hean Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Hvis det hadde vært mulig å gi karakterer fra 1-20 ville det ikke vært mulig å sammenligne karakterer gitt på en skole med karakterer fra en annen. 7133682[/snapback] Bra svar... not :!: Så klart hadde det jo vært 1-20 skal på alle skolene Edit: Skala, ikke skal Endret 23. oktober 2006 av Zatuu Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hvordan i all verden kan jeg bruke gmail-adressa mi til å logge på msn? Jeg har glemt hvordan jeg gjorde det med den forrige adressa Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Risikerer jeg å få noe støt dersom jeg tukler inni tv'en min etter jeg har dratt ut stikkontakten? 7133671[/snapback] Jepp, skal du tukle inni TV-en din så vent noen minutter etter du har dratt ut stikkontakten for sikkerhetsskyld. Du kan riskikere å få støt fra en eller flere kondensatorer i TV-en som fungerer som oppladbare batteri. Venter du en liten stund vil de lade seg ut automatisk uansett... Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hvordan i all verden kan jeg bruke gmail-adressa mi til å logge på msn?Jeg har glemt hvordan jeg gjorde det med den forrige adressa 7133703[/snapback] Du må nok registrere ny msn med gmail-adressa, det har jeg gjort Lenke til kommentar
Novocaine Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hvis det hadde vært mulig å gi karakterer fra 1-20 ville det ikke vært mulig å sammenligne karakterer gitt på en skole med karakterer fra en annen. 7133682[/snapback] Bra svar... not :!: Så klart hadde det jo vært 1-20 skal på alle skolene Edit: Skala, ikke skal 7133698[/snapback] Bra svar... not :!: Men jeg skal utdype. Litt i det minste. Mennesker er ikke maskiner og derfor vil gjerne en lærer på en skole gi bedre karakter for noe som ville blitt belønnet annerledes på en annen skole. Si at en elev på en skole får en 15 på vitnemålet sitt mens en på en annen skole får 16. Kan denne karakteren være universell? Selvsagt ikke. Lærere kan vektlegge forskjellige ting når de setter karakter. Men med dagens system ville nok begge disse elevene fått 5, noe som er rettferdig og sammelignbart. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) :!: Hvordan har denne karen klart å registrere seg så tidlig? Han har nok ikke klart det, forumet opererer med UNIX-tid (antall sekunder siden 1970-01-01 00:00:00), og om noe gikk galt under registreringen (f.eks. noe feil med tidsfunksjonen) vil det ikke være noe tall å regne med, så da blir han satt til 1970 Endret 23. oktober 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hvordan i all verden kan jeg bruke gmail-adressa mi til å logge på msn?Jeg har glemt hvordan jeg gjorde det med den forrige adressa 7133703[/snapback] Du må nok registrere ny msn med gmail-adressa, det har jeg gjort 7133731[/snapback] he he, det skjønte jo jeg også, jeg har bare problemer med å huske hvordan jeg registrerte ny msn med gmail-adressa Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hvordan i all verden kan jeg bruke gmail-adressa mi til å logge på msn?Jeg har glemt hvordan jeg gjorde det med den forrige adressa Du må nok registrere ny msn med gmail-adressa, det har jeg gjort he he, det skjønte jo jeg også, jeg har bare problemer med å huske hvordan jeg registrerte ny msn med gmail-adressa www.passport.com sånn ca. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hvordan i all verden kan jeg bruke gmail-adressa mi til å logge på msn?Jeg har glemt hvordan jeg gjorde det med den forrige adressa Du må nok registrere ny msn med gmail-adressa, det har jeg gjort he he, det skjønte jo jeg også, jeg har bare problemer med å huske hvordan jeg registrerte ny msn med gmail-adressa www.passport.com sånn ca. 7134071[/snapback] ah... Jeg gikk på passport.no og kom til et spill Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Bra svar... not :!: Men jeg skal utdype. Litt i det minste. Mennesker er ikke maskiner og derfor vil gjerne en lærer på en skole gi bedre karakter for noe som ville blitt belønnet annerledes på en annen skole. Si at en elev på en skole får en 15 på vitnemålet sitt mens en på en annen skole får 16. Kan denne karakteren være universell? Selvsagt ikke. Lærere kan vektlegge forskjellige ting når de setter karakter. Men med dagens system ville nok begge disse elevene fått 5, noe som er rettferdig og sammelignbart. 