Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Hva er den sterkeste strukturen som finnes (ala firkant, trekant)?

Hvorfor bygger vepser honning og "hus" i sekskant struktur?

7268448[/snapback]

1. Det kommer helt an på hva du legger i ordet sterkest. Bøyemotstand, slagmotstand, vridningsmotstand? Tåler høyest ytre eller indre trykk osv. Hvis du tenker på atomstrukturer så er diamantstrukturen den sterkeste. Ikke bare på grunn av ekstremt høye bindingskrefter men også på grunn av at vinkelen mellom bindingene gir veldig høy stivhet. Men diamant kan faktisk knuse ganske lett. De tåler ingen plastisk deformasjon.

2. "huset", dvs. bikuben er ofte mer klupmete utformet. F.eks rund, avlang, jordbol eller uregelmessig form. Bikakene har nok sekskantet struktur fordi det gir flest celler på minst mulig flate, mest mulig runde celler, og minst mulig veggmateriale per celle. Hvis du har et brett med kanter og en haug med like store klinkekuler så kan du teste det i praksis. Hvis du legger kulene i et sekskantet mønster så vil du få plass til flere, enn om du legger kulene i et kvadratisk mønster. (Fungerer kun dersom brettet ikke er veldig lite. Jeg tror du må opp i over 10 kuler per sidekant for at det skal fungere.

co2: Det kan jeg ikke si jeg har merket noe til. Hvis Colaen blir fryst og tint og etterpå servert med kjøleskaptemperatur ved siden av en ufryst kjøleskaptemperert Cola så tror jeg ikke jeg hadde smakt forskjell. Hvis den fryste Colaen blir servert halvfrosset så ville jeg sikkert smakt forskjell. Vann og sukkerlake har forskjellige frysepunkt og vil derfor skille seg til en viss grad. Det som har lavest frysepunkt fryser sist og tiner først. Om det er f.eks fattig på sukker og smaksstoffer så blir det en forskjell når Colaen fortsatt er delvis fryst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva heter det når du er redd for å gå ut?

Er en fobi eller en sykdom hvor man ikke tørr å gå ut.

7265703[/snapback]

Det er kanskje agorafobi du er ute etter? Den lidelsen gjør ofte at offeret er redd for åpne plasser og masse folk, men den kan også utarte seg på andre måter:

http://en.wikipedia.org/wiki/Agoraphobia

Er det noen som har en uåpnet pakke Vossafår og kan fortelle meg hvor mange skiver det er i den?

7266734[/snapback]

Hva heter sykdommen på norsk? :hmm:

En jeg kjenner tror jeg har den sykdommen..

Lenke til kommentar
Hvorfor blir det ikke anvendt motion blur i spill? Det krever jo mye mindre FPS, derfor mindre krefter. Eller hva?

7271618[/snapback]

Motion blur finnes i flere spill, f.eks. Burnout 3, Flatout 2, San Andreas og (mener jeg å huske) F.E.A.R. Jeg har imidlertid bare sett det brukt for å guffe opp fartsfølelsen eller illudere rus eller en annen form for synsforstyrrelse, altså situasjoner som avviker fra vanlig gameplay. Tror nok ikke det krever mindre datakraft enn "vanlig" grafikk, det er vel heller slik at bildet går gjennom et ekstra "renderfilter" før det sendes til skjermen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...