Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De er ikke akuratt grådige...

Er Bill Gates fortsatt sjef for MS?

Hvis ikke, hvem er det?

7221490[/snapback]

Jeg quoter meg selv jeg :) og legger til et ekstra spm:

Hvor mange grader er det i verdensrommet?

7229714[/snapback]

ER vel forskjellig?

Kaldere jo lenger vekk du kommer fra sola og vice verca!

Lenke til kommentar
Hvor mange grader er det i verdensrommet?

7229714[/snapback]

Temperatur er et mål på bevegelsen og vibrasjonen til atomer og molekyler. Jo mer bevegelse jo høyere temperatur.

I verdensrommet er det ekstremt lite atomer og molekyler til stede. Det er nesten snakk om absolutt vakuum og dermed nesten null atomer og molekyler. Man kan dermed nesten ikke snakke om temperatur der.

De svært få atomene og molekylene som er i verdensrommet kan ha sterkt variabel temperatur. F.eks er solvinden (partiker fra sola) rimelig varm (Jeg antar mange hundre grader celcius, om ikke over tusen), men det er så få atomer at det ikke vil være noen følbar temperatur for f.eks en astronaut.

Varmestrålingen i verdensrommet kommer fra alle de planetene, stjernene og andre objekter som finnes. Denne varmestrålingen kan variere fra bare noen få kelvin til milliarder av grader. I tillegg har vi bakgrunnstrålinga på ca 4,2 kelvin. Dette kan du se på som gjennomsnittstemperaturen i tomrommet mellom galaksene.

Lenke til kommentar

Du har vel sett videoene av ham? Han presterer å skrike og hyle på konferanser foran masse folk, når de presenterer nye produkter. I tillegg tror jeg det er en meget interessant foredragsholder. Man må være litt "skadd" for å både lykkes og bli lagt merke til. Ballmer har alle disse egenskapene. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor er ovner som den under fyllt med olje?

_Oljeovnh_yde_jpg_366132h.jpg

Olje er jo brannfarlig. Varmekilde + olje = potensiell brannbombe.

Oljeovner kan være brannfarlige

Kripos advarer mot oljeovner

Hvis man i stedet for hadde brukt vann så ville man sluppet brannfaren. Vann er også mer lettflytende og har høyere varmekapasitet og tetthet så det fordeler varmen inni rørsystemet mye lettere enn olje. Siden vannet fordeler varmen mye lettere tror jeg det er liten fare for lokal koking rundt varmeelementet. Om det skjer så er det lett å sikre ovnen med en overtrykksventil. Korrosjon er ikke noe problem (både fordi det finnes rustfrie materialer og beskyttelse i form av offeranode.) Varmtvannstanker fungerer jo glimrende i tiår av gangen så det bør vel ikke være noe problem for ovner heller. Vann er også mye billigere for produsenten enn olje.

Så, hvorfor i alle dager brukes det olje?

Lenke til kommentar

http://www.google.com/search?hs=xNR&hl=en&...boy&btnG=Search

Dette er Ballmer på sitt beste.

Ballmer's tendency to loudly and enthusiastically express himself is well known. A famous 1991 incident left his vocal cords requiring surgical repair after he screamed "Windows, Windows, Windows" continuously during a meeting in Japan.

According to one former employee's headline-grabbing allegations, this competitive nature has manifested itself more violently. In 2005, Mark Lucovsky claimed that Ballmer became highly enraged upon hearing that Lucovsky was about to leave Microsoft for Google. In the account, Ballmer threw a chair across the room and shouted: "Fucking Eric Schmidt is a fucking pussy. I'm going to fucking bury that guy, I have done it before, and I will do it again. I'm going to fucking kill Google." Shortly after, he resumed trying to persuade Lucovsky to stay at Microsoft. Ballmer has described Lucovsky's account of the incident as a "gross exaggeration of what actually took place."
Lenke til kommentar
Kanskje det har noe hvor mye energi som må overføres til væsken. Noen som vet?

7230316[/snapback]

Tja. 1000W elektrisk energi inn til ovnen må nødvendigvis bli 1000W varmeenergi ut av ovnen. Men du tenker kanskje på varmekapaistet? Hvis vi regner på et gitt volum så vil jeg tippe at vannet har ca 2-3 ganger høyere varmekapasitet (per volum) enn det olje har. Dermed vil det ta ca 2-3 ganger så lang tid før ovnen blir varm når den slåes på, og tilsvarende 2-3 ganger så lang tid før ovnen blir kald når den slåes av. Men siden vann har ca 3 ganger lavere viskositet enn olje så kan rørene gjerne være 3 ganger tynnere (areal) uten av fordelingen av varme blir dårligere. Hvis man har 3 ganger tynnere rør så vil vannovnen bli like fort varm som en oljeovn med normalt tykke rør og like fort kald når den slås av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Så, hvorfor i alle dager brukes det olje?
Om jeg ikke husker helt feil så er det noe med at man bruker mye mer energi på å varme opp vann enn olje. Noen som kan bekrefte?
Lenke til kommentar

Ovnen blir vel mer enn hundre grader, og hvis ikke er det vel en eksplosjonsfare hvis termostaten henger seg opp og vannet begynner å koke

Om jeg ikke husker helt feil så er det noe med at man bruker mye mer energi på å varme opp vann enn olje. Noen som kan bekrefte?

7231425[/snapback]

Selv om det krever mer energi på å varme opp vannet vil den til holde seg varm lenge etter du har slått den av, så virkningsgraden blir uansett 100%

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...