Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er 8 grader celsius dobbelt så varmt som 4 grader celsius?

 

hadde diskusjonen med en her om dagen. han mente at det ikke var dobbelt så mye varmeutstråling eller no.

7254524[/snapback]

4 degrees Celsius = 39.2 degrees Fahrenheit

4*2 = 8 C

39.2*2 = 78.4 F

 

78.4 degrees Fahrenheit = 25.7777778 degrees Celsius

 

Ergo: Nei, måleenheter varierer.

7254585[/snapback]

Må nesten måle i Kelvin for å finne ut hva som er "dobbelt så mye", siden den starter på det absolutte nullpunkt.

Gidder ikke sjekke men 0 grader Kelvin er vel noe sånt som -273 grader C så dobbelt så varmt som 4 grader C er vel ca 276 grader C.

 

(med forbehold om regnefeil og dårlig hukommelse)

Lenke til kommentar
Nytt spørsmål O_O

 

Har en dusj med forheng, det forhenet "siger inn" i dusjen nederst når man dusjer, Finnes det noen smarte løsninger?

7255094[/snapback]

 

henge noe på forhenget.

 

Hva er skilden til alle sygdommer? Eller hva var den første sygdommen og hvor kommer den fra?

Vanskelig spørsmål, jeg vett. Men er syk nå, så det var det første jeg kom på. :!:

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
Nytt spørsmål O_O

 

Har en dusj med forheng, det forhenet "siger inn" i dusjen nederst når man dusjer, Finnes det noen smarte løsninger?

7255094[/snapback]

 

Det er et turbulensfenomen hvis jeg husker riktig. Når vannet spruter ut av dusjen og nedover mot gulvet skapes det en oppadgående turbulens. Det blir dermed undertrykk i bunn av dusjen og forhenget trekkes inn. Effekten forsterkes noe av varmen i vannet så ved å dusje i iskaldt vann vil det hjelpe noe. ;)

 

Jeg lurer forresten på hvorfor folk som røyker absolutt må pælme sneipen på bakken? Kaster dere all annen søppel også på bakken? Filteret i en sig brytes vel ned etter et par-tre-fem år så det er kanskje ikke så farlig?

 

(litt morragretten idag ;) )

Lenke til kommentar
Nytt spørsmål O_O

 

Har en dusj med forheng, det forhenet "siger inn" i dusjen nederst når man dusjer, Finnes det noen smarte løsninger?

7255094[/snapback]

 

Har samme problem. Det dekker til slutt over sluken og greier.

 

Løsning: Klipp av nederste bit slik at det ikke subber borti kabinettgulvet, men allikevel dekker kanten slik at vannet ikke renner ut.

Fortsatt kan du ha et problem, og det er at lufttrykket trekker forhenget inn i dusjen. Dette skyldes at varme siger oppover, og dermed trekkes kall luft inn nederst i dusjkabinettet. Dette undertrykket trekker i forhenget ditt. For å unngå dette kan du sette på ekstra med gulvvarme en halv time før du går i dusjen.

Lenke til kommentar
er 8 grader celsius dobbelt så varmt som 4 grader celsius?

 

hadde diskusjonen med en her om dagen. han mente at det ikke var dobbelt så mye varmeutstråling eller no.

7254524[/snapback]

Varme er ikke et mål på temperatur, men transport av termisk energi. Hvis de 4 og 8 gradene er en differansetemperatur og forholdene ellers er like så vil 8 grader celsius føre til en dobbelt så høy varme(transport) som 4 grader celsius.

 

Men hvis det er temperaturene 8 og 4 grader celsius du mener så er 8 riktignok (som sikkert du har ment) dobbelt så langt fra nullpunktet på celsiusskalaen som 4. Men celsius-skalaen måler ikke absolutt temperatur. Som allerede nevnt så er 8 grader celsius bare 1,44% høyere absolutt temperatur enn 4 grader celsius. Varmestrålingen reduseres ikke proposjonalt med den absolutte temperaturen, og det gjør heller ikke varmeinnholdet (termisk energi) så det blir litt vanskelig å ta med. Hvis varmekapasiteten til et stoff hadde vært konstant så ville varmeenergien vært proposjonal med den absoluttte temperaturen og ikke med celsius-skalaen. F.eks kan man ikke bruke celsius direkte i regnestykker som har med kjemi eller fysikk å gjøre om det ikke er snakk om differansetemperaturer. Det er fordi det er den absolutte temperaturen (kelvin) som har riktig nullpunkt i de aller fleste regnemåter, ligninger og er mest logisk å bruke.

