Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her er en gammel artikkel på mil.no. Den bekrefter det som isbilen sier om at de ikke skal bryte lydmuren over befolkede områder. Saken er fra 2002, men jeg vil tro de samme reglene gjelder fremdeles.

 

http://www.mil.no/start/aktuelt/pressemeld...articleID=31922

6972288[/snapback]

Ok, da er de vel ikke over lydmuren her.

 

---

 

Angående fly og F16: For noen uker siden da jeg gikk mot skolen, som ligger rett foran Kjeller flyplass, hørte jeg et lite smell. Jeg skjønte ikke helt hva det var, men jeg hørte at det var i retning mot flystripa, som var rundt 100-200 meter unna. Like etter hørte jeg det samme smellet igjen, og jeg så et lite gult lys som ble skutt oppover, som fyrverkeri, bare med mye, mye saktere hastighet. Dette så jeg 2-3 ganger, til det var ute av mitt synsvidde mens jeg gikk. Det så mistenkelig mye ut som flares, men jeg fant senere ut at F16 skyter sine flares nedover, og ikke oppover. Jeg så ikke hva som sto på bakken, da skolen blokkerer utsikten til flystripa. Har noen peiling på hva det kunne være?

Lenke til kommentar

Selv om forskerne ikke er helt sikre på hvorfor vi må sove, er de enige om at søvn er nødvendig for at et menneske skal kunne leve. Poenget med å sove er å hvile seg og få tilbake de kreftene man har brukt opp i løpet av dagen.

 

For at en sliten kropp skal kunne hvile ut og være frisk til en ny dag, må den ”repareres”: Døde celler må erstattes med nye. Dette kalles cellefornyelse. Cellefornyelsen er mest aktiv mens vi sover dypt og tungt. Stoffer som får kroppen til å vokse, skilles ut når vi sover dypt. Derfor er det svært viktig at alle barn får nok søvn.

 

Det er også viktig å sove mye når man er syk. Når man er syk har kroppen ekstra mye arbeid å gjøre: I tillegg til cellefornyelse og reparasjon skal den kjempe mot bakterier og virus slik at man blir frisk igjen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...