Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Si jeg har et stereoanlegg med bare en tilkoblet høyttaler og spiller en låt for å så koble i en høyttaler til, blir lyden dobbelt sterk da?

7124517[/snapback]

Nei. Lydnivået vil i det tilfellet øke med 3dB. Fire personer som visker med 30dB blir ikke det samme som en som roper alt han klarer med 120dB. dB-skalaen er logaritimisk og kan dermed ikke legges sammen på den måten.

 

Det er samme utregningsmåte som om man øker fra 1 til 2 vifter i PCen. Hvis lydnivået først var 20dB så vil det øke til 23dB når den andre vifta settes i gang.

Lenke til kommentar

Jeg fant dette bildet av geiteøyne og denne forklaringen:

 

Eyes

The pupil in a goat's eye is rectangular in shape instead of being round like those of other animals. It is believed that goats have excellent night vision and will often browse at night. The actual color of the goat's eyes is varied with the most common color being yellow or brown. Blue coloration is a bit rarer and often a characteristic many breeders will try to achieve.

Kilde: Goatworld.com - Goat facts

Lenke til kommentar
Hvordan vet jeg hvor det er trygt å handle med kredittkort på nettet?

7124696[/snapback]

 

På grunn av kredittkjøploven §8, som sier du kan kreve kredittselskapet for pengene hvis du på nettet blir svindlet eller hvor den andre parten ikke gjør opp for seg ved reklamasjon, feillevering, feilvare, eller lignende.

 

Betaler du med kredittkort er det nemlig ikke du som tar på deg ansvaret :w00t:

Lenke til kommentar

Teller vanlig VISA bankkort (som de aller fleste har) som "kredittkort", da? Det er jo bare en refleksjon av pengene du har på bankkontoen din, som ikke kan overtrekkes.

Og er det noe kredittkortselskap som har det kortet? Det står jo Sparebank1 på det, tross alt.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Teller vanlig VISA bankkort (som de aller fleste har) som "kredittkort", da? Det er jo bare en refleksjon av pengene du har på bankkontoen din, som ikke kan overtrekkes.

Og er det noe kredittkortselskap som har det kortet? Det står jo Sparebank1 på det, tross alt.

7125583[/snapback]

 

Tror det er slik at hvis du har avtalt med banken din om en kredittgrense på din egen konto, det vil si at du kan overtrekke med ett visst beløp og bruker dette beløpet når du kjøper varen så kan du bruke den paragrafen.

 

Da må det nok stå 0 eller mindre på konto før du kjøper varen slik at hele varen blir kjøpt på kreditt....

 

Uansett bør du sjekke dette med banken for sikkerhetsskyld :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at det gjelder debetkort også. Debetkort er vanlige betalingskort uten kreditt. Kreditt er det samme som muligheten til å overtrekke kontoen. Som regel kalles både debetkort og kredittkort for kredittkort og det er litt forvirrende at det ikke skilles tydligere på det.

 

Dersom man betaler på kreditt (overtrekker) så trer en lov til i kraft: lotteriloven. Den sier at det ikke er lov til å inndrive spillegjeld. Hvis banken gir deg overtrekk (kreditt) til spilling (f.eks ved betaling av tippekupponger) så har de ikke lov til å inndrive denne gjelden. De vil nok forsøke, men du har en sterk sak om du går rettens vei. De få gangene slike saker har vært i rettsystemet har bankene tapt.

Lenke til kommentar
Jeg er ganske sikker på at det gjelder debetkort også. Debetkort er vanlige betalingskort uten kreditt. Kreditt er det samme som muligheten til å overtrekke kontoen. Som regel kalles både debetkort og kredittkort for kredittkort og det er litt forvirrende at det ikke skilles tydligere på det.

7125661[/snapback]

 

Vel egentlig ikke, det heter jo kredittkjøpsloven, er ikke varen kjøpt på kreditt uansett om kortet man bruker på folkemunne kalles kredittkort går det ikke under denne loven.

 

Dette gjelder ikke om man tar opp vanlig lån i en bank for å kjøpe noe og det gjelder kun privat kjøp fra næringsdrivende.

 

PS. Har dere ett kredittkort med meget høy sum så kan dere gjerne kjøpe bruktbilen på dette kortet og ikke betale kortinnehaver før bilen er sjekket.

 

EDIT:

Det morsomme er at hvis du ikke får igjennom dine krav til selger kan du minne på selger om at gjenstanden er kjøpt på kreditt og at du vil påberope deg retten som krdittkjøpsloven §8 gir til deg. Da kan de fort endre mening for kredittkortselskapet vil selvsagt sloss for din sak vider og de færreste vil komme i strid med en bank.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Er debetkort jeg har da. Vil ikke ha kreditt, for jeg kommer til å misbruke den.

Hvis jeg betaler noe med kort som koster mere enn beløp jeg har på konto, blir det mislykket i terminalen.

 

Har handlet med kort i minst 6-7 år på nett, både innlandet og utlandet. Aldri hatt noen problemer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...