Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

ok, trakk for svar.Vet du også HVA som lager denne lyden, og om alle tv'er lager en slik lyd ?

Ingen årsak :)

I en TV er det en spole rundt roten av bilderøret som lager et magnetfelt som styrer elektronstrålen horisontalt. Altså styrer strålen fra høyre mot venstre og omvendt for hver linje av bildet som tegnes opp. En TV tegner opp hele bildet 50 ganger per sekund. Hvert bilde inneholder 425 linjer om jeg ikke husker feil. Da blir det 21250 linjer per sekund. Magnetfeltet virker nok inn på mer enn bare elektronstrålen. F.eks metalliske småkomponenter og får disse til å stå og vibrere i det vekslende magnetfeltet. Vibrasjonen vil i så fall være 21250 ganger per sekund og gi en lyd på 21,25 kHz. (Om jeg husker riktig antall linjer per bilde). (Min gjetting på 14-18 kHz var altså noe mindre enn utregningen jeg kom frem til her)

Forum-ting:Er det en spesiell bruker som har lagd denne tråden ?

Får ikke opp profil eller andre vanlige ting.

6989475[/snapback]

Ja. Det er en uregistrert gjestebruker. Vi har åpnet for slike i "Sex og samliv"-delen av forumet for å unngå at brukere registrerer en ekstra bruker for å stille pinlige spørsmål. Dette er en prøveordning Dotten beskriver i følgende tråd: Bruk av gjestefunksjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ok, trakk for svar.Vet du også HVA som lager denne lyden, og om alle tv'er lager en slik lyd ?

Ingen årsak :)

I en TV er det en spole rundt roten av bilderøret som lager et magnetfelt som styrer elektronstrålen horisontalt. Altså styrer strålen fra høyre mot venstre og omvendt for hver linje av bildet som tegnes opp. En TV tegner opp hele bildet 50 ganger per sekund. Hvert bilde inneholder 425 linjer om jeg ikke husker feil. Da blir det 21250 linjer per sekund. Magnetfeltet virker nok inn på mer enn bare elektronstrålen. F.eks metalliske småkomponenter og får disse til å stå og vibrere i det vekslende magnetfeltet. Vibrasjonen vil i så fall være 21250 ganger per sekund og gi en lyd på 21,25 kHz. (Om jeg husker riktig antall linjer per bilde). (Min gjetting på 14-18 kHz var altså noe mindre enn utregningen jeg kom frem til her)

6989579[/snapback]

Det kan også være en av spolene eller transformatoren til høyspenten til billedrøret.

Du kan få ekstra høye slike irriterende lyder hvis lakken på en spole eller transformater sprekker eller er dårlig.

Det har skjedd med nesten alle tvene jeg har hatt, og da har jeg en boks elektronikklakk stående som jeg lakkerer spolene med. så slutter de å lage lyd.

Men den veldig høyfrekvente lyden fra selve billedrøret kan vel være vanskelig å få helt bort, men disse lydene er jo veldig like. Så hvis du synes tven bråker unormalt mye så kan det være en god ide å finne frem lakken ;)

Lenke til kommentar
Simen1: Hvorfor er du så smart? :p

Du har da svaret på alt.

6990347[/snapback]

Som nevnt før ;)

Jeg eksker det lille feltet oppe til høyre i firefox der man kan søke med blandt annet google. Det fletet alene har sikkert spart meg for mange timer med "ekstraarbeid" i forhold til om jeg måtte gått inn på bokmerker, valgt google fra menyen osv. Også har jeg selvsagt lagt inn et utall andre søkemotorer på lista som jeg finner praktiske. ;)

6321507[/snapback]

Men simen, du burde lage ditt eget søk!

Just for the fun ot it!

ontopic spørsmål:

Finnes det konkurranser som heter noe som "world championship in googling" ?

Lenke til kommentar
aspstein: Har ikke spolen til høyspenten en mye lavere frekvens? 50Hz eller noe sånt?

6990019[/snapback]

Jo men selve billedrøret er vel også 50 eller 100Hz sånn sett da....

Det er linjetrafoen som transformerer opp høyspenten som lager hylelyden og den er ikke 50Hz, og den har jo nødvendigvis samme frekvens som spolen rundt billedrøret. Altså som i ditt eksempel

Vibrasjonen vil i så fall være 21250 ganger per sekund og gi en lyd på 21,25 kHz.

Så vil frekvensen på trafoen være det samme.

Lenke til kommentar

Okei. Jeg skal ta flyet natt til torsdag, og jeg vil ikke. Ikke spør hvorfor.

Hvordan kan jeg lettest slippe det?

Hvordan kan jeg fortest bli syk?

Kan jeg ta avføringsmiddel, kan jeg spise mye av noe spesielt, eller noe slikt?

Hvordan kan jeg lettest slippe å være med?

Lenke til kommentar
Okei. Jeg skal ta flyet natt til torsdag, og jeg vil ikke. Ikke spør hvorfor.

Hvordan kan jeg lettest slippe det?

Hvordan kan jeg fortest bli syk?

Kan jeg ta avføringsmiddel, kan jeg spise mye av noe spesielt, eller noe slikt?

Hvordan kan jeg lettest slippe å være med?

6991349[/snapback]

Det er vel lettest å bare fake sykdom i stedet for å gjøre seg syk?

Lenke til kommentar
Det er vel lettest å bare fake sykdom i stedet for å gjøre seg syk?
Hva slags sykdom, da?

Er ikke så lett å fake feber.

Og forkjølelse er ikke så ille.

6991746[/snapback]

Du vil bli sjuk fordi at foreldrene dine skal la deg sleppe? :hmm:

Du kan no ta ein bulimiker ein og spy i dass. Si at du har veldig vondt i magen. Du treng ikkje nødvendegvis fake feber. Du kan skylde på en fordervet kebab etc.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at man kan bli blind av å få blod i øynene, f.eks. fra ett kutt i pannen, stemmer dette?

6993517[/snapback]

Så absolutt ikke, hvis det ikke er i ekstremt store mngder da slik at øynene ikke får luft på flere timer eller noe sånt :p

Da hadde jeg vært blind for lenge sia! :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...