Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Har begynt med kjøretimer og skal for andre gang på mandag. De påkrevde kjøringene som feks glattkjøring, langkjøring osv, er de del av kjøretimene eller er det noe man må ta iniativ til seinere?

Hvor mye må jeg regne med å kjøre?

Har liksom ikke satt meg inn i hvordan opplegget fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mye varme-energi avgir et menneske?

7386855[/snapback]

Jeg tror det varierer voldsomt. Husker jeg syklet på en ergometersykkel med generator på når jeg var liten (12 år) og da produserte jeg rundt 60W elektrisk effekt i tillegg til å bli ganske varm selv. Regner med at man kan produsere langt mindre når man sover og langt mer når man er veldig aktiv. F.eks tipper jeg Bjørn Dælie kunne produserte rundt 500-1000W under et løp, mens meg selv, dypt sovende under en dyne med perfekt temperatur sikkert kan produsere ned mot 10W.

Våkne mennesker i middels avslappet tilstand (sitte på en stol) tipper jeg kan produsere rundt 100-150W. F.eks om dere er 10 stykker som sitter og prater i stua til en liten leilighet så tror jeg det fint kan erstatte en varmeovn på 1-1,5kW som står på full guffe.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke så mye detaljer fra studietida, men avgitt effekt fra en voksen mennestekropp blir oppgitt i enheten 'met'. Gjennomsnitlig energiomsetning hos en person i hvile mener jeg å huske var på ca 60W/kvm. Vanlig TV-titting er ca 1,2 met og med hard fysisk arbeid er man vel oppe i 3-4 met, dvs ca 200-250 W/kvm. Godt mulig det er mer, men jeg husker ikke hvor høyt det mulig.

Hvis Bjørn Dælie skulle omsatt energi på nivå med det du skisserer Simen så måtte han nok ha gått på ski naken i mange minusgrader for ikke å dø av overoppheting ;) Men det er riktig som du sier mht å ha besøk. Det blir fort varmt i en stue når man har besøk, eller f.eks i en spinningsal hvor det sykler 30 mann som gir alt..

Lenke til kommentar

Finnes det planter som vokser veldig høyt oppe der det er lavt oksygeninnhold? Sånne planter/blomster som Donald & Co må klatre opp for å hene :p ?

EDIT: Er disse plantene dyre eller spesielle?

Hva betyr det at det er lavt oksygen innhold? Det blåser jo som bare f.

Endret av Gaston
Lenke til kommentar

7393085[/snapback]

Det blir ikke mere oksygen i lufta selvom det blåser. Det blir bare mer av den lufta med lite oksygen.. hvis du skjønner.

Det vokser planter stort sett overalt. Fjelltopper er vel mest nærliggende å tenke på hvis man skal høyt opp. Gress og mose samt noen blomster finner man så lenge det ikke er evig snø på toppen. Husker ikke helt hva plantene i Donald heter, men jeg tror neppe planter på Mount Everest har de samme egenskapene som de Donald må hente ;)

Hvor fant du den avataren Mozze?  :!:

7393148[/snapback]

Husker ikke helt hvor jeg fant bildet, men det er et utklipp av en psyk psyk fyr jeg tror har en noe sær seksuelle preferanse..

Bowlingmannen

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

7393085[/snapback]

Det blir ikke mere oksygen i lufta selvom det blåser. Det blir bare mer av den lufta med lite oksygen.. hvis du skjønner.

Det vokser planter stort sett overalt. Fjelltopper er vel mest nærliggende å tenke på hvis man skal høyt opp. Gress og mose samt noen blomster finner man så lenge det ikke er evig snø på toppen. Husker ikke helt hva plantene i Donald heter, men jeg tror neppe planter på Mount Everest har de samme egenskapene som de Donald må hente ;)

7393243[/snapback]

Det er ca 21% oksygen i lufta på mont everest også. Men lufttrykket er langt lavere så det blir tilsvarende færre gram luft per liter luft. Ved 5000 m høyde er det i hvertfall planter (Andesfjellene, ved ekvator), men det er vel mye frost som gir dårlige levekår høyere enn det. Himalaya ligger mye lengre nord enn ekvator så der tror jeg snø og isgrensene er generellt lavere enn ved ekvator.

Planter er forsåvidt ikke avhengig av oksygen. Oksygen er et avfallsprodukt fra fotosyntesen som utåndes av planter. CO2 er derimot noe som pustes inn av plantene. Karbonet skilles ut i fotosyntesen og blir til sukker som brukes til byggemateriale for plantecellene. Det er dette som gjør at det kan dannes mold/jord langt oppe på nakne fjellknauser etter lang tid. Alt som trengs er luft med CO2.

Ved 5000m er lufttrykket ca 50% av det det er ved havnivået. Dvs. at man må puste dobbelt så raskt eller ta dobbelt så dype drag for å få like mye oksygen tilført kroppen. Evt. ha lang flere røde blodlegemer og høyere puls og blodtrykk. Luften må også blåse dobbelt så raskt (f.eks liten storm styrke i stedet for frisk bris) for at vinden skal rive like kraftig i klærne som ved havnivå.

Er det noen som har en nøyaktig skisse av lufttrykk vs. høyde?

Redigert: Jeg fant det selv. Her, her og her.

----------

Jeg, kan ikke unngå å humre når jeg ser den avartaren Mozze. :lol: Det gjelder bare å ikke brase ut i latter når jeg åpner linken, sånn at alle de andre på jobb må komme å se hva jeg ler av.

Lenke til kommentar
På hvilken side av kroppen skal refleksen henge?

7393686[/snapback]

Lurespørsmål! Helst på begge sider. ;)

I hvilken alder slutter man å gråte av smerte? :p

7393802[/snapback]

Slutter man noen gang å gråte av smerte? Gråteterskelen heves vel med årene, i hvertfall i barndommen, men jeg tror ikke man slutter helt noen gang.

Lenke til kommentar
Noen som veit hvorfor svarte negerdokker er en viktig juletradisjon i Nederland? Eller hva det skal representere?

Wikipedia hadde eit svar på dette ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Christmas_wor...nds_and_Belgium[/url'> ']The present-giver in children's folklore in The Netherlands and Belgium is a Santa-ish character called Sinterklaas or Sint Nicolaas. Like Ftytytyather Christmas in Germany, Sinterklaas is often accompanied by a black helper named Zwarte Piet (Black Pete) who punishes disobedient children.
Lenke til kommentar
Noen som veit hvorfor svarte negerdokker er en viktig juletradisjon i Nederland? Eller hva det skal representere?

Wikipedia hadde eit svar på dette ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Christmas_wor...nds_and_Belgium[/url] ]The present-giver in children's folklore in The Netherlands and Belgium is a Santa-ish character called Sinterklaas or Sint Nicolaas. Like Ftytytyather Christmas in Germany, Sinterklaas is often accompanied by a black helper named Zwarte Piet (Black Pete) who punishes disobedient children.

7394021[/snapback]

haha, svartepetter :!:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

D-en i D-dag betyr i seg selv ingenting, men er en forkortelse av det påfølgende dag, og kan således leses som Day-day, eller Dagen-dagen. I overført betydning kan dette tolkes som «dagen det skal skje».

Lenke til kommentar
Hvor mye varme-energi avgir et menneske?

7386855[/snapback]

Ingen som vet?

7391932[/snapback]

Vet iallfall at en nordmann avgir/bruker 7000 Joule per sekund. Tror det blir noe annet, men det ender iallfall opp som varme.

OG

;P : Håper du er ironisk nå? :p

Endret av Ilsaldur
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...