Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Obs, muligens en liten "Haikernes guide til galaksen-serien" spoiler. :p

Mulig at dette har blitt spurt om før men det er over 50 sider.

Hva betyr spørsmålet: "Hva er meningen med livet, universet og alt mulig?" Jeg mener ikke hva svaret er, men hva spørsmålet betyr, hvis dere skjønner.

Hvorfor er meningen med livet, universet og alt mulig 42?

Hvorfor fikk ikke Arthur Dent et gangestykke som er lik 42 mens han spilte scrabble?

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For et par år siden var jeg og morfaren min på et svaberg nede ved gansfjorden.

Morfaren min fikk fire merkelige fisker.

De hadde samme mønster og farge som makrell, men de var mye lengre og hadde form som lange tynne gjedder.

Noen som vet hva slags fisk det kan ha vert, og om det er en vanlig fisk å få her i norge?

Hverken jeg eller morfar har noen anelse på hva slags fisk det kan ha vert, og til nå har vi bare kalt dem for makrell-gjedder.

Lenke til kommentar
Hvorfor fryser ikke fisken til is når den er under vann om vinteren? :dontgetit:

Dersom den er under vann, i ferksvann, vil det si det er varmere enn frysepunktet. Da kan den ikke fryse til is.

Snakker vi om saltvann, er temperaturen sjelden under +4 når en går noen meter under overflaten.

Ellers inneholder fiskeceller ofte et protein som har samme effekt som frostvæske, og det er snakk om å bruke dette til andre ting som f.eks. varmepumper. I celler uten frostbeskyttelse, vil det begynne å vokse krystaller som skjærer opp celleveggen ved lav nok temperatur, kanhende faktisk over 0 C, alt etter hvilke stoffer som er i cellen.

Lenke til kommentar
Hvorfor fryser ikke fisken til is når den er under vann om vinteren? :dontgetit:

Dersom den er under vann, i ferksvann, vil det si det er varmere enn frysepunktet. Da kan den ikke fryse til is.

Snakker vi om saltvann, er temperaturen sjelden under +4 når en går noen meter under overflaten.

Ellers inneholder fiskeceller ofte et protein som har samme effekt som frostvæske, og det er snakk om å bruke dette til andre ting som f.eks. varmepumper. I celler uten frostbeskyttelse, vil det begynne å vokse krystaller som skjærer opp celleveggen ved lav nok temperatur, kanhende faktisk over 0 C, alt etter hvilke stoffer som er i cellen.

Ok, jammen det var godt og vite.

Men min bekymring er, hvordan vet du at fisken inneholder samme protein som frostvæske - og dermed ikke fryser??? Jeg håper Google har noe og gjøre med den saken? Hehe!

Lenke til kommentar
Ok, jammen det var godt og vite.

Men min bekymring er, hvordan vet du at fisken inneholder samme protein som frostvæske - og dermed ikke fryser??? Jeg håper Google har noe og gjøre med den saken? Hehe!

Hell fisken på bilen :thumbup:

Hvorfor er det farligere å få vannkopper jo eldre man blir?

Lenke til kommentar
Hvorfor er det farligere å få vannkopper jo eldre man blir?

Fordi jo eldre man blir jo hardere vil sykdommen ramme. Lurer på om det ikke er vannkopper som kalles elveblest når man får det som voksen? Eller kanskje det var meslinger....

Hvorfor er Bergen så langt unna der jeg bor? hehe ;)

Lenke til kommentar
Ok, jammen det var godt og  vite.

En liten klargjøring: fisken inneholder et protein som gir samme effekt som frostvæske. Frostvæske inneholder ikke proteiner, men alkoholer som gjør at iblandet vann, fryser ikke blandingen for langt under 0C.

Når det gjelder hvordan jeg vet dette med proteriner og fisk, er det fordi jeg spurte en med doktorgrad i emnet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...