Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Søvn har også noe å gjøre med den psykiske stabiliteten. Hjernen kobler ikke ut om natta men jobber hardt med å sortere inntrykkene fra dagen og utsetter seg selv for "trim" ved å teste ulike fantasiscenarioer. Denne hjernetrimmen er godt for utviklingen av måten man tenker i våken tilstand.

 

Å hindre folk fra å sove i lang tid er direkte psykisk terror og kan gjøre folk særdeles psykisk ustabile (sprø). Jeg vet ikke om effekten bare er midlertidig eller om man kan få varige mén av det.

 

Noen folk sliter med å få sove nok. "Insomnia". Dette kan skyldes mye rart, men noen årsaker kan kureres. F.eks søvnløshet på grunn av snorking. Jevnt lite søvn har en rekke negative effekter på kroppen og psyken.

 

Redigert: Det er en tråd om det her:

Hvorfor blir man "fjern" når man ikke har sovet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. Hvis man ble lukket inne på et helt hvitt rom uten klokke, dagslys eller noen begrep på tid, hvordan ville søvnrytmen blitt da? Da vet man jo ikke at "nå er klokka 01, på tide og legge seg nedpå". Man kunne fått lov å drive helt vanlig daglige ting som PC, eller lese, bare vært fratatt alle muligheter til å se på klokka.

 

Ville man etterhvert fått en 48timer våken/16 timer søvn-rytme tro?

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Noe jeg lurer på er hvor langt universet er, og hva som er uttafor.. Det må da ha en ende, eller noe? Blir svimmel av å tenke på det :S

6974024[/snapback]

Apropos svimmel av universets størrelse, se på denne videoen (om du ønsker å forbli svimmel.) To måter å løse det med svimmelheten på er:

A. Slutte å tenke på det som Newt32 foreslår.

B. Bli astrofysiker/teoretisk fysiker og tenke så mye på det at man venner seg til tanken og dessuten får bedre oversikt over de tingene vi vet om universet.

Lenke til kommentar

Jeg synes å ha hørt at sjiraffer er de pattedyrene som sover minst av alle. 20 minutter per døgn om jeg ikke husker feil. Det er vist et resultat av at de alltid må være på vakt mot byttedyr siden de har så treg responstid på grunn av høyden om det skulle komme et løveangrep eller noe sånt. Sjiraffene sover stående. Det må være kjipt.

Lenke til kommentar

Dette går vel under "sneidig" spørsmål.

 

dsc00444mg9.th.jpg

Hva er den klare væsken på toppen?

For ca en time siden blanda jeg litt romtemperert melk (opp til en hvite ringen nederst på glasset) med varm cola.

 

Til å starte med skjedde det samme som når man heller kald melk i varm te, melka skiller seg ut.

Men hva med dette klare som er på toppen.

Lenke til kommentar
Selv om forskerne ikke er helt sikre på hvorfor vi må sove, er de enige om at søvn er nødvendig for at et menneske skal kunne leve. Poenget med å sove er å hvile seg og få tilbake de kreftene man har brukt opp i løpet av dagen.

 

For at en sliten kropp skal kunne hvile ut og være frisk til en ny dag, må den ”repareres”: Døde celler må erstattes med nye. Dette kalles cellefornyelse. Cellefornyelsen er mest aktiv mens vi sover dypt og tungt. Stoffer som får kroppen til å vokse, skilles ut når vi sover dypt. Derfor er det svært viktig at alle barn får nok søvn.

 

Det er også viktig å sove mye når man er syk. Når man er syk har kroppen ekstra mye arbeid å gjøre: I tillegg til cellefornyelse og reparasjon skal den kjempe mot bakterier og virus slik at man blir frisk igjen.

6973779[/snapback]

 

Det er vel bevist at det ikke er dødelig med mangel på søvn. Kanskje jeg tar feil, men man dør ikke av mangel på søvn, men det som følger med..

Grunnen til at man må sove (som jeg har hørt) er at alle inntrykkene sansene dine har fått i løpet av en kort periode må "arkiveres" og kategoriseres. Det må med andre ord lagres (i underbevisstheten)

Lenke til kommentar
Noe jeg lurer på er hvor langt universet er, og hva som er uttafor.. Det må da ha en ende, eller noe?

Blir svimmel av å tenke på det :S

6974024[/snapback]

 

Hvis du vil bli enda litt svimlere, kan du se http://sizeofoutworld.ytmnd.com/

 

Den siste stjernen du ser er VV Cephei A, som har 100 ganger så mye masse som sola og lyser 315000 ganger så sterkt. Hvis du hadde byttet ut sola med denne stjernen hadde ytterkanten nådd frem til Saturns bane.

 

Sammenligning mellom sola og VV Cephei A (stort bilde):

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Sun_and_VV_Cephei_A.png
Endret av Arang
Lenke til kommentar
dsc00444mg9.th.jpg

Hva er den klare væsken på toppen?

For ca en time siden blanda jeg litt romtemperert melk (opp til en hvite ringen nederst på glasset) med varm cola.

 

Til å starte med skjedde det samme som når man heller kald melk i varm te, melka skiller seg ut. Men hva med dette klare som er på toppen.

6975004[/snapback]

Det er vel sukkervann. Jeg antar at protein i melka klumper seg rundt fargestoffene i colaen. Det som felles ut havner på bunnen som en ekkel grøt mens sukkervannet blir igjen.

 

Jeg lurer på hvorfor en TV som er 50 Hz klarer Oblivion (only 60 Hz..)..

6975405[/snapback]

Skjermkortet sender sikkert ut bildet med 60Hz (via d-sub eller DVI) mens TVen omformer dette til 50Hz. Eller så rendrer skjermkortet bildet i 60Hz, og omformer det til 50Hz før det sendes ut på TV-utgangen.

 

 

Hva skjer om man dør med ereksjon? Beholder man den?

6975458[/snapback]

Neppe. Ereksjon er avhengig av hormoner som lukker ventiler i svamplegemet. Ventilene lukker seg ikke helt men gjør at blodet strømmer saktere ut enn inn i penis. Dermed blåses svamplegemet opp til en ereksjon. Hvis man dør så vil blodet slutte å strømme som følge av hjertets pumping og da vil trykkforskjellene utjevne seg etter hvert som blodet siger gjennom ventilene og man får en viss tilbakestrøm gjennom blodårene som går til penis. Ereksjonen dovner altså bort etter kort tid, kansje noen minutter.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...