Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

blla: Det har sikkert med to ting å gjøre:

1. Vekt og pris. Jo flere blader jo tyngre og dyrere blir vindmølla.

2. Vindfang. Jo flere og bredere bladene blir jo mer fungerer de som seil. Hvis vindfanget blir for stort så er det fare for at masta som vindmølla sitter på skal brekke i vindkast. Den kunne sikkert vært stivet opp men det er sikkert dyrt. Det store vindfanget vil sikkert også gjør at mølla vil endre hastighet mye raskere etter vinden. Få blader vil kanskje på grunn av faktoren vindfang delt på massetreghet gjøre at rotasjonen blir jevnere. Dette er mer gunstig for generatoren.

Jeg regner med at det har vært prøvd design med både 2, 3, 4 og 5 blader i praksis, vindtunneller, kostnadsberegninger osv. og at de har kommet frem til at 3 blader er det mest optimale. Dette er jobben til vindmølleingeniører.

Lenke til kommentar
Enkelte mennesker kan se UV og nær IR. Etter det jeg hører beskriver de det som en slags blåfarve/rødfarve, henholdsvis.

Det finnes knep for å greie dette, men det er ikke anbefalt, det er sr fare for varig skade.

6987197[/snapback]

Høres liiiit søkt ut.

Høres om folk som bare vil ha oppmerksomhet.

6987556[/snapback]

Hvorfor sier du det? Folk som før i tiden ble operert for grå stær gjorde det hovedsakelig for å kunne se igjen, ikke for å tiltrekke seg oppmerksomhet.

Andre gjorde modifikasjoner fordi de var jagerpiloter på nattoppdrag, igjen tror jeg ikke det var for å tiltrekke seg oppmerksomhet, men heller for å overleve.

Lenke til kommentar
blla: Det har sikkert med to ting å gjøre:

1. Vekt og pris. Jo flere blader jo tyngre og dyrere blir vindmølla.

2. Vindfang. Jo flere og bredere bladene blir jo mer fungerer de som seil. Hvis vindfanget blir for stort så er det fare for at masta som vindmølla sitter på skal brekke i vindkast. Den kunne sikkert vært stivet opp men det er sikkert dyrt. Det store vindfanget vil sikkert også gjør at mølla vil endre hastighet mye raskere etter vinden. Få blader vil kanskje på grunn av faktoren vindfang delt på massetreghet gjøre at rotasjonen blir jevnere. Dette er mer gunstig for generatoren.

Jeg regner med at det har vært prøvd design med både 2, 3, 4 og 5 blader i praksis, vindtunneller, kostnadsberegninger osv. og at de har kommet frem til at 3 blader er det mest optimale. Dette er jobben til vindmølleingeniører.

6994078[/snapback]

De hvite "snittviftene" i Danmark har tre for å oppfange jevn vind på snittdager og fanger opp med andre ord lite energi når det virkelig er storm (trossalt lavt land i midten av flere strømmer) De slås også av under 10 m/s. Mener på det gunstige var på 16m/s.

Lenke til kommentar
Enkelte mennesker kan se UV og nær IR. Etter det jeg hører beskriver de det som en slags blåfarve/rødfarve, henholdsvis.

Det finnes knep for å greie dette, men det er ikke anbefalt, det er sr fare for varig skade.

6987197[/snapback]

Høres liiiit søkt ut.

Høres om folk som bare vil ha oppmerksomhet.

6987556[/snapback]

Hvorfor sier du det? Folk som før i tiden ble operert for grå stær gjorde det hovedsakelig for å kunne se igjen, ikke for å tiltrekke seg oppmerksomhet.

Andre gjorde modifikasjoner fordi de var jagerpiloter på nattoppdrag, igjen tror jeg ikke det var for å tiltrekke seg oppmerksomhet, men heller for å overleve.

6994606[/snapback]

Det tviler jeg på. Her sier jeg "pøh, kilder?" At noen kan se utenfor 400-800 spekteret dukker opp tett og ofte, men karene i London (Påstandere blir sendt til et eller annet senter hvor de er spesialisert på å forkaste/godkjenne unormale ting og tang) klarer å knekke de.

Lenke til kommentar

Stemmer det at det ikke finnes surt/salt godteri i USA, eller er det bare en myte? Jeg har hørt at det eneste som betraktes som "godt" er søtt der borte. Det høres dog litt søkt ut. Vet det er flere på forumet her som bor der borte, så det burde ikke være noe problem å få klart opp i ...

Lenke til kommentar

Jeg er fan av alt som har med statistikk og, og siden jeg fører timer for hvor lenge jeg jobber, så har jeg videreutviklet et skjema som jeg har(excel) til å vise hvor mye jeg får utbetalt hver måned.

Men en ting klarer jeg ikke: Å fastslå hvor mye jeg får i nettolønn.

Må jeg ringe skattekontoret, eller vet noen av dere hvilken formel jeg må bruke ?

Lenke til kommentar

Ozelot: Lag en egen tråd så slipper vi å fylle denne tråden med datasupport.

Legg gjerne ut et forenklet regneark med fiktive tall så kan vi se på hvordan formlene er satt opp og evt. legge til formler direkte og legge den redigerte utgaven i tråden igjen. :)

Lenke til kommentar
Ozelot: Lag en egen tråd så slipper vi å fylle denne tråden med datasupport.

6998372[/snapback]

Må bare spørre: er det datasupport hvis jeg lurer på hvilken formel de bruker for å beregne skatt ?

Jeg synes ikke det, men det vil nok virke som det er, siden jeg sier jeg prøver å putte det inn i et excel-ark.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Må bare spørre: er det datasupport hvis jeg lurer på hvilken formel de bruker for å beregne skatt ?
Du betaler jo en viss prosentandel i skatt, jeg betaler feks 10% skatt fordi jeg ikke tjener mer enn 30.000 i år (lærlingelønn er verre polakklønn). Da er det vel bare vanlig prosentregning, altså å trekke fra x antall prosent fra original-lønna?
Lenke til kommentar
Du betaler jo en viss prosentandel i skatt, jeg betaler feks 10% skatt fordi jeg ikke tjener mer enn 30.000 i år (lærlingelønn er verre polakklønn). Da er det vel bare vanlig prosentregning, altså å trekke fra x antall prosent fra original-lønna?

6998755[/snapback]

Jo, men jeg tror det er litt varierende hos meg.

Dvs. jobber jeg 400 timer en måned så er skattprosenten høyere, mens den er lavere hvis jeg bare jobber 50 timer.

Skal se litt på lønnsslippene når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...