Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Prøver  bare å finne ut om det faktisk stemmer at en isbjørn ikke vil angripe deg om du brøler tilbake til den(hvis den gjør det that is).

7244278[/snapback]

Om du løper så får dyret overtaket da den skjønner du er redd.

Står du å hyler tilbake så tror dyret du er livsfarlig og den blir redd!

Nesten som å være på by'n!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det energi i kulde som i varme?

7244117[/snapback]

Ting som føles kaldt har mindre energi enn noe som kjennes varmt. Ta f.eks luften ute om vinteren. Den føles kald fordi energien (varmen) i kinnene dine overføres til luften raskere enn ny energi blir tilført. Ny energi kommer via blod og varmeoverføring internt i kroppen.

(Edit: J79 var kjappere, jeg må lære å skrive raskere)

 

-------------------------------

Når det gjelder isbjørnteorien så er det nok noe riktig i teorien, for snur du deg og løper vekk så viser du svakhet og da får rovdyr generelt bokstavlig talt blod på tann. Står man og 'viser muskler' så kan isbjørnen i beste fall tro du er sjefen og rygge unna. Er det en litt sinna bjørn vil han/hun ta det som en utfordring og sjekke hvem som er størst (og da nytter det ikke lenger bare å brøle tilbake).

Gorillaer og apekatter skal man i alle fall ikke se i øynene, men ned i bakken for å vise underkastelse. Tror kanskje ikke det funker like greit med bjørner.

 

For min egen del så hadde ikke jeg tatt sjansen på å sjekke ut hva som kunne vært lurt. Jeg hadde nok satt ny pers på 100m og skreket hele veien til sikkerhet/middagsfat.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Ang. isbjørner:

Har hørt at om du snur deg og løper så tar rovdyr-instinktene over og alt dyret ser er et bytte som løper. Dette skal også gjelde for mange andre rovdyr, bl.a. hund og katt. Et lite eksperiment for å vise dette kan være en papirbit på en snor og en katt. Sjansen for at katten prøver å fange papirbiten er mye høyere når du beveger den bort fra katten enn mot den...

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Ang. isbjørner:

Har hørt at om du snur deg og løper så tar rovdyr-instinktene over og alt dyret ser er et bytte som løper. Dette skal også gjelde for mange andre rovdyr, bl.a. hund og katt. Et lite eksperiment for å vise dette kan være en papirbit på en snor og en katt. Sjansen for at katten prøver å fange papirbiten er mye høyere når du beveger den bort fra katten enn mot den...

7244508[/snapback]

Akkuratt som damer på by'n!

Lenke til kommentar
Er det energi i kulde som i varme?

7244117[/snapback]

Både varme og kulde er relative begreper. Det forteller om noe er varmere eller kaldere enn noe annet. Varme og kulde er mer spesifikt et begrep som beskriver energioverføringen mellom to ting. Dersom to ting har samme temperatur så er det hverken varme eller kulde.

 

Angående isbjørner så har jeg hørt en historie fra et helt annet klima. Det var en gruppe som var på safari og en av de i gruppen ble gjenglemt da resten dro videre med jeepene. gjenglemmelsen ble ikke oppdaget før de kom fram til neste plass. Da snudde gruppen for å dra tilbake og se etter fyren. De fant han i god behold takket være hans snarrådighet. Han kunne fortelle at det hadde vært en løve på vandring i området som hadde fått øye på han. I det han oppdaget at løven snek seg nærmere for å gjøre seg klar til angrep gjorde han noe smart. Han visste at han ikke hadde nubbsjans om han hadde begynnt å løpe som et annet skadet byttedyr. Så han fintet ut løven ved å overraske den og oppføre seg slik at løven ble forvirret. Det gjorde han ved å strekke armene i været, løpe mot løven og brøle så mye kan klarte. Løva hadde sikkert aldri sett noe sånt før og ble helt forvirret. Løva taklet ikke situasjonen og stakk av på leting etter mer forutsigbare byttedyr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvordan har det seg at vanlige lys er ok å se rett på, og lyser opp ganske bra. Mens LEDs er utrolig vonde å se på, men lyser nesten ikke opp noe?
LEDs har mye lysenergi på et mye mindre punkt, pluss at den buede fronten gjør plasten om til en linse som gjør at lyset blir sterkere. Lysmengden som kommer ut fra en LED blir rettet forover og vil derfor oppfattes som ubehagelig dersom det er for nært øyet.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Går det ann å lage en ny msn adresse for så å "overføre" alle mine kontakter over til den nye adressen?
Ja, det skal gå ann å lagre listen som en fil. Husker ikke akkurat hvordan jeg gjorde det.
Det er fullt mulig å eksportere listen fra den gamle kontoen og importere til den nye, er bare å lete litt i menyvalgene.

 

*syte ett eller annet om "no support"*

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvordan har det seg at (i de aller fleste tilfeller) den høyre testikkel er lavere nede enn den venstre?

Altså,,, hvorfor den høyre? Og hvorfor er det slik hos de aller fleste?

Ikke for å gjøre narr av deg eller noe, men hvordan vet du at "de aller fleste" har det slik? Vært i Skottland i det siste? Mine testikler henger nå likt, så ifølge deg er jeg altså unormal? :roll:
Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at (i de aller fleste tilfeller) den høyre testikkel er lavere nede enn den venstre?

 

Altså,,, hvorfor den høyre? Og hvorfor er det slik hos de aller fleste?

 

:hmm:

7246613[/snapback]

Andelen som har en lavere hengende venstre testikkel er like stor.

 

ex0n: Unormal er vel ikke det rette ordet, men det er ikke like vanlig som testikler i litt forskjellige høyder.

Lenke til kommentar
Er det energi i kulde som i varme?

7244117[/snapback]

Både varme og kulde er relative begreper. Det forteller om noe er varmere eller kaldere enn noe annet. Varme og kulde er mer spesifikt et begrep som beskriver energioverføringen mellom to ting. Dersom to ting har samme temperatur så er det hverken varme eller kulde.

7244743[/snapback]

Når en går dypere inn i detaljene må en passe så en ikke blander begrepene, og en kommer igjen tilbake til dette om at å forklare om fysikk går ut på å lyve i stadig mindre grad...

 

Varme er termisk energi, og er avhengig av masse, temperatur, varmekapasitet pluss diverse annet.

Når en snakker om varmere, er det vanligvis høyere temperatur en egentlig mener, for en kan si at 12 kg vann ved 10 C er varmere (dvs. har større termisk energi) enn 1 kg vann ved 20 C, om en skal pirke og være strengt korrekt. Slikt pirk har stor praktisk betydning når en arbeider med f.eks. varmepumper, noe utbyggere i Nydalen nå har merket til sin stor og dyre fortvilelse.

 

Temperaturforskjell er viktig om du skal hente mekanisk energi ut av systemet.

 

Jeg vil ikke si at Simen1 tar direkte feil, men det er en mulighet for misforståelser.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...