Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Det er neppe noe galt med kjøttet på disse dyrene. Men det kan være tradisjoner, tilgjengelighet, muligheten for oppdrett osv. som gjør at vil ikke spiser de dyrene ofte.

 

F.eks er det i de fleste kulturer sett på som etisk forkastelig å spise hund og katt. Tilgjengeligheten på de store kattedyrene er ganske så laber, og finner man de så er de svært vanskelige å jakte på. Mye vanskeligere enn rein, elg, rype, hjort, sau osv.

 

Også er det sånn at jo lengre opp i næringsspiralen man kommer jo større er sjansene for at sykdommer plukkes opp. Åtseletere løser ofte dette problemet med en svært kraftig fordøyelse (krokodille, gribb).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er neppe noe galt med kjøttet på disse dyrene. Men det kan være tradisjoner, tilgjengelighet, muligheten for oppdrett osv. som gjør at vil ikke spiser de dyrene ofte.

 

F.eks er det i de fleste kulturer sett på som etisk forkastelig å spise hund og katt. Tilgjengeligheten på de store kattedyrene er ganske så laber, og finner man de så er de svært vanskelige å jakte på. Mye vanskeligere enn rein, elg, rype, hjort, sau osv.

 

Også er det sånn at jo lengre opp i næringsspiralen man kommer jo større er sjansene for at sykdommer plukkes opp. Åtseletere løser ofte dette problemet med en svært kraftig fordøyelse (krokodille, gribb).

7195021[/snapback]

ok

 

Men fortsatt så er ikke bla isbjørn og løve kjøtt spiselig for mennesker!

Eller man kan spise isbjørn men det smaker dritt og man pådrar seg lett sykdommer!

Lenke til kommentar
Hva er disponibelt og hva er saldo?

7178949[/snapback]

- Saldoen er mengden penger du har på kontoen

- Disponibelt er hvor mye penger du har tilgjengelig for bruk på kontoen

 

Det kan være forskjell på de to beløpene. F.eks hvis du har reservert hotellrom så vil en del av saldoen reserveres til hotellet. Beløpet vil fotsatt stå på din konto, men det er reservert for trekking. Dette beløpet vil altså ikke være tilgjengelig for deg.

 

Et eksempel: Du har 1000kr på kontoen (saldo). Du har reservert et hotellrom for en natt f.eks en uke senere og hotellet har reservert 600kr fra din konto. Da vil du ha 1000kr på kontoen, men kun 400kr disponibelt. Hvis du prøver å handle varer i en butikk for 500kr får du ikke betalt med betalingskortet ditt fordi du prøver å betale 500kr med et kort som du bare har 400kr tilgjengelig på.

 

Blir man merkbart mer våken av en kopp (2dl) kaffe?

7168932[/snapback]

Det kommer an på hvor sterkt kroppen reagerer på koffein og hvor fintfølende man er for virkningen. Jeg merker en normal kopp kaffe på kroppen, særlig hvis jeg tar den om kvelden. Pulsen øker litt, jeg blir litt mer rastløs og har vanskeligere for å sovne. Hvis jeg må veldig tidlig opp en dag og er veldig trøtt så kan jeg drikke 2-3 kopper kaffe. Men jeg vil ikke si at jeg blir så veldig mer våken og tenker klarere av det. Jeg blir mer rastløs enn opplagt av kaffe. Jeg kan godt tenke uklart og gjespe i ett sett selv om jeg har drukket meg rastløs på kaffe. Det er ganske ubehagelig å være trøtt og samtidig ikke få sove fordi man er for rastøls. Hvis man f.eks har helt feil døgnrytme og skal opp tidlig på eksamen så vil jeg anbefale å endre døgnrytmen sin i god tid, fremfor å bli kaffedranker for å bli mer våken på eksamen. Riktig døgnrytme og utvilthet gjør en mer opplagt og fokusert på eksamen enn om man pøser på med koffein.

Lenke til kommentar
På værmeldingene, ser vi for tida både varme og kalde temperaturer. Noen ganger er det midt på frysepunktet. Da ser vi enten en sånn:

post-51505-1162394266_thumb.gif

 

eller en tilsvarende rød figur uten minus-tegnet. HVA er forskjellen?

7198656[/snapback]

Tallene er avrundede estimater.

