Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Days og Day's

 

Hva er s'en forkortelse for?

7189025[/snapback]

 

 

S-en er ikke en forkortelse. Den markerer genitiv, på samme måte som i "John's".

"This day's weather". "A Hard Day's Night".

7189048[/snapback]

 

Og det er kun på engelsk vi bruker det. IKKE på norsk! Det heter Arnes bil, og ikke Arne's bil.

Lenke til kommentar
Kroppen rekker da å sovne ordentlig på 6-7 timer!? Sover man i 2 timer er man jo supertrøtt når man våkner igjen, kroppen har da rukket å sovne inn da?

 

Hvor mye søvn trenger man egentlig? Har hørt mye forskjellig, må inrømme at jeg ligger i gjennomsnitt litt under 7 timer pr natt..

7188766[/snapback]

 

 

En ungdom trenger iallefall 8 timer hver natt.

Hvor gammel du er vet jeg ikke, har heller ikke orka å sjekke alderen din i profil.

7190020[/snapback]

Et barn i skolealder trenger 10 timer søvn.

 

Hvor mye får foreldrene mine i barnetrygd?

Lenke til kommentar
Vet jeg har spurt før men finner ikke igjen tråden så jeg spørr her:

Hvordan endrer man filtypen på mange filer sammtidig?

Gjøre .cbr om til .rar for eksempel.  :whistle:

7191366[/snapback]

Under Windows uten tredjeparts programmer bruker du "for" i en løkke for alle filer under en path og bruker rename.exe i en batchfil for å omdøpe de. :ermm:

Det letteste er nok å google etter et "batch rename" program.

 

Men hvorfor vil du omdøpe filer?

Lenke til kommentar
Vet jeg har spurt før men finner ikke igjen tråden så jeg spørr her:

Hvordan endrer man filtypen på mange filer sammtidig?

Gjøre .cbr om til .rar for eksempel.  :whistle:

7191366[/snapback]

Under Windows uten tredjeparts programmer bruker du "for" i en løkke for alle filer under en path og bruker rename.exe i en batchfil for å omdøpe de. :ermm:

Det letteste er nok å google etter et "batch rename" program.

 

Men hvorfor vil du omdøpe filer?

7191940[/snapback]

 

Skjønte ikke helt forklaringen din :blush:

 

.cbr filer er tegneserier som er pakket i en .rar fil (eller noe liknende), og WinRAR kan ikke åpne dem, så jeg må omdøpe dem.

Lenke til kommentar
Skjønte ikke helt forklaringen din  :blush:

 

.cbr filer er tegneserier som er pakket i en .rar fil (eller noe liknende), og WinRAR kan ikke åpne dem, så jeg må omdøpe dem.

7192018[/snapback]

 

Det jeg prøvde å si er at måten å gjøre det i Windows uten ekstra verktøy er såpass avansert at det letteste er å søke opp noe på google.

 

Men så lurte jeg på hvorfor du vil rename filer, da etternavnet bare er for å beskrive filene og har ingen påvirkning på innholdet eller hva som kan lese de.

 

Hvorfor ikke søke etter cbr reader f.eks?

Lenke til kommentar
Days og Day's

 

Hva er s'en forkortelse for?

7189025[/snapback]

Det er mulig slik mange her sier at det er en genitivs-s.

 

I tillegg er det en mulighet for at det er en sammentrekning av "house", slik at når en skal "to the butcher's" eller "to the barber's" så betyr det henholdsvis "to the butcher house" eller "to the barber house". Slik jeg forstår det er apostrofen her et tegn på sammentrekning slik som i "do not" -> "don't", "cannot" -> "can't" med mer. Dersom "Day's" selger fra butikk, tror jeg det kan være "house"-forkortelsen.

 

Det er mange, mange år siden jeg hørte dette, og jeg ser heller ikke i farten dette beskrevet på nettet, så jeg tar et lite forbehold.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette har blir spurt om før, men gidder ikke kikke gjennom hele tråden for å finne svar.

 

Hvis lynet slår ned på stranda, blir da den delen der det slo ned til glass?. Husker jeg så en film/serie for lenge siden der de putta jernstenger ned i sanden på stranda for å lage glassfigurer. Spørsmålet kom opp i fysikk-timen, men læreren kunne ikke svare på det. Personelig trur jeg ikke noe på det, men er det noen som vet om det funker?

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette har blir spurt om før, men gidder ikke kikke gjennom hele tråden for å finne svar.

 

Hvis lynet slår ned på stranda, blir da den delen der det slo ned til glass?. Husker jeg så en film/serie for lenge siden der de putta jernstenger ned i sanden på stranda for å lage glassfigurer. Spørsmålet kom opp i fysikk-timen, men læreren kunne ikke svare på det. Personelig trur jeg ikke noe på det, men er det noen som vet om det funker?

