Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Hvor blir vannet i sjøen av når det er fjærasjø?

7019194[/snapback]

Månens gravitasjonskraft påvirkar tidevatnet. Når månen er nærast Asia, blir det flo i Asia, og fjære på motsatt side av verda, siden det er så mye vann i Asia.

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7...ase-Diagram.png

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tide

7019241[/snapback]

Men det er jo flo to ganger per døgn selv om jorda bare roterer en gang i forhold til månen i løpet av et døgn. Det må jo si at det er flo på både den siden som er mot månen og den som vender fra månen. Hvorfor skjer det? Hvorfor "tiltrekker" månen vannet bort fra seg også?

 

Men for å svare på det med stein: Joda, flo og fjære påvirker stein også. Hele jordskorpa er et "tynnt" lag som flyter oppå magma. Jordskorpa er fleksibel og føyer seg når hele mantelen former seg etter flo og fjære. Denne effekten ble først oppdaget tidlig på 90-tallet da en partikkelaksellerator i lusanne viste merkelige sykliske avvik tilfeldigvis med samme frekvens som flo og fjære. Da gikk det et lys opp for en av forskerene og de fant ut at hele hele grunnen flekset noen mikrometer frem og tilbake med flo og fjære. Selv Sveits om det er langt i fra sjøen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor blir vannet i sjøen av når det er fjærasjø?

7019194[/snapback]

Månens gravitasjonskraft påvirkar tidevatnet. Når månen er nærast Asia, blir det flo i Asia, og fjære på motsatt side av verda, siden det er så mye vann i Asia.

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7...ase-Diagram.png

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tide

7019241[/snapback]

Men det er jo flo to ganger per døgn selv om jorda bare roterer en gang i forhold til månen i løpet av et døgn. Det må jo si at det er flo på både den siden som er mot månen og den som vender fra månen. Hvorfor skjer det? Hvorfor "tiltrekker" månen vannet bort fra seg også?

 

7020818[/snapback]

 

Det er sentrifugalkraften som forårsaker dette.

 

hentet fra nysgjerrigper.no:

 

Jorda og Månen snurrer sammen rundt et felles punkt. Omtrent som når en stor pappa holder den lille ungen sin i hendene og snurrer rundt med henne. Da kan pappaen kjenne at han blir dratt litt utover og bort fra ungen – av sentrifugalkraften Sentrifugalkraften virker motsatt av Månens tyngdekraft, den trekker Jorda VEKK fra Månen. Sentrifugalkraften virker like sterkt på alt vann på Jorda. Men Månens tyngdekraft virker sterkest på det som er nærmest, og svakere på det som er lengst unna. Det vannet som er lengst unna Månen, får svakest tyngdekraft. Der ”vinner” sentrifugalkraften over Månens tyngdekraft, og vannet slenges ut og bort fra Månen. Dermed blir det høyvann på den sida også. Og midt mellom de to stedene med høyvann, der er det lavvann.

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Noen som vet hva forskjellen på vanlig Coca Cola Light, og den noe Coca Cola Zero er?
Cola Light har bare de vanlige, kunstige søtningsstoffene mens Cola Zero har noe annet som søtningsstoff som gjør at smaken er nesten identisk til vanlig Cola. Man kjenner fort forskjellen på Cola og Cola Light, mens Cola og Cola Zero er nærmest identiske. Apropo Cola Zero; SKÅL! :roll:
Lenke til kommentar
Noen som vet hva forskjellen på vanlig Coca Cola Light, og den noe Coca Cola Zero er?
Cola Light har bare de vanlige, kunstige søtningsstoffene mens Cola Zero har noe annet som søtningsstoff som gjør at smaken er nesten identisk til vanlig Cola. Man kjenner fort forskjellen på Cola og Cola Light, mens Cola og Cola Zero er nærmest identiske. Apropo Cola Zero; SKÅL! :roll:

7021896[/snapback]

Hva er Energi på den liste tingen bak på flasken?

