Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Plages med det samme selv. Er vel noen som har mer åpne og lettere tilgjengelige tårekanaler enn andre, er i hvert fall noe hele familien plages med.

 

Hver gang jeg har vært på bryllup og gjespet i kirka får jeg masse henvendelser fra godt brisne tanter som syntes det var så flott at jeg gråt i kirka. Har bare begynt å gi faen nå :(

Lenke til kommentar
Enkelte mennesker kan se UV og nær IR. Etter det jeg hører beskriver de det som en slags blåfarve/rødfarve, henholdsvis.

 

Det finnes knep for å greie dette, men det er ikke anbefalt, det er sr fare for varig skade.

6987197[/snapback]

Høres liiiit søkt ut.

Høres om folk som bare vil ha oppmerksomhet.

6987556[/snapback]

Hvorfor sier du det? Folk som før i tiden ble operert for grå stær gjorde det hovedsakelig for å kunne se igjen, ikke for å tiltrekke seg oppmerksomhet.

 

Andre gjorde modifikasjoner fordi de var jagerpiloter på nattoppdrag, igjen tror jeg ikke det var for å tiltrekke seg oppmerksomhet, men heller for å overleve.

6994606[/snapback]

 

Det tviler jeg på. Her sier jeg "pøh, kilder?" At noen kan se utenfor 400-800 spekteret dukker opp tett og ofte, men karene i London (Påstandere blir sendt til et eller annet senter hvor de er spesialisert på å forkaste/godkjenne unormale ting og tang) klarer å knekke de.

6995116[/snapback]

 

OK.

 

Fra STANDARDIZED HUMAN EYE

The UV photoreceptors of the human eye are effectively shielded by the limited transmission of the optical system. They are significant in the performance of the aphakic human eye.

 

Fra Aphakia

Aphakic people are reported to be able to see ultraviolet wavelengths that are normally excluded by the lens [1]. This may have had an effect on the colors perceived by artist Claude Monet, who had cataract surgery in 1923

 

 

Fra Human vision in the near-infrared realm

Back in the early 80's I proposed to give human vision responsivity

in thenear infrared by preparing the molecular state of the

retinal chromophoreswith IR light pulses.  I proposed to pump rhodopsin

with ultrashort laser IRpulses to  achieve a metastable vibrational state

of this critical visionmolecule and in turn make it sensitive to near IR

photons to 1.3 microns.The AFOSR later,1984, sponsored my research work in

this area for about 3years.  I showed that 11-cis retinal isomerization

in-vitro could bemodulated by 1064nm picosecond light pulses.

 

Følgende er farlig, jeg tar overhode intet ansvar:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Fra INFRARED GOGGLES
DANGER! POSSIBLE SAFETY HAZARD! I've worn the IR goggles in for hours at a time in bright Seattle sunlight. I'm not blind yet. The dark goggles make your pupils open up wide, but then the goggles don't block all that IR sunlight. Is this harmful? It hasn't hurt me yet, but I don't know if it's totally safe. My particular goggles contain glass for UV filters. Is this enough? I DON'T KNOW! At the very least, don't ever stare at the sun while wearing the goggles, you might get a nasty suprise later on (called Snow Blindness. Your cornea surface rots and sticks to your eyelids. Ewww.) DON'T STARE AT THE SUN!!

 

I tillegg har jeg hørt at endel folk har en medfødt evne til å se litt lengre inn i IR enn folk flest, og mange av de beste jagerpilotene i gamle dager var slike: dette gjorde at de kunne se fienden på lengre hold og hadde derfor bedre overlevelse enn andre. Dette kan også gjøres med medisinering, og slike piloter ble brukt på nattopdrag, og gikk ellers med mørke briller. Dessverre finner jeg ikke mange linker om dette på nettet.

 

Noe finner du på LINKS OF INTEREST

Infrared vision: Here is a description of a military experiment attempting to give humans "infrared vision", or the ability to see in the dark based on radiation we normally only experience as heat (since it's outside the range of our eyes' light senstivity). This is a third-hand account but I've included the citation of the second-hand account in case anyone can track it down...

 

from Sekuler, R., and Blake, R. (1994). Perception (3rd ed.). Springfield, Ill.: Thomas.

pp. 62-63:

The following story dramatizes how photopigments determine what one can see. During World War II, the United States Navy wanted its sailors to be able to see infrared signal lights that would be invisible to the enemy. Normally, it is impossible to see infrared radiation because, as pointed out earlier, the wavelengths are too long for human photopigments. In order for humans to see infrared, the spectral sensitivity of some human photopigment would have to be changed. Vision scientists knew that retinal, the derivative of vitamin A, was part of every photopigment molecule and that various forms of vitamin A existed. If the retina could be encouraged to use some alternative form of vitamin A in its manufacture of photopigments, the spectral sensitivity of those photopigments would be abnormal, perhaps extending into infrared radiation. Human volunteers were fed diets rich in an alternative form of vitamin A but deficient in the usual form. Over several months, the volunteers' vision changed, giving them greater sensitivity to light of longer wavelengths. Though the experiment seemed to be working, it was aborted. The development of the "snooperscope," an electronic device for seeing infrared radiation, made continuation of the experiment unnecessary (Rubin and Walls, 1969). Still, the experiment demonstrates that photopigments select what one can see; changing those photopigments would change one's vision.

p. 546:

Rubin, M. L., and Walls, G. L. (1969). Fundamentals of visual science. Springfield, Ill.: Thomas.

 

Hvem er disse karene i London?

Lenke til kommentar
og hvofor "smitter" gjesping? Jeg bare leste det som stod ang. gjesping og da jeg var ferdig gjespet jeg... merkelig?

7003545[/snapback]

 

Gjesping er vel egentlig når kroppen har litt lite oksygen, så sper den på med en gjesp eller to. Regner med det er en eller annen innebygget reaksjon at hvis du er samme plass som en person som har et "underskudd" på oksygen i kroppen (les gjesper). Så reagerer kroppene til de andre på samme måte for da må det jo nødvendigvis være underskudd på oksygen for dem og.

 

Aner ikke om dette er riktig :p

Lenke til kommentar

Hva i all verden er forklaringen bak at man slutter å hikke hvis noen sier "Hvis du hikker en gang til skal du få en hundrings (evt. 1000,-)"? Jeg syntes den hørtes helt merkelig ut helt til jeg hikket og noen sa det til meg og jeg sluttet. Altså... man vet jo at man ikke får pengene, men likevel slutter man. Merkelig.

Lenke til kommentar
Hva i all verden er forklaringen bak at man slutter å hikke hvis noen sier "Hvis du hikker en gang til skal du få en hundrings (evt. 1000,-)"? Jeg syntes den hørtes helt merkelig ut helt til jeg hikket og noen sa det til meg og jeg sluttet. Altså... man vet jo at man ikke får pengene, men likevel slutter man. Merkelig.

7006895[/snapback]

 

Det har jeg aldri opplevd. Det er jo en blanding mellom en psykogisk greie og tilfeldigheter...

 

Skal prøve det engang :whistle:

 

EDIT: Det samme gjelder hvorfor gjesping alltid smitter. En undersøkelse viser jo at til og med bare lese ordet "gjesp" smitter. Dette er vel bare psykologisk...

Endret av Gaston
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...