TheOats Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hvordan funker lysrør og sparepærer? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 I stedet for at det sendes strøm gjennom en veldig tynn tråd, noe som skaper så stor motstand at den gløder kraftig, så "antennes" det i lysrør og sparepærer en gass. Elektronene som går gjennom gassen får gassen til å lyse opp. Dette er bare min enkle forklaring. Du finner nok en mer omfattende og mer teknisk korrekt forklaring på wikipedia eller howstuffworks. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hva skjer med verden? 7078254[/snapback] Når man er 13 er ikke de sosiale antennene fullstendig utvokst, for å si det sånn. Det er jo mulig at venninna rett og slett ikke skjønner at det hun gjør er veldig sårende, og at hun vil gi seg hvis hun får det forklart. Tror foreldre er veien å gå her. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg tror det er ren ondskap. Etter den samtalen jeg overhørte på bussen fra Nordheimsund til Bergen her forleden, hvor 3 venniner i 17-18-årsalderen satt og baksnakket konstant om de verste ting som utseendet på jenter de gikk i klassen med uten så mye som 5 sekunders pause i 1 time og 30 minutter, så har jeg skjønt at enkelte jenter er ekstremt ondskapsfulle mot hverandre. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Som apropos, ingen av delene er veldig sunt. Erstatt to av skivene med annet pålegg, med mindre fett eller erstatt flakesen med havregryn. 7078471[/snapback] Hva som er sunt og ikke er individuelt. Hvor mye fett som er riktig kommer helt an på forbrenningen. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hvorfor bruker man 60 om en time når alt annet innen tid ligger innenfor 100-dels delen av tallsaker? Ah, vanskelig å forklare, for jeg vet ikke helt hvordan jeg skal spørre. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hvorfor bruker man 60 om en time når alt annet innen tid ligger innenfor 100-dels delen av tallsaker? Ah, vanskelig å forklare, for jeg vet ikke helt hvordan jeg skal spørre. 7081403[/snapback] Fordi det systemet stammer fra før vi begynte med 10tallssystem i matematikken? Lenke til kommentar
FaO Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Det hadde kanskje vært vanskeligere å få d til å passe med ett helt år (inkl. skuddår), og hvis man hadde forandret d i dag hadde man hatt problemer med å omskolere seg?? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Nå er det jo heller ikke slik at 10-talls-systemet er det eneste i verden, og det er heller ikke noe naturgitt faktum at det er det mest praktiske. Hadde vi hatt et 9-talls-system hadde vi syntes det var vel så logisk. Tallfestingen av det vi oppfatter som tid er nok noe av det mest internasjonale vi har, og derfor er det nok varierende hvor logisk det forholder seg til de lokale tallsystemene. Jeg kan ikke komme på noen andre systemer som blir brukt i dag. Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Finnes det andre programmer som gjør det samme som virtual daemon manager, eller hva det heter? Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Alcohol 60% og Alcohol 120% gjør det samme, altså emulerer digitale kopier av CD-er. Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Btw, hva er forskjellen på 120% og 60% ? Edit: Never mind Endret 16. oktober 2006 av BrageC Lenke til kommentar
Arang Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hvorfor bruker man 60 om en time når alt annet innen tid ligger innenfor 100-dels delen av tallsaker? Ah, vanskelig å forklare, for jeg vet ikke helt hvordan jeg skal spørre. 7081403[/snapback] Det er et system som stammer fra de gamle babylonerne, og vi bruker det fordi det er lett å dele 60 på 2, 3, 4, 5, 6 og 10, mens det er mye vanskeligere å dele 10 på 3 eller 6. Det hadde så klart vært mye enklere å bruke desimalsystemet til alt, men 10 timer hadde kanskje blitt litt lite? Noen som har gode forslag til omtrent hvor langt et sekund hadde vært hvis 1 minutt= 100 sekunder og 1 time= 100 minutter? Måtte vi ha brukt 100 timer? Tror jeg. