Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En blind person, hvordan vil han/henne bestemme seg for om han/henne er homofil? Altså, jeg tror en del av det å like jenter for gutter sin del er det å kunne se på jenter, og å føle seg fysisk tiltrukket av en jente.. Hva har en blind person å se på? Hvordan kan han/henne da vite hva den eprsonen er tiltrukket av?

 

Om noen skjønner hva jeg mener, da:P

Lenke til kommentar
Si jeg har et stereoanlegg med bare en tilkoblet høyttaler og spiller en låt for å så koble i en høyttaler til, blir lyden dobbelt sterk da?

7124517[/snapback]

Nei. Lydnivået vil i det tilfellet øke med 3dB. Fire personer som visker med 30dB blir ikke det samme som en som roper alt han klarer med 120dB. dB-skalaen er logaritimisk og kan dermed ikke legges sammen på den måten.

 

Det er samme utregningsmåte som om man øker fra 1 til 2 vifter i PCen. Hvis lydnivået først var 20dB så vil det øke til 23dB når den andre vifta settes i gang.

7124552[/snapback]

Lyden blir dobbelt så høy.

Hvis en høyttaler gir 80dB så vil to høytalere gi det dobbelte... 83dB.

YinYang.gif

Lenke til kommentar

Rivers: Du har rett i det når du ser det på den måten. Det kommer an på hva man legger i "dobbelt så høyt". dB-skalaen er jo logaritmisk fordi vi har et ekstremt stort dynamisk område for hørbare lydstyrker. Det gjør at en dobling av lyddtrykk ikke oppfattes som en dobling av lydstyrke.

 

En blind person, hvordan vil han/henne bestemme seg for om han/henne er homofil? Altså, jeg tror en del av det å like jenter for gutter sin del er det å kunne se på jenter, og å føle seg fysisk tiltrukket av en jente.. Hva har en blind person å se på? Hvordan kan han/henne da vite hva den eprsonen er tiltrukket av?

 

Om noen skjønner hva jeg mener, da:P

7126877[/snapback]

Det er mer enn utseende som teller ;) Man finner jo ut om man liker noen eller ikke selv om man mangler en sans.

Lenke til kommentar
Hva skjer om man kjører i lysets hastighet, og slår på fjernlysene?

7126813[/snapback]

 

Siden lyset ikke har masse er lysets hastighet i forhold til omgivelsene som står stille og ikke i forhold til eventuelt kjøretøy de står på.

 

Det som hadde skjedd hvis en bil i lysets hastighet uten lys plutselig hadde slått på lysene var at han hadde tatt lyset igjen og dermed ikke fått lyst opp veien foran seg :yes:

 

 

Edit:

 

Hvorfor limes ikke limet fast på innsida av tuba?

7126813[/snapback]

 

Logisk nok er det masse lim og ingen lufttilførsel... det vet jo nesten alle :whistle:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Siden lyset ikke har masse

7128091[/snapback]

hmmm

7128101[/snapback]

 

Vel nå er det vel slik at man skiller egenskapene til lys i to egenskaper, nemlig bølgeegenskaper og partikkelegenskaper.

 

Til tross for at lys viser partikkelegenskaper har de ingen masse. Lys består vel av elektroner som hopper ned på lavere energinivåer og avgir seg fotoner. Etter ett slikt energihopp som elektronene gjør har atomet elektronene tilhører fremdeles samme masse. Konklusjonen må da være entydig, at lys IKKE består av masse.

 

Det samme vil en masses egenskaper i lysets hastighet. Siden lyset ikke har en akselrasjonstid men går fra 0 til lyshastighet på 0 tid. Hadde lyset da hatt masse måtte det uendelig mye med krefter for å få dette til.

Lenke til kommentar
Si jeg har et stereoanlegg med bare en tilkoblet høyttaler og spiller en låt for å så koble i en høyttaler til, blir lyden dobbelt sterk da?

7124517[/snapback]

Nei. Lydnivået vil i det tilfellet øke med 3dB. Fire personer som visker med 30dB blir ikke det samme som en som roper alt han klarer med 120dB. dB-skalaen er logaritimisk og kan dermed ikke legges sammen på den måten.

 

Det er samme utregningsmåte som om man øker fra 1 til 2 vifter i PCen. Hvis lydnivået først var 20dB så vil det øke til 23dB når den andre vifta settes i gang.

7124552[/snapback]

 

3 dB er jo en fordobling... :hmm:

Lenke til kommentar
Men energi er ikke nødvendigvis masse... energi kan også for eksempel være varme men noe som er varmt veier ikke mer fordi  :hmm:

7128372[/snapback]

Det er ikke poenget heller. Masse og energi trenger ikke å henge sammen samtidig. Det finnes energi uten masse og masse uten energi. Poenget er at begge deler kan omdannes til hverandre.

Lenke til kommentar
Men energi er ikke nødvendigvis masse... energi kan også for eksempel være varme men noe som er varmt veier ikke mer fordi  :hmm:

7128372[/snapback]

Det er ikke poenget heller. Masse og energi trenger ikke å henge sammen. Det finnes energi uten masse og masse uten energi. Poenget er at begge deler kan omdannes til hverandre.

7128469[/snapback]

 

Var vel det som egentlig var selve poenget til neitakk....

 

Edit: Så lenge vi holder oss til jordiske forhold så vil all masse ha energi så derfor vil energi ha en sammenheng med masse men masse må ikke ha en sammenheng med energi.

 

Det prøvde jeg å forklare med: masse = energi

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Hvorfor begynner jeg alltid å fryse en stund etter jeg har drukket brus? Uavhengig av temperaturen på brusen.

 

Ganske enkelt. Det er ikke uavhengig temperatur, tviler på at du drikker brus over din egen kroppstemperatur. Når du drikker brus som er under din kroppstemperatur vil den lavere temperaturen du tilfører magesekk kjøle ned blodårer rundt/i magesekk eller buk. Det nedkjølte blodet vandrer til slutt opp til hjernen og kjøler ned en bitteliten del av hjernebarken som heter hypofyseforlappen.

 

Hypofyseforlappen reagerer med en iverksetting av en kompensasjonsmekanisme. Denne kompensasjonsmekanismen trekker blodårer sammen slik at blodet konsentrerer seg om de vitale organer og mindre om armer og føtter. Dette skjer ved inntak av en flaske cola selvfølgelig i veldig liten grad men er merkbart med kuldefølelse som oftest lokalisert i fingertupper, armer generelt, tær, føtter generelt osv. :)

Endret av eilertsen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...