Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Er en 'randon' funksjon helt tilfeldig eller er det mulig å forutsi utfallet? F.eks random-funksjonen i excel er tross alt programmert til å plukke ut et tilfeldig tall og hvor tilfeldig kan det da være..? I en pc må ting funke etter planen og være forutsigbart for at det skal fungere og da blir en funksjon som gjør noe tilfeldig et paradox.

7367038[/snapback]

 

For at en datamaskin skal kunne plukke noe "tilfeldig" må den vite rammene av det den skal velge blant. Og en datamaskin kan ikke gjøre utvalg basert på annet enn kalkulasjoner. Så en datamaskin kan i prinsippet ikke gjøre noe HELT tilfeldig. Det blir som å kaste en terning med x kanter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis en moddis sletter alle mine innlegg i en tråd, vil den slutte å havne i "Mine Innlegg" da `?

 

edit:

 

Når døde jesus ?

Trodde det var år null jeg... :!:

7368863[/snapback]

! Jeg vet ikke hvilket år han døde, men åssen i huleste er det mulig å tro noe sånt? Har ikke alle blitt stappet full med historiene om Jesus gjennom barneskolen og eventuelle besteforeldre? Det er vel veldig allmenn kunnskap? Endret av ehs5
Lenke til kommentar
..Det er usikkerhet på grunn av varierende informasjon i ulike skrifter..

7369178[/snapback]

Akkurat derfor syntes jeg troverdigheten til religion er lik null..

Men nå skal vi ikke starte en religionsdiskusjon i denne tråden, da blir det ikke mye snedigheter igjen her.

 

 

Te inneholder mere koffein enn kaffe. Men siden en kopp te ikke er like sterk som en kopp kaffe, så er det mye mere koffein i en kopp kaffe.

 

Hvor mye te må man lage for å få like mye koffein som en vanlig kopp kaffe?

(er ikke så glad i kaffe, men er veldig trøtt)

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor engelske dommere har sånne hvite parykker på seg?

Det ser jo bare dumt ut.

7365822[/snapback]

 

Er ikke det fra barokken da? Det er vel en tradisjon som begynte da og holder seg enda. Godt spm foressten..

7365916[/snapback]

De bruker vel parykk her i Norge òg?

7367044[/snapback]

 

Nei, jeg har aldri sett det iallefall.

Lenke til kommentar
Te inneholder mere koffein enn kaffe. Men siden en kopp te ikke er like sterk som en kopp kaffe, så er det mye mere koffein i en kopp kaffe.

 

Hvor mye te må man lage for å få like mye koffein som en vanlig kopp kaffe?

(er ikke så glad i kaffe, men er veldig trøtt)

7369311[/snapback]

I følge denne siden er det ca 115-175 mg koffein i en kopp kaffe, og sånn ca 30-60 mg i en kopp te. Enkel matte forteller oss da at sånn ca 3-4 kopper te burde være tilstrekkelig.

Endret av PT
Lenke til kommentar

En vasall er en som forvalter en herres land i bytte mot tributt, gjerne i form av betaling eller deler av avling osv eller soldater, riddere. En kronvasall er en vasall som har kongen som herre.

 

Det er en form for statsstyre man hadde i mange områder i europa i middelalderen... Kongen av f.eks. Frankrike, med rådgivere, kunne ikke styre og herske over hele Frankrike alene, derfor delte han ut land til "lensherrer" som kanskje igjen delte ut biter av sitt land osv. Hver lokale hersker hadde gjerne litt forskjellig tolkninger av loven, hvis det i det hele tatt fantes en felels lov for hele landet

Lenke til kommentar
Te inneholder mere koffein enn kaffe. Men siden en kopp te ikke er like sterk som en kopp kaffe, så er det mye mere koffein i en kopp kaffe.

 

Hvor mye te må man lage for å få like mye koffein som en vanlig kopp kaffe?

(er ikke så glad i kaffe, men er veldig trøtt)

7369311[/snapback]

Denne wikipedia-artikkelen forteller det er store variasjoner:

Caffeine content in coffee varies widely depending on the type of coffee bean and the method of preparation used; even beans within a given bush can show variations in concentration. In general one serving of coffee ranges from about 40 milligrams for a single shot (30 milliliters) of arabica-variety espresso to about 100 milligrams for strong drip coffee. Generally, dark-roast coffee has less caffeine than lighter roasts because the roasting process reduces the bean's caffeine content.[citation needed] Arabica coffee normally contains less caffeine than the robusta variety. Coffee also contains trace amounts of theophylline, but no theobromine.

 

Tea is another common source of caffeine. Tea usually contains about half as much caffeine per serving as coffee, depending on the strength of the brew. Certain types of tea, such as black and oolong, contain somewhat more caffeine than most other teas. Tea contains small amounts of theobromine and slightly higher levels of theophylline than coffee. Preparation has a significant impact on tea, and color is a very poor indicator of caffeine content. Teas like the green Japanese gyokuro, for example, contain far more caffeine than much darker teas like lapsang souchong, which has very little.

Jeg husker fra et OL at japanere måtte trappe ned på drikking av grønn te for at det ikke skulle bli problemer med dopingtester.

 

Jeg vet av noen som fikk i seg såpass mye fra grønn te at det ble problemer med hjertebank. Te er godt, men mot tretthet kan jeg anbefale en høneblund.

Lenke til kommentar
..Det er usikkerhet på grunn av varierende informasjon i ulike skrifter..

7369178[/snapback]

Akkurat derfor syntes jeg troverdigheten til religion er lik null..

7369311[/snapback]

Når det gjelder akkurat den tiden i historien, så er det ikke mye sikkerhet uansett hvor i verden man er. Historie er like subjektivt som alt annet, og det du lærer i historietimen er antatte sannheter basert på vurderinger av forskjellige kilder; det er nok en del som er utelatt, lagt til og modifisert i løpet av årene.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
De bruker vel parykk her i Norge òg?

 

Nei, jeg har aldri sett det iallefall.

 

Jeg har heller ikke sett de bruker sånt i Norge. Vi er hvertfall fornuftig. Engelske dommere dummer seg jo bare ut.

 

Men jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor de bruker parykk.

*Leite, leite*

Lenke til kommentar

"In some countries, especially in the Commonwealth of Nations, judges sometimes wear wigs. The long wig often associated with judges is now reserved for ceremonial occasions, although it was part of the standard attire in previous centuries. A short wig resembling but not identical to a barrister's wig would be worn in court."

 

Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Judge

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...