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hva er det med småjenter å være så fordømra ondskapsfulle? De har ikke forstått dette med konskvenser.Minstesøss skal feire 13årsdagen sin på fredag, og hun har sagt det til alt og alle siden september en gang, så alle vet om det nå. Så i kveld fikk hu ei melding fra en av sine beste venninner som sa at hu skulle feire bursdagen sin på fredag, og at minstesøss fikk drite i å ha sin, fordi hvis hu (denne venninna) feirer bursdag, så kommer alle gjestene til søss til henne, fordi hu (venninna) er x ganger mer populær osv. Så nå sitter jeg her med en stk gråtende lillesøster som er svært opprørt over at en av hennes beste venninner kunne gjøre noe sånt mot henne. For det første er tiden inne til å lære at vennskap kan (og blir) forrådt, og første leksjon er over. Å kalle dem "venninner" blir da helt feil. Kasser bekjentskapet, trekk pusten dypt og gå videre. Skulle hun derimot finne på å prøve å "gjøre det godt igjen", vil hun sannsynlligvis alltid bli tatt for gitt, plaget senere og oppleve mye mer av det samme. En må finne ekte venner, holde fast ved dem, og verdsette dem. Ellers synes jeg at dete ordet "venn" begynner å blir vel forslitt. En leser stadig om noen som ble drept/skadet/ranet av sine venner. Hva i alle dager er dette slag vennskap? Hva skjer med verden? 7078254[/snapback] Den går av hengslene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Arang og KristianG: Systemet med timer minutter og sekunder kommer av at en sirkel ble definert til 360 grader. Når jorda roterer om sin egen akse så går den 15 grader per time, og dermed 360 grader per døgn. Dette er i sin tur inndelt i sekudner og minutter. I et døgn er det 86400 sekunder. Hvis vi skulle definert døgnet til 10 nytimer, a 100 nyminutter som igjen er 100 nysekunder, så vil: - hver nytime være 2 timer og 24 minutter - hvert nyminutt være 1 minutt og 26,4 sekunder - hvert nysekund være 0,864 sekunder Det har vært forsøkt å fornye tidssystemet flere ganger, blandt annet "internettid" på slutten av 90-tallet. Der var hele jorda samme tidssone og hvert døgn ble inndelt i 1000 ticks. (= 1 minutt og 26,4 sekunder) Det ble som (u)kjent en flopp. Internettid var ment som et motefenomen, men selv om det hadde slått an så ville det neppe blitt offisiell vitenskapelig tid på noen måte. Til det er det alt for mange systemer som må endres på. Ikke bare tekniske men også historiske, måleenheter osv. siden hele SI-systemet er bygget på 10-tallskompatibilitet med måleenheten sekund. Hvis sekund skulle vært byttet ut med ticks så måtte man samtidig enten brukt en haug med omregnignsfaktorer (ala det engelske målesystemet) eller omdefinert ekstremt mange tid-avledede enheter som f.eks elektrisk effekt, hastighet, aksellerasjon, energi osv. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Noen gang vurdert å bli lærer Simen1? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hvorfor heter det egentlig stereoanlegg? Stereo er jo bare "formatet" på lyden som kommer ut, de kalte det jo ikke monoanlegg før vi fikk stereo. Så, hvor har "stereoanlegg" opphav? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) I stedet for at det sendes strøm gjennom en veldig tynn tråd, noe som skaper så stor motstand at den gløder kraftig, så "antennes" det i lysrør og sparepærer en gass. Elektronene som går gjennom gassen får gassen til å lyse opp. Dette er bare min enkle forklaring. Du finner nok en mer omfattende og mer teknisk korrekt forklaring på wikipedia eller howstuffworks. 7081117[/snapback] Eller for å bruke barnehageforklaringen til læreren min: I en vanlig lyspære er det en liten, tynn tråd. Når alle elektronene kommer løpende kjempefort gjennom ledingen løper de med litt avstand, mens når de kommer til wolfram-tråden blir de presset sammen, og må løpe i en rad, og da kræsjer de naturligvis i hverandre. Da blir de sure på hverandre, blir rødglødende i toppen av sinne. I et lysrør blir elektronene sendt ut i en gass. Her går det og veldig fort og når elektronene kræsjer (noe som skjer oooofte) begynner de og å gløde. I følge han blir de ikke påtent, men de bumper i hverandre og da begynner de å gløde, noe som bare varer i et nanosekund. Men bumpene skjer så ofte at det blir et jevnt lys. EDIT: Dette er det jeg husker av barnehageforklaringen til læreren min. Endret 16. oktober 2006 av MobilKnut Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 I et lysrør blir elektronene sendt ut i en gass. Her går det og veldig fort og når elektronene kræsjer (noe som skjer oooofte) begynner de og å gløde. I følge han blir de ikke påtent, men de bumper i hverandre og da begynner de å gløde, noe som bare varer i et nanosekund. Men bumpene skjer så ofte at det blir et jevnt lys.Tror også det er slik at denne "gløden" fra kræsja er enten IR-lys eller UV-lys (husker ikke helt), og på/i lysrøret er det et filter som gjør at lyset blir synlig for oss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg