Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man tager et par slike: http://www.mamoz.no/MamozV3/BILDER/BEHANDL...5/H/hl-74-0.jpg

 

Putter rett ende i lyduttaket til datamaskinen, deretter skrur opp volumet til fullt og putter hver ørepropp i hver sitt nesebor. Ingenting skjer. Derimot, viss du holder for ørene, vil du høre hva enn det er som kommer igjennom øreproppene. Hvorfor? Er det så enkelt som at den eneste veien lyden har å gå, er inn i øret og trommehinnene? :p

7044969[/snapback]

Man kan faktisk få lyd inn i øret på andre måter enn gjennom øregangen. Det kalles benledning og bruker det prinsippet at lyd beveger seg gjennom fast materiale også. Blant annet er det en del med ødelagte/missdannede øreganger som har spesielle høreapparater som benytter seg av dette prinsippet. Disse høreapparatene sitter på et benet like bak øret og vibrerer lyden inn til trommehinnen i stedet for å sende ut lyd gjennom luft og gjennom øregangen. Du kan selv legge merke til effekten ved å presse hodet mot noe som vibrerer. F.eks hvis du har en elektrisk tannbørste så kan du først ha den 1cm fra hodet og høre et visst lydnivå gjennom øregangen og så presse den helt inntil hodet for å høre at lydnivået øker. Da får du lyd gjennom øregangen pluss lyd gjennom beinledning.

 

Etter å ha veid en del sekker på postterminalen så kom jeg til å tenke på en ting. Er litt viktig at vekten for hver sekk blir riktig og da lurte jeg på om det har noe å si hvordan sekken ligger på vekten? Tegnet et kjapt bilde i paint hvor det røde er vekten med en sekk på toppen, vil vekten vise samme vekt på begge sekkene selv om den ene henger litt utfor?

7045197[/snapback]

Det skal ikke ha noe å si. Alt fra badevekter til industrivekter som den på posten har 4 lastceller. Disse måler vekten hver for seg og legger sammen resultatet til den summen du ser på displayet. Det nytter altså ikke å stå på ett hjørne av badevekta eller legge sekken helt ytterst å vekta. Resultatet blir det samme (om ikke vekta er defekt). Enklere vekter som f.eks digitale kjøkkenvekter kan ha bare én lastcelle. Der kan du få lavere resultat om du legger ting på kanten, men ofte er de konstruert slik at avviket skal bli lite.

Lenke til kommentar
Er det noen dyr som lever av mennesker?

7045448[/snapback]

Det er en god del parasitter, midd og lignende, men hvis du mener dyr som ligger over mennesker i næringskjeden finnes det nok ikke noe slikt (bortsett fra monsteret under senga). Komodovaranen, verdens største øgle, er kjent for å gå inn i landsbyer og hente seg et menneskebarn til lørdagskosen iblant, men den lever ikke hovedsaklig på menneskekjøtt.

Lenke til kommentar
Er det noen dyr som lever av mennesker?

7045448[/snapback]

Det er en god del parasitter, midd og lignende, men hvis du mener dyr som ligger over mennesker i næringskjeden finnes det nok ikke noe slikt (bortsett fra monsteret under senga). Komodovaranen, verdens største øgle, er kjent for å gå inn i landsbyer og hente seg et menneskebarn til lørdagskosen iblant, men den lever ikke hovedsaklig på menneskekjøtt.

7045515[/snapback]

 

Så et er ingen dyr som har mennesket som hovednæring?

Lenke til kommentar

Det er vel en del bakterier, virus og parasitter som ikke kunne levd uten mennesker. I tillegg er det en del kjæledyr og husdyr som ikke ville klart seg uten oss fordi de har blitt for tilpasset et liv sammen med mennesker. F.eks melkekyr. Arten kunne ikke overlevd med dagens gener uten menneskelig hjelp fordi jurene trenger å melkes.

Lenke til kommentar
Det er vel en del bakterier, virus og parasitter som ikke kunne levd uten mennesker. I tillegg er det en del kjæledyr og husdyr som ikke ville klart seg uten oss fordi de har blitt for tilpasset et liv sammen med mennesker. F.eks melkekyr. Arten kunne ikke overlevd med dagens gener uten menneskelig hjelp fordi jurene trenger å melkes.

7045720[/snapback]

Og hvem gjorde det med kyrne?

 

Ganske tåpelig formulering, men jeg tror du skjønner poenget.

Endret av Hodedeler
Lenke til kommentar
Jeg sendte søknad om å skifte brukernavn for over en måned siden, og har ikke fått det endret. Men, jeg gikk nettopp inn på skjemaet der man kan søke om å endre brukernavn, og der står det at søknaden har blitt godkjent. Må jeg gjøre noe selv utover dette for å endre brukernavnet?

7042020[/snapback]

 

Skulle gjerne sendt en slik søknad jeg også men finner ikke ut hvor skjemaet er. Noen som kan fortelle det eller?

 

Hadde vært flott :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvorfor er definisjonen på voksen så utrolig vid?

Altså, jeg tenker da på billettpriser o.l

Alderen på voksenbillett er veldig varierende i forhold til mange arrangement.

Enkelte plasser betaler man voksenbillett om man er 14 år, mens andre plasser er det 18 år.

Hvorfor i alle dager er det sånn?

Lenke til kommentar
Hvorfor er definisjonen på voksen så utrolig vid?

Altså, jeg tenker da på billettpriser o.l

Alderen på voksenbillett er veldig varierende i forhold til mange arrangement.

Enkelte plasser betaler man voksenbillett om man er 14 år, mens andre plasser er det 18 år.

Hvorfor i alle dager er det sånn?

7046661[/snapback]

 

Vel, det er vel ikke snakk om definisjoner her men heller penger og økonomi vil jeg tro ;)

Lenke til kommentar
så klart skal man vaske seg på hendene etter man har vært på do, jobbet ute osv, men hvis du f.eks har liggi å sett på tv, så skjønner jeg ikke hvorfor man "må" vaske hendene før mat.

7043042[/snapback]

 

De mest bakterierike stedene i ett hus er faktisk ikke toalettet men mus, tastatur, fjernkontroller, lysbrytere etc. I tillegg er også bakteriene på disse plassene mer skadelig enn de du finner på toalettet, tro det eller ei.

 

Det er vel en grunn god nok det :!:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...