Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Utifra følgende påstand spørr jeg:
Ang prøvesprengning: Enten så sprenger man, eller så sprenger man ikke![/b]
Hvorfor heter det prøvesprengning?
http://no.wikipedia.org/wiki/Prøvesprengning

Iallfall delvis ein forklaring.

Går det an å spise mat opp ned?

Eks: Man har limt føttene fast til taket, og mor forér deg med kjøttkake.

Jepp, det går. Eg drakk ståande på hovudet ein gong. Grunnen er at musklar i spiserøret pressar maten/drikka ned (eller opp, i slike tilfelle).

Redigert: Fiksa linken.

Endret av incanus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor heter det prøvesprengning?

Fordi du prøver designet av utstyret. Det heter prøvetur selv om du virkelig kjører en tur fordi det er bare en prøve mot de(n) virkelige sprengningen.

Går det an å spise mat opp ned?

Ja, det er muskler som dytter maten ned (opp :)) spiserøret og spising opp/ned skal ikke være et problem. Derfor kan også astronauter spise i vektløshet.

Lenke til kommentar
Hvor befinner den magnetiske nordpolen seg? Sist jeg hørte var den et sted i Canada. Stemmer det?

7117904[/snapback]

Historisk vandring av den magnetiske nordpolen:

magnorpe.gif

Kilde

Men merk at kompassnåla skjeldent peker nøyaktig mot dette punktet. Magnetfeltet er ganske vridd over det meste av jorda:

WMM-00D.gif

Tallene langs kurvene viser hvor mange grader magnetfeltet er vridd i forhold til geografisk nord. Kilde.

Lenke til kommentar

Hvilke kjemiske ubalanser får man i kroppen av å drikke seg full?

(Dehydrering, lavere saltinnhold og økt frie radikale vet jeg om, men det må vel være flere kjemiske ubalanser enn dette?)

Fyllasyke er vel bare en folkelig måte å si "kjemisk ubalanse i kroppen" på. Hva kan man gjøre for at kroppen raskest mulig oppretter den kjemiske balansen igjen? (Drikke vann, spise litt salt mat, osv, men det må vel være mer man kan gjøre?) Hvordan vet man hvor mye man må kompensere med vann og de andre triksene for at det skal være nok og ikke bli overkompensering og kjemisk ubalanse andre veien?

Lenke til kommentar
Hvilke kjemiske ubalanser får man i kroppen av å drikke seg full?

(Dehydrering, lavere saltinnhold og økt frie radikale vet jeg om, men det må vel være flere kjemiske ubalanser enn dette?)

Fyllasyke er vel bare en folkelig måte å si "kjemisk ubalanse i kroppen" på. Hva kan man gjøre for at kroppen raskest mulig oppretter den kjemiske balansen igjen? (Drikke vann, spise litt salt mat, osv, men det må vel være mer man kan gjøre?) Hvordan vet man hvor mye man må kompensere med vann og de andre triksene for at det skal være nok og ikke bli overkompensering og kjemisk ubalanse andre veien?

7121310[/snapback]

Utdanner meg til ambulansearbeider og kan garantere at medisinsk oksygen fra flasker funker veldig fint for ikke å bli fyllesjuk.

Overkompensering når det gjelder for mye vann dagen derpå er normalt egentlig ikke mulig. Et evt. for stort væskeopptak blir skilt ut i urin. Hvor mye vann som "bare gjør deg enda mer kvalm" er veldig individuelt fra person til person.

Hvorfor smaker røyken mye bedre når jeg har drekt?

7122016[/snapback]

Min teori om dette er at når man drikker så hemmes (sentral)nervesystemet og følelse i kroppen er redusert. Derav vil det lille ubehaget ved å trekke ned all dritten som finnes i tobakk forsvinne. Hva du finner i tobakk:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Tobakken inneholder mange forskjellige stoffer som er ekstremt farlige. Per dags dato er det påbevist 15 forskjellige giftstoffer i en sigarett.

Karbonmonoksid, Co, er en giftig gass som oppstår når noe brenner uten at det blir tilført nok oksygen. Det er denne gassen som tar livet av mennesker i husbranner.

Metanol er en alkohol som ligner den som vi nordmenn flest drikker, bare at den er enda farligere. Den kan føre til både blindhet og død.

Ammoniakk er et stoff som også finnes i sigaretten, bare at dette stoffet ikke er tynnet ut på noe som heldst måte.

Blåsyre, hydrogencyanid, er en meget sterk gift som har blitt brukt til å henrette mennesker i gasskamre under 1.verdenskrig.

Arsenikk er stoffet som brukes mye i rottegift verden over.

Tjære er rester etter forskjellige organiske og uorganiske stoffer i kroppen. Disse partiklene er klebrige, og derfor fester de seg lett i lungene.

Kvikksølv er faktisk også en del av sigaretten.

Blyet i sigaretten hemmer kroppen og hjernens vekst. Den gjør deg dårlig og kvalm

Aceton er et organisk løsemiddel som finnes i sigaretten. Det brukes også i neglelakkfjerner.

Fenol, karbolsyre, brukes til blant annet desinfisering og rengjøring. Ekstremt giftig stoff.

Omtrent halvparten av dem som røyker daglig i mange år, dør av sykdommer som skyldes tobakken. I tillegg rammes mange av sykdommer som fører til vesentlige helseplager og redusert livskvalitet. De viktigste sykdommene er kreftsykdommer, luftveissykdommer og hjerte- og karsykdommer. Ved å slutte å røyke kan du oppnå flere gode leveår med mindre sykdom og forbedret livskvalitet. Røykeslutt er gunstig uansett alder – men jo tidligere du slutter, jo større blir helsegevinstene.

Kilde: Sosial- og helsedirektoratet

Lenke til kommentar

Jeg syns det høres rart ut med et hamster. For meg har det alltid vært ei hamster. (eller kanskje ikke). En hamster er det som faller meg naturlig.

EDIT: I følge Tanums store rettskrivningsordbok heter det EN hamster - hamsteren.

Endret av MobilKnut
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på store relgioner som buddismen. Takk for svaret så langt :)

Grunnen til at jeg lurte på det var om det kunne være støtende for noen at det norske samfunnet driver med diskriminering av ugifte (gjennom lover, regler, skatt og annet) sammenlignet med de gifte.

Lenke til kommentar

Både kristendom, jødedom, islam og hinduisme har bryllup, så med mindre du finner en knøttlite kirke av et eller annet slag ("Kirken for folk som liker å sitte feil vei på do" eller lignende) er det nok ikke noen "store" som støtes.

Lenke til kommentar
Jeg lurer veldig på hvorfor vi ( ? ) hører veldig mye bedre når vi er berusa av alkohol enn når vi er edru ?

tenker jeg på høy musikk støy , vanligvis hører en jo ingenting når man prater med hverandre, på fester hører man alt.. Hvorfor ?

7124250[/snapback]

kan du formulere litt bedre? :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...