Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har hørt at det finnes noen steder på kloden der det er ingen regler, ingen lover, ingenting. Noe snakk om diplomat greier.

 

Hva er dette? (Tror ikke det er internasjonal farvann. Man kan faktisk drepe noen der og komme unna med det på en måte.)

7300007[/snapback]

 

Tja, vanskelig å si. Selv på sydpolen og på månen for dens saks skyld eksisterer det visse regler som det internasjonale samfunnet har blitt enige om. Jeg trodde det fantes enkelte regler i internasjonalt farvann også, men mulig jeg tar feil. Det er vel det enkeltes lands regler som gjelder på hvert enkelt fartøy, eller? Jeg kommer ikke på noen steder som ikke er underlagt enkelte regler og lover. Mulig andre vet bedre...? :hmm:

Lenke til kommentar
Åssen kan det være stor forskjell...?

7298940[/snapback]

Forskjellen på 10^1 og 10^2 er 90. Forskjellen på 10^3 og 10^4 er 9000.

 

Det er fordi 10^1= 10, 10^2 = 10*10.

 

Forskjellen mellom 10^75 og 10^76 er tallet du får når du ganger 10 75 ganger og ganger deretter igjen DET tallet med 10. Det er sjukt stor forskjell.

Lenke til kommentar
Hvorfor blir man så trøtt og ubrukelig av å sove for lenge om morgenen?

7302266[/snapback]

Dette er ikke alltid riktig. Jeg kan svaret på hvorfor man innimellom blir trøtt og andre ganger ikke hvis man står opp samtidig og sover like lenge. Tror svaret er det samme.

 

Under nattesøvnen "svever" man hele tiden mellom drøm og virkelighet, hvis man tar en diagnosetest av hjerneaktivitetene hopper disse opp og ned hele tiden mens vi sover, noen ganger er vi veldig nærme å våkne, andre ganger er vi langt inne i drømme land. Når man våkner av feks av en vekkerklokke når du da er langt inne i drømmeland vil kroppen reagere negativt pga den bråe våkningen. Du oppfatter dette da som trøtthet, og grettenhet. Våkner du derimot når du er så nærme å våkne, blir overgangen mindre og du oppfatter dette som å ha sovet godt. Dette har også de siste årene vært mer kjent, og nå finnes det faktisk vekkerklokker som registrerer via trådlåse enheter når du er så våken som mulig og ringer akkuratt når da. Dette medfører at du alltid våkner glad og oppspilt!

 

Når jeg tenker meg om har dette egentlig ikke noe å gjøre med hvorfor du er trøtt når du sover lenge, men det kan jo være at du er såpass uthvilt at kroppen reagerer med å være trøtt selvom du faktisk ikke er det. Mye går også på det psykiske hvor det feks er stor forskjell på å våkne på en kald og mørk vinternatt, og en varm solfyllt sommerdag!

 

Beklager at jeg ikke svarte direkte på spørsmålet ditt. :)

Lenke til kommentar
Hvis man stapper et fly så fullt med fugler at maksvekt for å kunne lette blir overskridet, og man trener fuglene til å begynne å fly samtidig, vil man da kunne lette med flyet når fuglene begynner å fly? Hvis man begynner å prøve å lette med fuglene stående i ro.

7302289[/snapback]

Dette burde gå ann, hvis flere av disse fuglene klarer å løfte flere hundre tonn. Det samme ville skjedd hvis kraften av alle pasasjerene på flyet hoppet i taket hadde oversteget gravitasjonen på flyet. Da ville også flyet hoppet.

Lenke til kommentar
Hvis man stapper et fly så fullt med fugler at maksvekt for å kunne lette blir overskridet, og man trener fuglene til å begynne å fly samtidig, vil man da kunne lette med flyet når fuglene begynner å fly? Hvis man begynner å prøve å lette med fuglene stående i ro.

7302289[/snapback]

 

Jeg mener å ha lest svaret på dette for mange år siden. Innbiller meg at totalvekten blir lik, siden flyet er lukket, og flyet vil derfor ikke kunne lette.

 

PS: Genialt bilde du har forresten. :D

Lenke til kommentar

Det er feil. Når fuglene flakser dytter de luft ned mot gulvet i flyet med en kraft lik deres egen vekt, og likt med hoppende mennesker.

Skulle gjerne skrevet et mer utfyllende svar, men jeg har nynorsk heldagsprøve, så jeg burde egentlig gjort andre ting nå :p

 

@ HoaXed altså

Endret av PT
Lenke til kommentar
Det er feil. Når fuglene flakser dytter de luft ned mot gulvet i flyet med en kraft lik deres egen vekt, og likt med hoppende mennesker.

Skulle gjerne skrevet et mer utfyllende svar, men jeg har nynorsk heldagsprøve, så jeg burde egentlig gjort andre ting nå :p

 

@ HoaXed altså

7302324[/snapback]

 

Takk PT, nå husket jeg det igjen. Det var akkurat slik det ble forklart. Lykke til på prøven da. :)

Lenke til kommentar

Jeg er tydelidvis ikke eneste som liker å fundere på slike ting :)

Jeg tenkte selv at vekta til fuglene ikke ville telle når de flyr, slik at flyet ikke blir presset nedover.

Ang. PT's svar, så høres dette ganske sannsynlig ut, men la oss si at flyets "rom" hadde en takhøyde på la oss si 10m. Da vil vel ikke denne kraften ha noe å si?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...