Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan måler man hvor mange som ser på en bestemt TV-kanal til en bestemt tid? Jeg mener, de analoge TV-signalene er vel ganske enveis? Hvis de kan måle nøyaktig skulle jeg gjerne også visst hvorvidt de kan vite noe om flere enn en TV pr husstand.

7099591[/snapback]

Ett representativt utvalg av befolkningen har montert en boks på TV-en som gir opplysninger om hvor mye TV-en er på, hvilken kanal, etc.

Ett representativt utvalg er ett utvalg der de forskjellige folkegruppene er prosentvis likt fordelt med hensyn på alder, utdanning, landsedel, by, bygd, osv.

Ut fra hva det utvalget ser kan man estimere seg frem til hvor mange seere man har på hvert program.

Lenke til kommentar
Hvordan måler man hvor mange som ser på en bestemt TV-kanal til en bestemt tid? Jeg mener, de analoge TV-signalene er vel ganske enveis? Hvis de kan måle nøyaktig skulle jeg gjerne også visst hvorvidt de kan vite noe om flere enn en TV pr husstand.

7099591[/snapback]

Ett representativt utvalg av befolkningen har montert en boks på TV-en som gir opplysninger om hvor mye TV-en er på, hvilken kanal, etc.

Ett representativt utvalg er ett utvalg der de forskjellige folkegruppene er prosentvis likt fordelt med hensyn på alder, utdanning, landsedel, by, bygd, osv.

Ut fra hva det utvalget ser kan man estimere seg frem til hvor mange seere man har på hvert program.

7100172[/snapback]

Så når de sier at Nytt på Nytt hadde 2.101.400 seere, så kan det godt være det er feil ?

(i og med at de ikke kan måle nøyaktig)

Lenke til kommentar
Så når de sier at Nytt på Nytt hadde 2.101.400 seere, så kan det godt være det er feil ?

7100222[/snapback]

Det er faktisk garantert feil!

Likevel anser man resultatet som så nærme at man godtar en hvis feilmargin.

Til sammenligning så er det tilsvarende med partiundersøkelser i ukene foran Stortingsvalget. Det endelige resultatet varierer utfra de prognosene som ble foretatt de siste dagene før.

Utvalget, både til TV og valg, er en sammensetning som tilsvarer hele den norske folk ihht til en mengde variabler som kjønn, alder, demografi etc. derfor anser man resultatet som sikkert.

Husker dessverre ikke feilmarginen +/- i hode, men det er minimalt!

Lenke til kommentar

På seg selv kjenner man andre. En person er unik, men det finnes så mange personer at om man ser på dem samlet så oppstår det store grupperinger med veldig mange fellestrekk. På grunn av dette, kan krimminaletterforskere sette sammen en profil av en gjerningsmann uten å vite hvem det er. På grunn av dette kan man også finne ut omtrent hva folk ser på av TV-programmer. Stikkprøvene blir nøye foretatt, og feilmarginer er nok ikke så veldig stor.

Lenke til kommentar

7100222[/snapback]

7101839[/snapback]

Jeg tror det er 1000 husstander som har en sånn boks innstallert. Dvs. at man får aldri så god nøyaktighet at man skriver 2.101.400 seere. Man kan f.eks si 2.101.000 seere, og da er det underforstått at det er 2101 som ser på boksene. Usikkerheten er trolig rundt +/- 2% (konfidensintervall) så det virkelige tallet er 63% sansynlig mellom 2.059.000 og 2.143.000.

Lenke til kommentar

7100222[/snapback]

7101839[/snapback]

Jeg tror det er 1000 husstander som har en sånn boks innstallert. Dvs. at man får aldri så god nøyaktighet at man skriver 2.101.400 seere. Man kan f.eks si 2.101.000 seere, og da er det underforstått at det er 2101 som ser på boksene. Usikkerheten er trolig rundt +/- 2% (konfidensintervall) så det virkelige tallet er 63% sansynlig mellom 2.059.000 og 2.143.000.

7102283[/snapback]

NRK hadde for ikke lenge siden en greie om dette i Schrødingers Katt eller Newton. Ligger sikket på NettTV enda!

Lenke til kommentar
Hvorfor finner ikke jeg gjennomsnitts temperatur i Norge?!  :mad:

7098191[/snapback]

Prøv uten orddeling.

Hvilket gjennomsnitt er det du er ute etter? Gjennomsnitt for alle målestasjonene i Norge i dag, årsgjennomsnittet en eller annen plass i norge eller hva?

I hvilken sammenheng skal gjennomsnittet brukes?

7098640[/snapback]

Skal være over ett år, har noe med skole og gjøre :roll:

Lenke til kommentar
Ang. flasker; heter det ei halvfull flaske, eller ei halvtom flaske?  :hmm:

7108391[/snapback]

Ville sagt den slik.... når du drikker av ei flaske er den halvtom men når du er i ferd med å fylle den er den halvfull. Mener det er den mest korrekte måten å si det på :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...