7133791[/snapback] Skjønner tankegangen din men likevel ikke helt enig. Forskjeller blir det uansett siden de forskjellige delprøvene ikke er nasjonale for de samme kursene men blir laget etter hva hver enkelt lærer mener elevene burde kunne. På Høgskoler har man karakterer på eksamen som går fra 1.0 til 4.0 når man har bestått og fra 4.1 til 6.0 til de som ikke består. Her har man da 60 forskjellige utfall og ikke 20. Dagens karaktersystem er for lite nyansert derfor vil forskjellen bli betydelig større om to som vipper mellom samme karakter skulle falle på hver sin side. For eksempe hvisk Per og Kari vipper mellom 4 og 5 i matte, ikke nødvendigvis samme klasse. Per får en femmer mens Kari får en firer, det kaller jeg urettferdig... Da hadde det selvsagt vært bedre om Per hadde fått 17 og Kari 16 i en 1-20 skala.... ikke sant? Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 ah...Jeg gikk på passport.no og kom til et spill 7134185[/snapback] Forsto det slik at du fant det nå, hvis ikke kan du registrere deg ved å trykke her. Lenke til kommentar
Novocaine Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Bra svar... not :!: Men jeg skal utdype. Litt i det minste. Mennesker er ikke maskiner og derfor vil gjerne en lærer på en skole gi bedre karakter for noe som ville blitt belønnet annerledes på en annen skole. Si at en elev på en skole får en 15 på vitnemålet sitt mens en på en annen skole får 16. Kan denne karakteren være universell? Selvsagt ikke. Lærere kan vektlegge forskjellige ting når de setter karakter. Men med dagens system ville nok begge disse elevene fått 5, noe som er rettferdig og sammelignbart. 7133791[/snapback] Skjønner tankegangen din men likevel ikke helt enig. Forskjeller blir det uansett siden de forskjellige delprøvene ikke er nasjonale for de samme kursene men blir laget etter hva hver enkelt lærer mener elevene burde kunne. På Høgskoler har man karakterer på eksamen som går fra 1.0 til 4.0 når man har bestått og fra 4.1 til 6.0 til de som ikke består. Her har man da 60 forskjellige utfall og ikke 20. Dagens karaktersystem er for lite nyansert derfor vil forskjellen bli betydelig større om to som vipper mellom samme karakter skulle falle på hver sin side. For eksempe hvisk Per og Kari vipper mellom 4 og 5 i matte, ikke nødvendigvis samme klasse. Per får en femmer mens Kari får en firer, det kaller jeg urettferdig... Da hadde det selvsagt vært bedre om Per hadde fått 17 og Kari 16 i en 1-20 skala.... ikke sant? 7134353[/snapback] Poenget er vel at Per og Kari i det eksempelet ville ikke fått fire og fem i dagens system dersom de hadde 17 og 16 i ditt. Da ville nok begge fått 5. Dagens system er unøyaktig, men det tillater rettferdig sammenligning av elever på kryss av klasser og skoler. Vi blir sikkert ikke enige, men jeg er ganske sikker på at min tankegang delvis ligger i grunn for dagens system. Endret 23. oktober 2006 av Zlimy Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hva er forskjellen mellom "Annet" og "OT baren"? Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Poenget er vel at Per og Kari i det eksempelet ville ikke fått fire og fem i dagens system dersom de hadde 17 og 16 i ditt. Da ville nok begge fått 5. Dagens system er unøyaktig, men det tillater rettferdig sammenligning av elever på kryss av klasser og skoler. Vi blir sikkert ikke enige, men jeg er ganske sikker på at min tankegang delvis ligger i grunn for dagens system. 7134427[/snapback] Da har vel du misforstått litt hvis du mener det. Av allle elever i dag er det garantert 100-vis som ligger å balanserer mellom to karakterer og lærerne må velge en av disse. Tror du virkelig at lærerne i alle disse tilfellene kommer til samme konklusjon... Nei, av alle de som ligger å vipper vil noen uansett havne på den ene siden å noen på den andre. Da vil "like" elever bli skilt med en hel karakter i 1-6 skalaen noe som er mye mer urettferdig I slike tilfeller er det så klart mye mer rettferdig å heller kunne ha karakterer midt imellom enn å måtte velge mellom to grovt oppdelt alternativ.... Lenke til kommentar
