

Smak kanskje ?

7409094[/snapback]

 

Læreren vi hadde i heimkunnskap lærte oss det var på grunn av smaken.

Lenke til kommentar
Har adventspakkekalender på skolen. Finnes det noen mer kreativ måte å foreta utvelgelsen av dagens pakkevinner enn å bruke slike lapper med alles navn på?

7408928[/snapback]

Kan jo følge klasselisten. Ikke at det er så kreativt da.

7408954[/snapback]

 

Dere kan jo arrangere en liten konkurranse for hver dag som går, der den som vinner blir pakkevinner. For eksempel kan det være en quiz der det er om å gjøre å få flest riktige svar.

 

Eventuelt kan man jo lage leker eller spille spill der den som vinner får dagens pakke.

 

Tidkrevende eksempler, er bare forslag.

 

--Edit--

Nytt spørsmål: Hvorfor piper (gamle) CRT-skjermer når de kjører på lav oppløsning? Naboen min har en slik skjerm, og man kan på lang vei høre hver gang han starter et lavoppløsning-program.

Endret av Neautiful
Lenke til kommentar
Læreren vi hadde i heimkunnskap lærte oss det var på grunn av smaken.

7409704[/snapback]

Jeg mener å huske at vår kjemilærer sa at det ikke hjelper noe særlig. Det hjelper egentlig ingenting..

7409716[/snapback]

Det har jeg også hørt. Etter å ha smakt meg litt frem med og uten merker jeg ingen forskjell. For meg virker det som kjemilæreren har mer rett enn heimkunnskapslæreren.

 

Nytt spørsmål: Hvorfor piper (gamle) CRT-skjermer når de kjører på lav oppløsning? Naboen min har en slik skjerm, og man kan på lang vei høre hver gang han starter et lavoppløsning-program.

7409771[/snapback]

Ikke alle CRT-skjermer piper, og det er ikke nødvendigvis ved lav oppløsning det skjer heller. Pipelyden kommer typisk av dårlige loddinger/komponenter som står og vibrerer i takt med strømmen og magnetfelter.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...