 

Har en dusj med forheng, det forhenet "siger inn" i dusjen nederst når man dusjer, Finnes det noen smarte løsninger?

7255094[/snapback]

Som luften over en flyvinge vil dusjforhenget suges inn mot luftstrømmen. Vanndråpene setter lufta i bevegelse nedover og gjør at dusjforhenget suges innover. To måter man kan unngå dette på er:

 

- La dusjstrålen treffe hodet og overkroppen slik at det renner nedover kroppen i stedet for å dra med seg mye luft på veien nedover. Dette ville ikke fungert etter teorien om at varme stiger og dermed drar med seg luft oppover, slik som foreslått av noen andre her. Siden dette fungerer i praksis så må det altså være riktig at lufta blir dratt nedover av dusjvannet.

 

- Feste noe tungt til den nedre enden av dusjforhenget. F.eks putt småstein, en trepinne, muttere eller noe annet tungt inn i brettekanten nederst, om det er en slik brettekant. Hvis det ikke er det kan du feste noe tungt der på andre måter. F.eks skru fast en trepinnne langs kanten. Stykk gjerne opp pinnen i f.eks biter på 10cm så det blir mulig å folde dusjforhenget etterpå. Dette får dusjforhenget til å henge mer rett ned.

Lenke til kommentar

Huden blir veldig tørr av tett barbering og såpe (skum). Tilføring av fett i etterkant er alltid lurt og smør er jo i aller høyeste grad fett. Det kan sikkert fungere godt, men jeg ville nok valgt en fra parfymeri hvis jeg skulle ut på byen..

 

Hvis man har henda full av kvae løsner det ikke selv med masse såpe. Tar men en liten klump med smør og kliner inn hendene så løsner all kvaen og det er bare å vaske av seg smøret med vanlig såpe.

Så spørsmålet er hvorfor løser kvae seg opp av smør?

Lenke til kommentar
Huden blir veldig tørr av tett barbering og såpe (skum). Tilføring av fett i etterkant er alltid lurt og smør er jo i aller høyeste grad fett. Det kan sikkert fungere godt, men jeg ville nok valgt en fra parfymeri hvis jeg skulle ut på byen..

 

Hvis man har henda full av kvae løsner det ikke selv med masse såpe. Tar men en liten klump med smør og kliner inn hendene så løsner all kvaen og det er bare å vaske av seg smøret med vanlig såpe.

Så spørsmålet er hvorfor løser kvae seg opp av smør?

7256816[/snapback]

Fordi kvae er en slags "olje" som ikke løser seg opp i vann men olje og fett det funker, eh, fett :p

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Nytt spørsmål O_O

 

Har en dusj med forheng, det forhenet "siger inn" i dusjen nederst når man dusjer, Finnes det noen smarte løsninger?

7255094[/snapback]

 

tenkte jeg skulle servere deg en løsning på dette problemer, slik att du slipper og klippe og lime i dusjforhenget...

 

ho jeg bor sammen med har en veldig fin såpekurv, jeg pleier bare og sette den kurven slik att den holder forhenget borte, gjerne litt skrått utover om du skjønner hva jeg mener... da er det vantett og forhenget holder seg borte,

 

andre ting enn såpekurv kan sikkert bruket også da, som søppedunker, gamle dataskjermer osv.

Lenke til kommentar
Nytt spørsmål O_O

 

Har en dusj med forheng, det forhenet "siger inn" i dusjen nederst når man dusjer, Finnes det noen smarte løsninger?

7255094[/snapback]

 

tenkte jeg skulle servere deg en løsning på dette problemer, slik att du slipper og klippe og lime i dusjforhenget...

 

ho jeg bor sammen med har en veldig fin såpekurv, jeg pleier bare og sette den kurven slik att den holder forhenget borte, gjerne litt skrått utover om du skjønner hva jeg mener... da er det vantett og forhenget holder seg borte,

 

andre ting enn såpekurv kan sikkert bruket også da, som søppedunker, gamle dataskjermer osv.

7260158[/snapback]

 

Tingen er at dusjen ikke er så veldig stor, så det jeg eventuelt bruker til det må være ganske lite.

 

Men takk for forslaget :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...