Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan man bli døv av en bass som spiller på 200 desibel , ved 10 hz ?

6982490[/snapback]

 

Vet ikke. Men du ville i hvert fall oppleve ubehag. 200 dB er mye trykk.

 

Spørsmål 1: Hvorfor lager biler ekstra lyd når de rygger? Ikke alle, men mange gjør det. Tenker selvfølgelig ikke på den pipelyden som er et sikkerhetstiltak.

 

Spørsmål 2: Hva er det som skjer når et fly bryter lydmuren?

Lenke til kommentar
Spørsmål 1: Hvorfor lager biler ekstra lyd når de rygger? Ikke alle, men mange gjør det. Tenker selvfølgelig ikke på den pipelyden som er et sikkerhetstiltak.

6983193[/snapback]

Det er differensialen.

Skal se om jeg finnet et bilde. :wee:

 

180px-Differentialgetriebe1.jpg

Du ser hvordan tennene er bøyd den ene veien der?

Det er for å få bedre grep når vi kjører fremover, og når vi rygger så går jo denne baklegns. Og da kommer denne lyden.

 

Håper du forstod noe av dette da. :wee:

Lenke til kommentar
Hehe. Jepp det ble litt bedre. ;)

 

Hva er det som egentlig skjer når et fly bryter lydmuren?

6984091[/snapback]

Lyd er lufttrykk i bevegelse. Lydens hastighet er dette lufttrykkets hastighet. Et fly bryter lydmuren når det aksellererer fra under til over denne hastigheten.

 

Før flyet bryter lydmuren beveger lufttykket seg fremover i forhold til flyet. Når flyet bryter lydmuren beveger lufttrykket seg fremover like raskt som flyet. Dersom det tar lang tid å bryte lydmuren vil det bygge seg opp en voldsom trykkbølge forran flyet. Når flyet har passert lydmuren så vil flyet kjøre raskere enn trykkbølgen og dermed skape et trykksjokk i lufta som det treffer. Trykksjokket er den lyden vi hører på bakken.

Lenke til kommentar
Hehe. Jepp det ble litt bedre. ;)

 

Hva er det som egentlig skjer når et fly bryter lydmuren?

6984091[/snapback]

Lyd er lufttrykk i bevegelse. Lydens hastighet er dette lufttrykkets hastighet. Et fly bryter lydmuren når det aksellererer fra under til over denne hastigheten.

 

Før flyet bryter lydmuren beveger lufttykket seg fremover i forhold til flyet. Når flyet bryter lydmuren beveger lufttrykket seg fremover like raskt som flyet. Dersom det tar lang tid å bryte lydmuren vil det bygge seg opp en voldsom trykkbølge forran flyet. Når flyet har passert lydmuren så vil flyet kjøre raskere enn trykkbølgen og dermed skape et trykksjokk i lufta som det treffer. Trykksjokket er den lyden vi hører på bakken.

6984310[/snapback]

 

Så det er på en måte at et vakuum fylles opp bak flyet, samtidig som et overtrykk "slippes løs" foran flyet? Har jeg forstått det rett?

Lenke til kommentar
Så det er på en måte at et vakuum fylles opp bak flyet, samtidig som et overtrykk "slippes løs" foran flyet? Har jeg forstått det rett?

6984641[/snapback]

Det sies at et bilde sier mer enn tusen ord. ;)

 

Slik brer lyden seg når fly kjører under lydens hastighet:

waves.jpeg

 

Slik brer lyden seg når fly kjører i lydens hastighet:

machwave.jpeg

 

Slik brer lyden seg når fly kjører over lydens hastighet:

sonicwave.jpeg

 

Legg merke til sjokkbølgen på de to siste bildene. Der lydbølgene sammenfaller til en kraftig trykkbølge.

 

Her er et bilde av et fly som flyr i 3,5 ganger lydens hastighet tatt med en spesiell fototeknikk for å få frem sjokkbølgene:

i-5-1.jpg

 

I 6 ganger lydens hastighet blir sjokkbølgene "spissere" og nærmere flyet:

i-5-2.jpg

 

Mer her.

Lenke til kommentar

Man kan f.eks kalle ultrafiolett og infrarødt for farger siden enkelte dyrearter ser disse fargene. Vi kan ikke se de, men vi kan måle med instrumenter at de er der og sette opp dyreforsøk som bekrefter at dyrene ser disse fargene. Skalaen går også langt til hver side for disse også, men det blir litt for søkt å kalle f.eks radiobølger eller gammastråling for farger etter min mening.

Lenke til kommentar
Enkelte mennesker kan se UV og nær IR. Etter det jeg hører beskriver de det som en slags blåfarve/rødfarve, henholdsvis.

 

Det finnes knep for å greie dette, men det er ikke anbefalt, det er sr fare for varig skade.

6987197[/snapback]

Høres liiiit søkt ut.

Høres om folk som bare vil ha oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Når det står en tv på i et rom jeg er, så kan jeg høre dette uten at det er lyd på tv'en.

Det jeg lurer på da er, hvilken frekvens er denne lyden på ?

 

Jeg innbiller meg at lyden er på et høyere frekvensområde siden lyden er veldig lys.

 

 

Hvor finnes slikt apparat som kan måle lyd, og dens frekvensområde ?

Lenke til kommentar

Den høyfrekvente lyden fra en TV er det ikke alle som hører. Jo eldre man er jo lavere er sansynligheten for at man hører den siden de fleste får dårligere hørsel på de høye frekvensene når de blir voksen og eldre. Jeg tipper frekvensen ligger på en plass mellom 14 og 18 kHz.

 

Egne lydmålere er ganske dyre, men det finner langt enklere måter å måle frekvensen på. Bare ta opp lyden på PCen med mikrofon og bruk et program som kan vise frekvensene. Dette gjør programmer ved å analysere en del av et lydspor, f.eks 1 sekund, og kjøre en såkalt FFT-analyse på det. Billige lydkort sampler opp til 44.100 ganger per sekund og kan dermed måle frekvenser inntil 22,05 kHz. Litt dyrere lydkort som f.eks Creative X-fi, kan sample opp til 192.000 ganger per sekund og dermed måle frekvenser opp til 96 kHz.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...