Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Hvis man blir stoppet ved grensen i et land utenfor Norge uten noen spesiell grunn, hvem vli da betale flyreisen hjem som personen har mistet?

 

Må personen punge ut selv eller betaler departementet eller noe?

7326880[/snapback]

Departementet betaler kun ved spesielle tilfeller. Hva som kalles "spesielle tilfeller" må du nesten spørre dem om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men det har med det at knappene ikke skulle være så narme hverandre siden de hang seg fast og greier.

7326233[/snapback]

Det er ikke riktig. Tastaturet som er vanlig selv idag, ble opprinnelig laget for skrivemaskiner. På de første skrivemaskinene brukte staven med trykkbokstaven litt tid på å trekke seg tilbake. De rotet dermed til bokstavene på vanskeligst mulig måte, slik at det skulle ta litt tid mellom hvert tastetrykk. På den måten gikk ikke stavene så lett i stå.

 

Når det er sagt, så synes jeg qwerty-tastaturet passer veldig godt til det norske språk. Veldig mange ord har bokstaver som ligger nær hverandre. RSTN, som er våre fire mest brukte nokstaver, ligger alle innenfor et område som er litt mindre enn halve lengden av tasteoppsettet. Bokstaver vi bruker lite, som qwzx, ligger plassert bort fra senter, mens æøå derimot er litt uheldig plassert. Det skyldes jo at tastaturet er fornorsket i senere tid.

Lenke til kommentar
Hvor mye koster en gullfisk i en bolle? Kanskje noen planter også :)

7327405[/snapback]

Kjøp deg et akvarie på mist 60 liter. Bolle er dyreplageri.

 

Akavriet koster rundt 1000 kr i dyrebutikk komplett, eller halv pris brukt. Planter 40-70 kr stk, og hiv oppi noen fisk som forblir små. Undersøk godt i forkant, for dyrebutikk ansatte er uten skrupler når det gjelder fisk. De sender gjerne med deg en fisk som kan bli en halvmeter til en gullfiskbolle.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Vi har en diger bro her hvor vi bor.

 

Hvis jeg vil lette med bilen iden jeg passerer toppen på broen, hva er formelen hvis jeg vet (ca) stigningsgrad på broen, og vekten på bilen ?

 

Altså, farten er den mystiske X i dette tilfellet.

7328784[/snapback]

Gravitasjonskraften = 9,81 * bilens vekt i kilogram

Oppoverkraften = 0,5 * bilens vekt i kilogram * (fart i sekundmeter * sinus(stigning))^2

Og Oppoverkraften må være større enn Gravitasjonskraften for at du skal lette.

 

Eller er jeg helt på jordet nå? :hmm:

Lenke til kommentar

Et ikke-teknisk spørsmål: hvorfor er AXA "Go'dag frukt" så mye billigere enn de andre "Go'dag"-produktene? De er nesten tre ganger så dyre.

 

Og et teknisk: finnes det VESA 100-veggfester som kan justeres i alle retninger, ikke bare i XY-planet? Jeg har en skrivepult jeg gjerne skulle hatt mulighet til å rydde helt på kort tid, og har allerede trådløs mus og tastatur. Problemet blir da å få skjermen vekk, fortrinnsvis i høyden.

Lenke til kommentar
Et ikke-teknisk spørsmål: hvorfor er AXA "Go'dag frukt" så mye billigere enn de andre "Go'dag"-produktene? De er nesten tre ganger så dyre.

7331359[/snapback]

Fordi denne er å finne i den "handlekurven" bl.a. vg bruker for å sammenligne priser mellom kjedene med. Derfor selger kjedene den med tap for å se ut som de har lave priser...

Lenke til kommentar
Lurer på når kondom ble funnet opp, og når det ble vanlig å bruke det i Norge. Var det tabu og dritflaut å kjøpe det når det nettopp hadde kommet?

7331948[/snapback]

Kondomet er flere hundre år gammelt. Før de fant ut hvordan å lage dem av lateks så brukte de blindtarmen av en gris eller sau...

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...