Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Hvorfor heter det egentlig stereoanlegg? Stereo er jo bare "formatet" på lyden som kommer ut, de kalte det jo ikke monoanlegg før vi fikk stereo. Så, hvor har "stereoanlegg" opphav?

7084365[/snapback]

 

Fordi man ikke kaller en lydanlegg, radio, etc. som spiller mono så er det rart at man kaller ett lydanlegg som spiller stereo for ett stereoanlegg.

 

Hmmmm... når man har HD nå, hvorfor heter ikke det andre LD for Low Def. da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmmmm...  når man har HD nå, hvorfor heter ikke det andre LD for Low Def. da?
Fordi det heiter SD, Standard Definition.

 

Redigert: Altso, PAL/NTSC, slik som på vanlege TVar, er SD.

7084538[/snapback]

Noe sier meg at det ikke hette SD da det ble innført og når HD blir dårlig vil man slutte å kalle det HD. Noe jeg personlig mener gjør at disse navnene man dikter opp er en stor vits.

Lenke til kommentar

Det har du nok rett i. Går ein langt nok attende i tid vert lågare oppløysningar enn SD kalla HD.

The United Kingdom was the first to start regular broadcast television [...] initially with a 240-line, 25 frames-per-second (fps) mechanically-scanned system by Baird Television Limited [...] The Baird system was dropped after the end of 1936. This was referred to as the world's first scheduled 'high definition' television service, and thus the term must be regarded as originally identifying systems offering 240-line resolution or better.
PAL har 625 linjer horisontal oppløysning.

http://en.wikipedia.org/wiki/High-definition_video

Lenke til kommentar
Hva er det med småjenter å være så fordømra ondskapsfulle?

 

Minstesøss skal feire 13årsdagen sin på fredag, og hun har sagt det til alt og alle siden september en gang, så alle vet om det nå. Så i kveld fikk hu ei melding fra en av sine beste venninner som sa at hu skulle feire bursdagen sin på fredag, og at minstesøss fikk drite i å ha sin, fordi hvis hu (denne venninna) feirer bursdag, så kommer alle gjestene til søss til henne, fordi hu (venninna) er x ganger mer populær osv.

Så nå sitter jeg her med en stk gråtende lillesøster som er svært opprørt over at en av hennes beste venninner kunne gjøre noe sånt mot henne.

 

 

Hva skjer med verden?

7078254[/snapback]

 

Slike folk kan ikke kalles venn/venninne, slike folk som utnytter en og så kaster deg bort når du ikke har noe å tilby dem.

 

Vil anbefale søstra di å høre med de andre vennene/venninnene og høre om de kommer på festen hennes (Søstra di).

 

Kanskje hørt med foreldrene til den andre jenta og spurt de om de kunne ha bursdagsselskapet hennes på lørdag eller torsdag slik at bursdagene ikke kræsjer, regner med at de har samme omgangskrets siden de var venner.

Lenke til kommentar
Staves sundt med eller uten d?

 

Sundt som i "et sundt kosthold"

 

 

Føler at sundt blir feil, men sunt virker ikke mer rett.

7090029[/snapback]

"Det gikk sundt" (Uvanlig uttrykk, men betyr at noe ble ødelagt. "Sunder og sammen")

"Tran er sunt" (Self explanatory)

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar
Jeg vaska opp vaffeljernet mitt ista. Kommer det til å funke fortsatt? Virka så smart da jeg holdt på.  :whistle:

 

 

Ble vaska i zalo og skylt godt etterpå :)

7086228[/snapback]

Skyll det ekstra godt, la det tørke godt i minst flere dager etterpå, slik at du er heeeeelt sikker på at det er fritt for fukt innvendig. Da kan det gå bra, men sjekk først hvor sikringene dine er. Kommer det rare lyder eller lukter bør du satse på å kjøpe nytt jern.

Lenke til kommentar
Staves sundt med eller uten d?

 

Sundt som i "et sundt kosthold"

 

 

Føler at sundt blir feil, men sunt virker ikke mer rett.

7090029[/snapback]

"Det gikk sundt" (Uvanlig uttrykk, men betyr at noe ble ødelagt. "Sunder og sammen")

"Tran er sunt" (Self explanatory)

7090176[/snapback]

 

 

ah, takk.

da slipper jeg å irritere meg over det noe mer.

 

da kan jeg endelig skrive sunnere :p

uff, den var dårlig :thumbdown:

 

Jeg tenkte mer at "sundt" kanskje hadde noe med "et sund" å gjøre, på en eller annen merkelig måte :p

Lenke til kommentar
Jeg vaska opp vaffeljernet mitt ista. Kommer det til å funke fortsatt? Virka så smart da jeg holdt på.  :whistle:

 

 

Ble vaska i zalo og skylt godt etterpå :)

7086228[/snapback]

Skyll det ekstra godt, la det tørke godt i minst flere dager etterpå, slik at du er heeeeelt sikker på at det er fritt for fukt innvendig. Da kan det gå bra, men sjekk først hvor sikringene dine er. Kommer det rare lyder eller lukter bør du satse på å kjøpe nytt jern.

7090877[/snapback]

 

Må vel ikke gjøre ett stort problem av noe som ikke er ett problem.... ett standard vaffeljern består kun av 2 varmeelementer og mulig regulator.

 

Tørker det noen timer er dette mer enn nok.... trolig hadde det ikke skjedd noe om du hadde stekt vafler med det etter en halvtime heller.

 

Det som verre er at vaffeljern ofte bruker slippbelegg som man ikke bør bruke fettoppløsende middel på. Med fordel kan du smøre inn stekeflatene med olje :yes:

 

Edit: Før du eventuelt bruker det så rist jernet litt og snu det opp ned, på den måten får du vekk vann som har blitt lagret i eventuelle vannfeller. Tross alt er jo ikke vaffeljern beregnet på rennende vann fordi om det tåler en dukkert nå å da :innocent:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Jeg vaska opp vaffeljernet mitt ista. Kommer det til å funke fortsatt? Virka så smart da jeg holdt på.  :whistle:

 

 

Ble vaska i zalo og skylt godt etterpå :)

7086228[/snapback]

 

 

Vet ikke hvordan det er med elektriske kretser, hvor mange de er, hvor de er etc, men sålenge du lar det tørke helt ut så skal det vel fungere.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...