-0 dekker området fra -0,49999.. til 0 'C,

mens 0 dekker området fra 0 til 0,49999.. 'C.

 

Hvordan skaffe sitt eget sted å bo i dette landet når man ikke har noen penger? Og uten å bli millionær i lån!

7198690[/snapback]

Sette en tusenlapp på børsen, satse klokt og ha god tolmodighet i maaaange år.

 

Eller satse på at politikerene gjør noe med den grådige boligbransjen. Man man også satse på å bli politiker selv og få fortgang i sakene.

 

Et annet alternativ er å gå ned på kvaliteten (du sa ikke noe om det). F.eks flytte inn i campingvogn eller noe sånt. Da får man seg jo bolig til godt under 100.000kr

Lenke til kommentar

Jeg tenker på Dagros når jeg spiser hamburger, men så er jeg litt spesiell også, da.

 

Jeg lurer forresten på hvorfor alle biler jeg har vært borti har det så jævlig trangt når man skal skifte lyspære til frontlyktene, må jo faen ut med hele batteriet. Og ikke nok med det, nå du har kommet til så spretter plutselig alle fjærene rundt og forsvinner.

Endret av Jør2
Lenke til kommentar
Hvem kontakter man om man har lyst til å hoppe i fallskjerm og hvor mye koster det? Bor forresten i nærheten av Hønefoss.

7198735[/snapback]

Du kan finne den fallskjermklubben som er nærmest deg her:

http://www.nak.no/fallskjerm/html/klubber/klubber.html

 

Ta kontakt og hør om konkrete priser. Man kan enkelt bestille et tandemhopp, dra opp og hoppe ut. Dersom man skal hoppe med egen fallskjerm så må man gjennom et helgekurs. Kurset tipper jeg koster et par tusenlapper pluss rundt 400-1000kr per hopp. Drivstoffutgifter til fly er ganske høye så regn med at prisen blir høyere jo høyere du ønsker å hoppe fra.

 

Jeg har ikke hoppet selv, men det frister. Virker utrolig gøy.

 

I samme farta vil jeg anbefale å teste seilfly. Jeg prøvde noen turer tidligere i høst og det var dritkult. Ganske vanskelig, men utrolig herlig å fly som en fugl.

Lenke til kommentar
Jeg tenker på Dagros når jeg spiser hamburger, men så er jeg litt spesiell også, da.

Tenk på dobbeltmoralen til greanpeacefolkene når de er i mot hvalfangst, men likevel spiser hamburgere. For hver 100.000 ku-burger må man drepe rundt 100 kyr, men for hver 100.000 hvalburger trenger man vare drepe ett eneste dyr.

 

Jeg lurer forresten på hvorfor alle biler jeg har vært borti har det så jævlig trangt når man skal skifte lyspære til frontlyktene, må jo faen ut med hele batteriet. Og ikke nok med det, nå du har kommet til så spretter plutselig alle fjærene rundt og forsvinner.

7198932[/snapback]

Bilprodusentene tjener veldig lite på hver enkelt bil de selger. De tjener mye mer på tjenestene merkeverkstedene må utføre i ettertid. Dermed regner jeg med de skekulerer i at bilene skal være så vanskelige som mulig å reparere og drive vedlikehold på at man må på verksted for å gjøre noe som helst. Rundt 1980 ble det ikke lengre mulig å bytte motor og girgasse selv, rundt 1990-95 ble det ikke lengre mulig å bytte topplokk, fordeler eller noe sånt selv, og nå har det tydeligvis kommet så langt at vanlige folk ikke lengre skal kunne skifte en lyspære uten å dra til verkstedet.

 

Man kan jo spørre seg hvor miljøriktig, praktisk, arbeids- og ressursbesparende det er at bilbransjen får holde på å optimalisere slik.

 

Det samme gjelder mobilprodusentene. De prøver å redusere levetiden på mobilene mest mulig slik at folk skal bytte oftest mulig. Jo oftere folk bytter jo mer tjener de. Om de hadde fått folk til å bytte mobil hver måned hadde de solgt 12 ganger så mange mobiler som om mobilene varer 1 år. Garantitidene synker, (heldigvis har vi forbrukerkjøpsloven i norge, men den gjelder jo ikke internasjonalt og er derfor ikke så viktig for produsentene).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...