Novocaine Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Hva er forskjellen mellom "Annet" og "OT baren"? 7134440[/snapback] Annet skal vel egentlig være seriøst slik som de andre kategoriene på forumet bare for alle kategorier som faller utenfor. OT Baren er bare vissvass. Endret 23. oktober 2006 av Zlimy Lenke til kommentar
Novocaine Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Poenget er vel at Per og Kari i det eksempelet ville ikke fått fire og fem i dagens system dersom de hadde 17 og 16 i ditt. Da ville nok begge fått 5. Dagens system er unøyaktig, men det tillater rettferdig sammenligning av elever på kryss av klasser og skoler. Vi blir sikkert ikke enige, men jeg er ganske sikker på at min tankegang delvis ligger i grunn for dagens system. 7134427[/snapback] Da har vel du misforstått litt hvis du mener det. Av allle elever i dag er det garantert 100-vis som ligger å balanserer mellom to karakterer og lærerne må velge en av disse. Tror du virkelig at lærerne i alle disse tilfellene kommer til samme konklusjon... Nei, av alle de som ligger å vipper vil noen uansett havne på den ene siden å noen på den andre. Da vil "like" elever bli skilt med en hel karakter i 1-6 skalaen noe som er mye mer urettferdig I slike tilfeller er det så klart mye mer rettferdig å heller kunne ha karakterer midt imellom enn å måtte velge mellom to grovt oppdelt alternativ.... 7134473[/snapback] 1-6 skalaen har fungert i mange mange år og kan godt leve enda lenger. Jeg mener den er mye bedre, og igjen vil jeg understreke at den uten tvil er mer rettferdig når man sammeligner på kryss av lærere. Det er nok heller ikke tilfeldig at man bare skal ha hele karakterer på vitnemålet. Forøvrig er det helt latterlig hvordan du hele tiden bedyrer at jeg har feil og du har rett, spesielt når du faktisk har argumenter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 1-6 skalaen har fungert i mange mange år og kan godt leve enda lenger. Jeg mener den er mye bedre, og igjen vil jeg understreke at den uten tvil er mer rettferdig når man sammeligner på kryss av lærere. Det er nok heller ikke tilfeldig at man bare skal ha hele karakterer på vitnemålet.Er enig der, er en grunn til at 6-1 / 1-6 / A-F brukes i så mange land. Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) 1-6 skalaen har fungert i mange mange år og kan godt leve enda lenger. Jeg mener den er mye bedre, og igjen vil jeg understreke at den uten tvil er mer rettferdig når man sammeligner på kryss av lærere. Det er nok heller ikke tilfeldig at man bare skal ha hele karakterer på vitnemålet. 7134513[/snapback] Den har vel vært i mange år ja, hvordan den har fungert kan vel diskuteres.... Nå er det vel slik at på tvers av lærere vil det uansett bli en forskjell, ved å gjøre skalaen mer nyansert vil denne forskjellen bli mindre mener nå jeg. Det samme med samme lærer å forskjellige elever. Forøvrig er det helt latterlig hvordan du hele tiden bedyrer at jeg har feil og du har rett, spesielt når du faktisk har argumenter. 7134513[/snapback] Vel, synes nå ikke du er noe bedre enn meg, selv synes jeg at en mer findelt skala hadde vært mye bedre og vil så klart argumentere for dette. Hadde jeg ikke hatt argumenter for dette så hadde jeg så klart vært enig med deg, ikke sant? Vel, er vi uenige med deg så er vi latterlige? Knusende argument! Edit: Er vel uansett ikke noe vits i å diskutere videre for vi blir jo ikke enige likevel... Endret 23. oktober 2006 av Zatuu Lenke til kommentar
sluggr Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 På film hender det at uviktige karakterer blir skutt i overkroppen og dør umiddelbart. Greit at det blir litt lekkasje og sånn innvendig men i samme nanosekund er vel litt drøyt? Hva er det egentlig som gjør at man dør? Hvis det når spesifikke deler av hjernen ikke får nok oksygen burde man vel kunne klare seg en liten tid (tar jo litt tid å bruke opp oksygenet som allerede er i hjernen), selv om man blir skutt i hjertet eller blodtilførselen til hjernen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 sluggr: Det er mye som er drøyt på film. F.eks klassikeren at skurkens bil eksploderer så snart den får et dekk utenfor hvitstripa, mens helten gjerne kan børste av seg støv og være like fin selv om bilen er kondemnert. http://intuitor.com/moviephysics/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg