Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Vet iallfall at en nordmann avgir/bruker 7000 Joule per sekund. Tror det blir noe annet, men det ender iallfall opp som varme.

7397045[/snapback]

Hvilken nordmann?

 

Forøvrig så er enheten Joule per sekund det samme som watt. 7000 watt høres vanvittig mye ut, tror nok det må være en misforståelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet iallfall at en nordmann avgir/bruker 7000 Joule per sekund. Tror det blir noe annet, men det ender iallfall opp som varme.

7397045[/snapback]

Hvilken nordmann?

 

Forøvrig så er enheten Joule per sekund det samme som watt. 7000 watt høres vanvittig mye ut, tror nok det må være en misforståelse.

7397220[/snapback]

Hehe, har lest dette i 2FY boka, og dobbeltsjekka det nå. Regner med det står nordmann fordi antall joule varierer med varmen i lufta elsn. Regner jeg med?

 

Det står følgende setning i boka:

 

Hvor mye er en joule?

- Hver nordmann bruker gjennomsnittlig 7000 J per sekund.

Flere eksempler:

 

- Menneskekroppen trenger omtrent 100 J per sekund for å overleve.

- Forbrenning av 1 liter bensin gir 35 millioner Joule.

Lenke til kommentar

Enda morsommere er det å tanke på all kraften som avgis i reaksjonene som skjer i kroppen vår. Husker det stod noe om det i fysikkboken vi hadde på videregående. Var vel aller verdens atombomber x latterlig høyt tall.

 

Rett meg om jeg tar feil, det er et par år siden jeg leste det avsnittet. :p

Lenke til kommentar
In military parlance, D-Day is a term often used to denote the day on which a combat attack or operation is to be initiated. By far the most well-known D-Day is June 6, 1944—the day on which "Operation Overlord" began.

7397814[/snapback]

Du svarte ikke på hva Den i D-day står for :)

 

What does the "D" stand for in D-Day?

Tenacious D

Lynchburg, Virginia

Dear Tenacious:

We knew D-Day was June 6, 1944, when Allied forces launched the Invasion of Normandy. We also knew it marked a turning point in World War II. And, like millions of others, we had sat spell-bound through the dramatic and horrifying opening scene of Saving Private Ryan. But we had no idea what the "D" in D-Day stood for, so we set out to find the answer.

 

We perused the Yahoo! D-Day category, where we learned that the campaign was officially called Operation Overlord. Unfortunately, we found little mention about the literal meaning of the term "D-Day." Several sites noted that it was a code name for the actual day of the invasion, but none seemed willing to elaborate.

 

It was time to go straight to the source. We did a quick search on "military dictionary" and made a beeline for the resulting Department of Defense Dictionary of Military and Associated Terms. When we searched on "D-day," the dictionary pointed us to an entry on "times."

 

There, straight from the Joint Chiefs, we found this somewhat opaque definition of the term:

 

    D-day. The unnamed day on which a particular operation commences or is to commence

 

So there you have it, it seems that the letter D in D-Day stands for, yes, the letter D. Strange? Perhaps, but true nonetheless. In any case, make sure to check out the entire entry on military "times" for a fascinating look at C-day, M-day, F-hour, H-hour, and the whole alphabetical gang!

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar

Hun er jo ei and og ender har ikke rumpeballer...

 

Et spm.

Hvis en asteroide hadde truffet jorda nå, den var på størrelsen av f. eks India i diameter, men den treffer på den andre siden av Norge (Kristiansand nærmere bestemt :p, andre siden av kloden for oss liksom). Hadde det da vært en sjanse for at vi hadde overlevd? Hadde noen overlevd?

 

Hvis ikke: Hva om jeg tar et jækla bra fly å flyr ekstremt høyt og venter til det har roet seg nede.. hadde det gått?

 

EDIT: Dårlig skrevet, jeg vet... bare sånn rent hypotetisk.. :whistle:

Endret av Gaston
Lenke til kommentar
Hun er jo ei and og ender har ikke rumpeballer...

 

Et spm.

Hvis en asteroide hadde truffet jorda nå, den var på størrelsen av f. eks India i diameter, men den treffer på den andre siden av Norge (Kristiansand nærmere bestemt :p, andre siden av kloden for oss liksom). Hadde det da vært en sjanse for at vi hadde overlevd? Hadde noen overlevd?

 

Hvis ikke: Hva om jeg tar et jækla bra fly å flyr ekstremt høyt og venter til det har roet seg nede.. hadde det gått?

 

EDIT: Dårlig skrevet, jeg vet... bare sånn rent hypotetisk.. :whistle:

7399913[/snapback]

Jeg tror INGEN på jorda hadde overlevd en slik smell... Det meste av både plante- og dyreliv ville dødd ut...

 

edit: I tilleg til selve "kollisjonskadene" ville det blitt enorme vulkanutbrudd

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Hvorfor heter det 'pepperkake' når det ikke er noe mere pepper en f.eks kanel eller nellik?

 

Eksempel på oppskrift:

2 stk. egg

2,5 dl sukker

125 gr TineSmør

250 gr sirup, mørk

0,5 ts malt nellik

0,5 ts malt ingefær

0,5 ts malt pepper <- Den lille saken her bestemmer navnet?!

0,5 ts malt kanel

0,5 ts hornsalt

600 gr (ca.) hvetemel siktet

Lenke til kommentar
Hvorfor heter det 'pepperkake' når det ikke er noe mere pepper en f.eks kanel eller nellik?

 

Eksempel på oppskrift:

2 stk. egg

2,5 dl sukker

125 gr TineSmør

250 gr sirup, mørk

0,5 ts malt nellik

0,5 ts malt ingefær

0,5 ts malt pepper  <- Den lille saken her bestemmer navnet?!

0,5 ts malt kanel

0,5 ts hornsalt

600 gr (ca.) hvetemel siktet

7399977[/snapback]

Hvorfor heter det mennesker når bare 49,7 prosent er menn?

 

Bare måtte.. :p Men er helt enig, gir lite mening, selvom det smaker mest pepper etter min mening.

Lenke til kommentar
Hvorfor heter det 'pepperkake' når det ikke er noe mere pepper en f.eks kanel eller nellik?

 

Eksempel på oppskrift:

2 stk. egg

2,5 dl sukker

125 gr TineSmør

250 gr sirup, mørk

0,5 ts malt nellik

0,5 ts malt ingefær

0,5 ts malt pepper  <- Den lille saken her bestemmer navnet?!

0,5 ts malt kanel

0,5 ts hornsalt

600 gr (ca.) hvetemel siktet

7399977[/snapback]

Hvorfor heter det mennesker når bare 49,7 prosent er menn?

 

Bare måtte.. :p Men er helt enig, gir lite mening, selvom det smaker mest pepper etter min mening.

7400130[/snapback]

 

fordi 0,7% er transvesitter da selvfølgelig :nei:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...