euroshopper Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Juss relatert spørsmål: Kan en person som har utført en straffbar handling mot meg slippe straff hvis jeg tilgir den personen? Endret 29. september 2006 av euroshopper Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Uten å være i nærheten av noen ekspert på juss så tror jeg det kommer an på om det er du som har reist sak mot han/henne eller det er myndighetene som har reist sak mot han/henne. Lenke til kommentar
FaO Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Du kan velge å annulere/stoppe annmeldelsen du har gitt på den personen. Hvis det er myndighetene som har reist annklage er d nok en annen sak ja. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Du kan velge å annulere/stoppe annmeldelsen du har gitt på den personen. Hvis det er myndighetene som har reist annklage er d nok en annen sak ja. 6963347[/snapback] Stemmer det, men hvis myndighetene alikevel ikke liker det den personen har gjort mot deg, kan de gå til sak, selv om du ikke vil det. Lenke til kommentar
euroshopper Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Hvis det er myndigheten som har reist sak mot han/henne og hvis jeg da tilgir den personen...Får han/henne en mildere straff? Takker for svar Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Det har jeg vanskelig for å tro. Du kan sikkert påvirke påtalemyndigheten til å fire på krava, men lavere straff som en direkte følge av tilgivelse tror jeg ikke er hensiktsmessig. Folk er påvirkelige, og noen mennesker er flinkere enn andre til å trekke i trådene. Skal disse få mildere straff enn andre fordi de klarer å få offerne til å tilgi dem? Dessuten, noe slikt ville antydet at straff først og fremst er offeret og de pårørendes hevn, og slik skal det ikke være. Lenke til kommentar
euroshopper Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Det har jeg vanskelig for å tro. Du kan sikkert påvirke påtalemyndigheten til å fire på krava, men lavere straff som en direkte følge av tilgivelse tror jeg ikke er hensiktsmessig. Folk er påvirkelige, og noen mennesker er flinkere enn andre til å trekke i trådene. Skal disse få mildere straff enn andre fordi de klarer å få offerne til å tilgi dem? Dessuten, noe slikt ville antydet at straff først og fremst er offeret og de pårørendes hevn, og slik skal det ikke være.6963431[/snapback] Hadde det vært en alvorlig sak..Si en voldtekts offer som har blitt truet på livet hvis offeret ikke tilgir gjerningsmannen. I et slikt situasjon så vil ikke dette fungere dog hadde det en mindre sak der...Si to menn som kjenner hverandre kommer i konflikt over en bagatell der den ene får skader som gjør at han havner på sykehus. Kan den personen da tilgi gjerningsmannen som nå sitter hos onkelen? Vil han slippe straff? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Jeg tror også rettsystemet tar høyde for at ofret kan bli presset av forbryteren til å trekke anmeldelsen og presset til å holde tilbake opplysnigner som vil gi en streng dom. At ofret prøver å gjøre sånn at forbryteren får minst mulig eller slipper straff er et tegn på at det er et press. Det er som regel i slike saker myndighetene tar ut tiltale hvis ofret trekker anmeldelsen og "tilgir". Nytt spørsmål: Hvor kommer uttrykket "kjøpe katta i sekken" fra? Og uttrykket "Sette bukken til å passe havresekken"? (Er det sånn det låter orginalt?) Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Nytt spørsmål: Hvor kommer uttrykket "kjøpe katta i sekken" fra?Merkeleg nok stod det noko på Wikipedia om dette:http://no.wikipedia.org/wiki/Katta_i_sekken Noko meir her: http://www.aftenposten.no/kul_und/litterat...ticle954516.ece Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 For å kunne bruke reklamasjon via forbrukerkjøpsloven må vel gjenstanden ha en kjøpspris på over 300,- så jeg er ikke helt sikker på om en sparepære er dekt av den. Lenke til kommentar
Tatt av vinen Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Lurer på hva "me gusta tu" betyr jeg. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Me har ein eigen oversetjingstråd her. Det er vel spansk om eg ikkje tek heilt feil, og i følge Babelfish tyder det då "I like your". Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 For å kunne bruke reklamasjon via forbrukerkjøpsloven må vel gjenstanden ha en kjøpspris på over 300,- så jeg er ikke helt sikker på om en sparepære er dekt av den. 6963646[/snapback] Det har jeg aldri sett. Vil ikke dette bety at Simen1 ikke kunne bytte den fisken\biffen i utgangsounktet ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 For å kunne bruke reklamasjon via forbrukerkjøpsloven må vel gjenstanden ha en kjøpspris på over 300,- så jeg er ikke helt sikker på om en sparepære er dekt av den.6963646[/snapback] Det har jeg aldri sett. Vil ikke dette bety at Simen1 ikke kunne bytte den fisken\biffen i utgangsounktet ? 6963781[/snapback] Det er vel ikke reklamasjonsretten men angreretten som er begrenset til varer over 300kr. Se paragraf 2 punkt b i angrerettloven. Jeg har aldri hørt om og klarte heller ikke å finne en sånn begrensning i forbrukerkjøpsloven (den som omhandler reklamasjoner). Siden steinbitfiléten min ble returnert ved reklamasjon og ikke angrerett så mener jeg at alt foregikk sånn det skal foregå. Om du vet noe annet så si i fra. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Stilles det noen juridiske krav til hvor tilgjengelig et fastlegekontor skal være, f.eks. på telefon? Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Hva folk ville gitt på feks ebay eller andre steder for en framgangsmåte som gir deg 4 brus fra Coca Cola hver gang du kjøper deg bare 1. Altså, 4 brus til feks 10 kroner hver eneste gang, alltid, overalt i verden på automatene ? *Høstferie* På tide å lure på andre ting Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) En del, før Ebay tar ned auksjonen din. Sånt lukter ulovlig (noe det sannsynligvis er) eller scam på lang vei, og folk rapporterer sånt kjapt. Du har tilgang til manualen eller noe bruteforce-greier, tenker jeg? Spørsmål: Er det slik at de fleste amerikanske menn omskjæres ved fødselen? Trodde først det var et jødisk/muslimsk fenomen, men etter å ha surfet litt, særskilt på SA, har jeg sett at de aller fleste fra USA har svart at de er omskjærte. Så, har jeg bare truffet et forum med en snodig målgruppe, eller er det slik? Endret 29. september 2006 av Loeve Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Søstra mi har syk, hun har feber. Jeg må bli syk til onsdag, for å slippe noe. Hvordan kan jeg garantere at jeg blir syk? Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Sov uten dyne i natt og få søstra di til å kysse deg i søvne. Så vidt jeg vet svekkes immunforsvaret når kroppen er kald. Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Søstra mi har syk, hun har feber.Jeg må bli syk til onsdag, for å slippe noe. Hvordan kan jeg garantere at jeg blir syk? 6964137[/snapback] Sov ute naken Eller rett og slett bare gå med våte sokker en hel dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg