Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis man stapper et fly så fullt med fugler at maksvekt for å kunne lette blir overskridet, og man trener fuglene til å begynne å fly samtidig, vil man da kunne lette med flyet når fuglene begynner å fly? Hvis man begynner å prøve å lette med fuglene stående i ro.

7302289[/snapback]

Dette burde gå ann, hvis flere av disse fuglene klarer å løfte flere hundre tonn. Det samme ville skjedd hvis kraften av alle pasasjerene på flyet hoppet i taket hadde oversteget gravitasjonen på flyet. Da ville også flyet hoppet.

7302315[/snapback]

 

 

Det er feil. Når fuglene flakser dytter de luft ned mot gulvet i flyet med en kraft lik deres egen vekt, og likt med hoppende mennesker.

Skulle gjerne skrevet et mer utfyllende svar, men jeg har nynorsk heldagsprøve, så jeg burde egentlig gjort andre ting nå :p

 

@ HoaXed altså

7302324[/snapback]

Jeg har desverre feil :p tenkte litt dumt akkuratt der, forsikra meg med fysikklærern istad. Når fuglene slår med samme kraft nedover som opppover vil det si at flyet blir like tungt som fra før og letter dermed ikke. Men står fremdeles for at vis alle pasasjerene hopper og treffer taket, og kraften blir større en gravitasjonen på flyet, så hopper flyet.

Lenke til kommentar
Har du hørt om kraft og motkraft?

7302948[/snapback]

Jepp, akkuratt hatt det så kan jo selfølgelig ta feil. Var bare det at jeg trodde dette, siden at motkraften mot flyet når du hopper gjør at flyet holder seg på bakken, men når de treffer taket og kraften er høyere enn flyet. Vil ikke det lette da? Vis jeg står inne i en pappeske og hopper og treffer taket vil ikke da pappesken løfte seg?
Lenke til kommentar

Stemmer det du sier om å hoppe i en eske, da har du større kraft idet du treffer esken enn den har mot bakken.

Selvom man fyller et fly fullt av mennesker vil nok flyet bli stående allikevel. Det er så tung at gravitasjonskraften mot bakken er større enn det passasjerene har idet de treffer taket. Eneste som skjer er at alle får en kul i hue.. ;)

Lenke til kommentar
Stemmer det du sier om å hoppe i en eske, da har du større kraft idet du treffer esken enn den har mot bakken.

Selvom man fyller et fly fullt av mennesker vil nok flyet bli stående allikevel. Det er så tung at gravitasjonskraften mot bakken er større enn det passasjerene har idet de treffer taket. Eneste som skjer er at alle får en kul i hue.. ;)

7303197[/snapback]

Mm, derfor jeg sa _hvis_ vi har større kraft enn gravitasjonen. Noe som er unaturlig, men hadde vært gøy! Tenkte også dette med fuglene, men glemte da kraften de samtidig dytter nedover mot flyet.

 

Hadde uansett vært kult å stappa masse mennesker inn i en liten heis og hoppa i taket.

Lenke til kommentar

jeg fikk et kjede til konfirmasjonen for mange år siden, og brukt det veldig ofte, fordi det skal bringe lykke. anhenget på kjedet er tors hammer hvor det er inngravert noen runer. først nå begynte jeg å lure på hva de betyr siden det kan være morsomt å vite, så jeg fant runealfabetet på wikipedia og jeg har tegnet litt på hvilket tegn som er på hammeren:

 

post-78506-1163801977_thumb.png

 

ordene blir da: Madr, Á, odal, Laukr, laukr, naudr, is, reid.

 

noen som klarer å oversette dette til en setning eller noe meningsfylt?( laukr skal stå to ganger, vet ikke hvorfor. er det på kjedet)

Lenke til kommentar
jeg fikk et kjede til konfirmasjonen for mange år siden, og brukt det veldig ofte, fordi det skal bringe lykke. anhenget på kjedet er tors hammer hvor det er inngravert noen runer. først nå begynte jeg å lure på hva de betyr siden det kan være morsomt å vite, så jeg fant runealfabetet på wikipedia og jeg har tegnet litt på hvilket tegn som er på hammeren:

 

post-78506-1163801977_thumb.png

 

ordene blir da: Madr, Á, odal, Laukr, laukr, naudr, is, reid.

 

noen som klarer å oversette dette til en setning eller noe meningsfylt?( laukr skal stå to ganger, vet ikke hvorfor. er det på kjedet)

7306934[/snapback]

 

Jeg er ingen ekspert, men du er fullstendig på jordet. Det bildet du har funnet viser ikke hvilke bokstaver runene tilsvarer, det er et eller annet om gudeætter, jeg aner ikke hva det er for noe.

Men om du ser her, skjønner du ganse snart at det som står er: Mjollner, helt klart en variant av Mjølner, som jo er navnet på Tors hammer. :)

Endret av unge thendrup
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm
jeg fikk et kjede til konfirmasjonen for mange år siden, og brukt det veldig ofte, fordi det skal bringe lykke. anhenget på kjedet er tors hammer hvor det er inngravert noen runer. først nå begynte jeg å lure på hva de betyr siden det kan være morsomt å vite, så jeg fant runealfabetet på wikipedia og jeg har tegnet litt på hvilket tegn som er på hammeren:

 

post-78506-1163801977_thumb.png

 

ordene blir da: Madr, Á, odal, Laukr, laukr, naudr, is, reid.

 

noen som klarer å oversette dette til en setning eller noe meningsfylt?( laukr skal stå to ganger, vet ikke hvorfor. er det på kjedet)

7306934[/snapback]

 

7307068[/snapback]

Det der er det berømte alfabetet Futhark, som kommer av de første bokstavene i alfabetet. Bokstaven runene blir oversatt med er første bokstaven i ordet under runa, siden det er navnet på runa som står :)

 

Så riktig svar er nok Mjollnir, som er navnet på hammern på gammelnorsk :)

Lenke til kommentar
Hvilke deler av kroppen er det du aldri kan se med dine egne øyne? Det eneste jeg kan komme på, må vel være hodet og nakken.

7307820[/snapback]

Jeg tror du skal slite med å se det meste av ryggen, rompesprekka og baksiden av lårene. Kanskje også baksiden av kneet og partiet rundt kragen.

7307876[/snapback]

Baksiden av kneet og låra er vel ikke noe problem?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...