7192669[/snapback]

 

 

Kan ihvertfall si at glass er laget av sand og det er vel så klart mulig at sand kan smelte hvis lynet slår ned i det...

Lenke til kommentar

Grr.

Aner ikke om denne burde postes i musikkdelen av forumet eller hva eff.

Jeg orker ikke mase med å mekke ny tråd eller søke gjennom tusenvis, når jeg bare kan spørre på ting jeg lurer på her.

 

 

Hvor kan jeg finne "Franck Pourcells Orchestra - Daydream" og "Jon Arne Corell - Synnes vakkerlåt".

Har lett på nettet og spurt i platesjapper, men no luck...

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette har blir spurt om før, men gidder ikke kikke gjennom hele tråden for å finne svar.

 

Hvis lynet slår ned på stranda, blir da den delen der det slo ned til glass?. Husker jeg så en film/serie for lenge siden der de putta jernstenger ned i sanden på stranda for å lage glassfigurer. Spørsmålet kom opp i fysikk-timen, men læreren kunne ikke svare på det. Personelig trur jeg ikke noe på det, men er det noen som vet om det funker?

7192669[/snapback]

Kan ihvertfall si at glass er laget av sand og det er vel så klart mulig at sand kan smelte hvis lynet slår ned i det...

7192708[/snapback]

Det funker. Det finnes en rekke eksempler på at det fungerer i praksis. Det er vanlig at lyn varmer opp bakken der det treffer. Trær som blir tryffet tar fyr og det ryker normalt av bakken der det har slått ned. Jernstengene er der for å øke sansynligheten for at lynet slår ned, og for å gjøre det lettere å finne nedslagspunktet senere.

 

For ordens skyld så smelter sand ofte på rundt 800-1000'C avhengig av sammensetning og hva man definerer som smeltet. (glass er amorft og kjemisk sett i flytende fase selv når det er veldig stivt ved romtemperatur, det blir bare mykere og mykere jo høyere temperaturen blir.)

Lenke til kommentar
Skjønte ikke helt forklaringen din  :blush:

 

.cbr filer er tegneserier som er pakket i en .rar fil (eller noe liknende), og WinRAR kan ikke åpne dem, så jeg må omdøpe dem.

7192018[/snapback]

 

Det jeg prøvde å si er at måten å gjøre det i Windows uten ekstra verktøy er såpass avansert at det letteste er å søke opp noe på google.

 

Men så lurte jeg på hvorfor du vil rename filer, da etternavnet bare er for å beskrive filene og har ingen påvirkning på innholdet eller hva som kan lese de.

 

Hvorfor ikke søke etter cbr reader f.eks?

7192121[/snapback]

 

Takk for søket :)

 

Men husker jeg lagte en tråd om dette men fant den ikke igjen, tror det var noe kode i "Command Prompt" man kunne skrive.

 

Ja jeg vet at det er det samme innholdet. Men slik jeg har forstått det så er ikke .cbr noe "ekte" fil format det er bare det de som er tegneserie geeker kaller filene når de legger dem ut på nettet. .CBR Comic Book Reader.

 

Takk for hjelp :)

 

Edit: ok du fant :p

Endret av TheOats
Lenke til kommentar

Hvorfor spiser kjøttetere aldri (nesten) andre kjøttetere? Vi mennesker er vel omtrent den eneste arten som gjør det. Vestlige mennesker gjør det aldri, men en god del andre som spiser et par av dem som slanger, hunder etc. Rev, ulv, bjørn, tiger, panter, løve, gepard derimot spiser vi aldri. Hvertfall ikke som jeg har hørt om. Og de spiser heller ikke hverandre.

 

Er ikke det litt rart?

Lenke til kommentar
Hvorfor spiser kjøttetere aldri (nesten) andre kjøttetere? Vi mennesker er vel omtrent den eneste arten som gjør det. Vestlige mennesker gjør det aldri, men en god del andre som spiser et par av dem som slanger, hunder etc. Rev, ulv, bjørn, tiger, panter, løve, gepard derimot spiser vi aldri. Hvertfall ikke som jeg har hørt om. Og de spiser heller ikke hverandre.

 

Er ikke det litt rart?

7194715[/snapback]

Man spiser ikke hverandre da er jo samme art, de må holde sammen.

 

Har du smakt: Rev- ulf- bjørn/isbjørn- tiger- panter- løve- gepard- kjøtt?

Det er ikke spiselig er nok derfor

Endret av HaGbErT
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...