Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Tett i nesen er vel fordi snørret sperrer bihulene? Eller er jeg på viddene, nå igjen? :p

 

Men malstrømmene har jeg ikke peiling på, men i en episode av The Simpsons, snurrer hvertfall malstrømmen i do andre veien under ekvator eller hva det var :p Lite sannsynlig men :)

Lenke til kommentar
Tett i nesen er vel fordi snørret sperrer bihulene? Eller er jeg på viddene, nå igjen? :p

 

Men malstrømmene har jeg ikke peiling på, men i en episode av The Simpsons, snurrer hvertfall malstrømmen i do andre veien under ekvator eller hva det var :p Lite sannsynlig men :)

7308767[/snapback]

De testet nettopp hvis man var under ekvator skulle malstrømmen snurre motsatt enn over ekvator. Hvorfor?

Lenke til kommentar
Tett i nesen er vel fordi snørret sperrer bihulene? Eller er jeg på viddene, nå igjen? :p

 

Men malstrømmene har jeg ikke peiling på, men i en episode av The Simpsons, snurrer hvertfall malstrømmen i do andre veien under ekvator eller hva det var :p Lite sannsynlig men :)

7308767[/snapback]

De testet nettopp hvis man var under ekvator skulle malstrømmen snurre motsatt enn over ekvator. Hvorfor?

7309229[/snapback]

Dette er ikke tilfelle. Det er sant at hvor du befinner deg på jorden har innflytelse på hvordan vannet strømmer gjennom, men det er flere og større faktorer enn dette.

Lenke til kommentar
Dette har kanskje blitt spurt før, men jeg kunne ikke finne noe.

 

Hvorfor kommer det 'whirlpools' (kommer ikke på det norske ordet) når man lar vann renne ut av f.eks et badekar? Mener jeg har hørt det er fordi jorda spinner rundt. Men det høres egentlig litt tvilsomt ut.

7308224[/snapback]

En moderne myte sier at det kommer av coroliskraften, en "treghet" i vannmassene som gjør at vannet renner på bestemte måter når jorda spinner rundt. Men dette skal etter det jeg ha hørt være en moderne myte. Virvelen blir ca 50% av gangene med klokka og 50% av gangene mot klokka. (Forutsatt at vannet ikke strømmer i en bestemt retning fra før av.

 

co2: Impregnert tre gir fra seg svært helsefarlige og miljøfarlige gasser når det brenner. Jeg foreslår å ikke brenne det i peisen men å levere det inn til gjenvinningsselskapet slik at de får håndtert det på riktig måte.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sett vannet strømme mot klokken. Det er alltid med. Har du kilder på dette med 50 %?

 

I det vannet starter å renne på grunn av tyngdekraften, står det 50/50 for hvilken vei det skal sirkulere. Men en liten kraft grunnet jordrotasjonshastighet påvirker oddsen slik at vannet alltid tar veien med klokken. Man kan motvirke den enkelt ved å lede vannet den andre veien. Det er kun i startfasen av sirkulasjonen at vannet "velger" å sirkulere med klokken grunnet jordrotasjonen.

Lenke til kommentar
Hvorfor brenner impregnert(?) tre noe så ekstremt? Høres ut som maskingevær og det fyker knister/glo overalt.

 

Holy mary jesus! Ikke bra med åpen stor peis

 

- Fyker gnister som bare faen ut over veden utenfor peisen  :realmad:

7310095[/snapback]

Det brenner veldig godt fordi det er innsatt med kjemikalier som hindrer at treet råtner. At det fyker gnister ut av peisen, er langt i fra like ille som det du ikke ser.

Jeg er langt fra noen ekspert, men mener å huske at jernbanesviller og slikt ting er satt inn med kreosot, mens det er brukt CCA-salter (krom, kobber, arsen) i materialer til hus o.l. (de grønnaktige).

Når du brenner impregnert tre vil det bli dannet kreftfremkallende stoffer, i tillegg til en god del annet som ikke er helt bra, verken for deg eller naturen.

Det er forresten slik at du ikke har lov til å brenne slikt, nettopp på grunn av disse stoffene.

 

Slikt skal forøvrig leveres inn til miljøstasjoner når du skal kvitte deg med det. :)

 

 

Hva er hjerneperfursjonsscintigrafi for noe?

7310870[/snapback]

 

Fant en link her:

http://www.msa.ahus.no/modules/module_123/...ids=198a197a433

 

Dosen du får er forøvrig på 7.0 mSv, noe som er endel, men man blir utsatt for endel stråling fra naturen ellers.

Dødelig dose stråling er på 2 Sv (Sievert).

Endret av Dradd
Lenke til kommentar
Jeg har aldri sett vannet strømme mot klokken. Det er alltid med. Har du kilder på dette med 50 %?

 

I det vannet starter å renne på grunn av tyngdekraften, står det 50/50 for hvilken vei det skal sirkulere. Men en liten kraft grunnet jordrotasjonshastighet påvirker oddsen slik at vannet alltid tar veien med klokken. Man kan motvirke den enkelt ved å lede vannet den andre veien. Det er kun i startfasen av sirkulasjonen at vannet "velger" å sirkulere med klokken grunnet jordrotasjonen.

7310470[/snapback]

I følge fysikklæreren min er det andre faktorer som heller spiller inn. Formen på badekaret, vasken eller whatever har nok mye mer å si enn corioliseffekten.

 

EDIT:

Fra Wikipedia:

Draining bathtubs/toilets

 

A popular misconception is that the Coriolis effect determines the direction in which bathtubs or toilets drain, and whether water always drains in one direction in the Northern Hemisphere, and in the other direction in the Southern Hemisphere. In reality, the Coriolis effect is a few orders of magnitude smaller than other random influences on drain direction, such as the geometry of the sink, toilet, or tub; whether it is flat or tilted; and the direction in which water was initially added to it. Note that toilets typically are designed to only flush in one rotation, by having the flush water enter at an angle.

 

This is less of a puzzle once one remembers that the earth revolves once per day but that a bathtub takes only minutes to drain. When the water is being drawn towards the drain, the radius with which it is spinning around it decreases, so its rate of rotation increases from the low background level to a noticeable spin in order to conserve its angular momentum (the same effect as ice skaters bringing their arms in to cause them to spin faster).

Endret av PT
Lenke til kommentar

Hvorfor putter folk løv i søppelsekker? Tror de at plasten komposteres like lett som løvet? Hvorfor lager de ikke bare en komposthaug og får god jord til hagen og makk til å fiske med? Tror folk det er miljøvennlig å bruke en rull søppelsekker og deretter få det kjørt bort noen mil i en diger dieselslukende søppelbil?

 

(Det står en pyramide med sikkert 100 søppelsekker med løv borti veien her, og ja, det irriterer meg)

Lenke til kommentar
Hvorfor putter folk løv i søppelsekker? Tror de at plasten komposteres like lett som løvet? Hvorfor lager de ikke bare en komposthaug og får god jord og makk til å fiske med? Tror folk det er miljøvennlig å bruke en rull søppelsekker og deretter få det kjørt bort noen mil i en diger dieselslukende søppelbil?

7311652[/snapback]

 

Folk er uvitende, og da blir det letteste alternativet, en "søppel pose" , som de går vanligvis ut med i søpla.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...