Det er bare "energi" i den nye colaen. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hva er Energi på den liste tingen bak på flasken?

Det er bare "energi" i den nye colaen. :p

Det er kaloriene, altså hvor mye energi du får av å drikke en viss mengde. 1,4kJ per 100ml er forresten veldig lite, til sammenligning har feks Battery 203kJ per 100ml (eneste eksempelet jeg kan ta, panta hele samlingen min her om dagen ;) )
Lenke til kommentar

Energi er den teknisk korrekte, og kanskje litt kamuflerende måten å si "kalorier" på. Energien er et mål på hvor mye kjemisk energi det er per 100 gram. Kun den energien som trolig vil utnyttes av kroppen er listet opp. Energimålet er standarisert så det skal være likt fra produsent til produsent.

Lenke til kommentar

Lurte på en snedig ting her om dagen...

 

..at det hadde vært litt kult å gjort et server hk om til et "vanlig atx" og brukt det som en vanlig spille pc, siden det er 8ram slots og plass til 2cpu(kanskje fler vet ikke), og kjøpt rundt 8000mbram av et slag, og hatt 2*amd 5000+...

kanskje slengt på 2*XFX GeForce 7950GX2 570M 1GB GDDR3 XXX, og spillt XFX, og spillt crysis på fullt....?

 

Er dette en litt fjærn tanke som ikke går ann å fullføre....?

 

ingen som kunne svare meg på det eller?

Endret av CustomTP
Lenke til kommentar

Oversikt over de fonetiske symbolene:

http://www.ling.hf.ntnu.no/ipa/no/

 

Du kan jo skrive inn alle tegnene i et dokument og kopiere og lime inn hver gang du trenger de. Det er i hvertfall litt kjappere. Ennå kjappere blir det om du tilordner de snarveier på tastaturet. Da kan det sikkert være lurt med sånne klistrelapper du kan skrive på for å holde orden på det.

 

Kanskje ikke så snedig spørsmål, men kjører du eller har kjørt isbil noen gang?

Lenke til kommentar
Jada det har vært sånne Green Card lotterier i alle år.

7020295[/snapback]

 

Sarkasme, eller?

 

(Ikke at jeg har lyst til å dra til USA :p. Men når jeg så en så dårlig laget reklame på Thottbot begynte jeg å lure.)

7021153[/snapback]

 

Nei det er ikke sarkasme. Det er faktisk realitet. Man kan vinne arbeidstillatelse til USA.

Lenke til kommentar
Lurte på en snedig ting her om dagen...

 

..at det hadde vært litt kult å gjort et server hk om til et "vanlig atx" og brukt det som en vanlig spille pc, siden det er 8ram slots og plass til 2cpu(kanskje fler vet ikke), og kjøpt rundt 8000mbram av et slag, og hatt 2*amd 5000+...

kanskje slengt på 2*XFX GeForce 7950GX2 570M 1GB GDDR3 XXX, og spillt XFX, og spillt crysis på fullt....?

 

Er dette en litt fjærn tanke som ikke går ann å fullføre....?

 

ingen som kunne svare meg på det eller?

7022982[/snapback]

Joda, det skal nok gå, men siden ingen spill er programmert til å utnytte den slags maskinvare har det ingenting for seg, med mindre lommeboka di tynger voldsomt. :)

 

EDIT: Og så et spørsmål fra meg:

 

Hvorfor klør vi? Og, hvorfor lindrer det (i det minste midlertidig) å skrape på det området som klør? Wikipedias artikkel var ikke så tilfredsstillende ...

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
jaja...

*host*

Hva betyr profitt?

*host*

 

noe med godt?

:ph34r:

7025385[/snapback]

 

Profitt er det du får til overs. F. eks:

 

Jeg kjøper en is for 5 kroner (- 5 kroner på meg), men så har en venn av meg utrolig lyst på is. Han får kjøpe min is for 10 kroner (+ 10 kroner på meg). 10 - 5 = 5 kroner til overs/5 kroner i profitt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...