Isbilen Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Takk. Da er oppfølgingsspørsmålet: Finnes det stoffer som tåler slike temperaturer? Endret 25. september 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
valentino Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Takk. Da er oppfølgingsspørsmålet: Finnes det stoffer som tåler slike temperaturer? 6934849[/snapback] Form.........|Melting Point (Celcius).......|Boiling Point (Celcius)Diamond...|3550..................................|4827 Graphite....|3652 - 3697 (sublimes).......|4200 Amorphous| 3652 - 3697 (sublimes).......|4200 Det ble litt stygt dette, men måtte gjøre noe for å få det mer oversiktlig. Kilden min finner du her. Jeg går ut fra at det er flere stoffer som takler høyere temperaturer enn det som er vist her. Tror NASA bruker noe spennende greier på sine romturer, men dette er bare antakelser fra min side. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 En måte å "se" lyd på er å ha så høy lydstyrke at det påvirker f.eks støv, sand eller vann. Et eksempel er hurtigfilming av an bombe som eksploderer i vann ellr på sand. Da kan man se at støv virvles opp som en veldefinert ring på overflaten av sanda. Jeg fant ikke noe illustrerende bilde i farta. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hvor varmt er egentlig lava?6934821[/snapback] Det varierer fra sted til sted og man kan se det på glødefargen: Veldig mørk rød (kun synlig om natta): 550-650'C Mørk rød: 650-700'C Rød: 700-800'C Oransje: 800-900'C Gul: 900-1100'C Gulhvit: 1100-1300'C Det samme fargespekteret gjelder for alle stoffer, men det kan være variabelt hvor lett synlig det er avhengig av om overflaten er blank eller ikke og om stoffet er gjennomsiktig. F.eks er flytende aluminium så reflekterende at det er ofte vanskelig å se at det gløder. Glass kan også være vanskelig å se glødefargen på særlig når temperaturen er under 800'C. Lenke til kommentar
euroshopper Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Løper vi mennesker fortere eller tregere enn det vi gjorde for la oss si... tusen år siden? eller evt. lengere tilbake i tid hvis det er nødvendig for å finne forskjell. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Løper vi mennesker fortere eller tregere enn det vi gjorde for la oss si... tusen år siden? eller evt. lengere tilbake i tid hvis det er nødvendig for å finne forskjell. 6935198[/snapback] Hvis du mener mennesket generelt, så vil jeg tippe vi løper senere. Men vil nok tro idrettsfolk idag løper fortere enn atleter for 1000 år siden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Enig med Ozelot. Gjennomsnittsalderen har blitt langt høyere de siste 1000 år og gjennomsnittlig fysisk form har nok sunket betraktelig. Dermed løper nok folk i gjennomsnitt tregere nå enn før. Idrettsfolk har langt bedre trening, kosthold og kunstige hjelpemidler nå enn for 1000 år siden og det er veldig mange flere som får teste om de egner seg som idrettsfolk så det vil naturlig nok gi bedre resultater. Løpebaner, tøy, høydetrening, doping osv hjelper også veldig mye på resultatene. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Hvorfor ber alltid installere om å lukke alle andre programmer i bakgrunnen før man fortsetter? Jeg har aldri gjort det, og det har aldri skjedd noenting. Endret 25. september 2006 av Bitex Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Hvorfor ber alltid installere om å lukke alle andre programmer i bakgrunnen før man fortsetter? Jeg har aldri gjort det, og det har aldri skjedd noenting. 6936515[/snapback] Det gjør aldri det her såvidt jeg kan huske. Redigert: Herre! Hva er det jeg skriver? Jaja, fikset det nå. Endret 25. september 2006 av Cutthroat Bill Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hvorfor ber alltid installere om å lukke alle andre programmer i bakgrunnen før man fortsetter? Jeg har aldri gjort det, og det har aldri skjedd noenting. 6936515[/snapback] Slik at ingen systemfilar er i bruk. Hvis ein systemfil ikkje er tilgjengeleg fordi den er brukt i eit anna program, må maskina starte på nytt og prøve igjen. Lenke til kommentar
maxM Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hva er stoffet i en lavalampe, og hvorfor flyter det opp og ned. Har det med tempraturen på toppen og i bunn? Har tenkt en del på dette men aldri funnet det ut. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hva er stoffet i en lavalampe, og hvorfor flyter det opp og ned. Har det med tempraturen på toppen og i bunn? Har tenkt en del på dette men aldri funnet det ut. 6938457[/snapback] Tror det er voks, og eg tror at det går opp og ned pga temperaturen. (Varmt er lettere enn kaldt. Voksen ligg nede og blir varm, flyt opp til toppen, blir kald og gjeng ned igjen.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Hvorfor er det slik at enkelte personer ( ) ikke tåler sprøyter? Var nettopp på legekontoret for å ta blodprøve, og mens jeg sitter der blir alt svart med massevis av fargerike prikker og alt beveger seg. Fikk bare beskjed om å bøye hodet godt ned og sitte slik og så fikk jeg ligge nedpå en stund. Har aldri vært noe særlig fan av sprøyter, hva er det som gjør at noen reagerer slik? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Sprøyter er ikke noe gøy. Første gangen jeg skulle ta blodprøve svimte jeg av 2 ganger. En gang før og en gang etter. Vet ikke med sikkerhet hvorfor jeg har en slik fobi for sprøyter, men jeg liker ikke tanken på at noen skal tukle med kroppen min. Vaksiner er heller ikke noe gøy da det går ut på at de sprøyter noe inni meg som jeg ikke vet hva er. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Sprøyter er ikke noe gøy. Første gangen jeg skulle ta blodprøve svimte jeg av 2 ganger. En gang før og en gang etter.Vet ikke med sikkerhet hvorfor jeg har en slik fobi for sprøyter, men jeg liker ikke tanken på at noen skal tukle med kroppen min. Vaksiner er heller ikke noe gøy da det går ut på at de sprøyter noe inni meg som jeg ikke vet hva er. Samme her, jeg føler meg uvel lenge før jeg skal ta en vaksine/blodprøve og er dårlig resten av dagen. Liker heller ikke tanken på at folk skal tukle med kroppen min, men jeg klarer meg ganske fint helt til det øyeblikket hvor strikken blir strammet rundt armen og nåla stikkes inn, da begynner liksom alt å spinne rundt. Vanligvis pleier jeg ligge ned, men jeg kom aldri så langt i tankegangen i dag. At man svimer av kommer jo av at man ikke får nok blod i hodet, men hvorfor får man ikke nok blod i hodet? Er det på samme måte som om at man holder pusten uten å vite det, liksom at man er så "skremt" at kroppen "stopper" opp? Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) Kan man få warn på forumet for å uthenge forumbrukere, admins, moderatorer eller forumstyret på andre steder enn forumet på andre steder enn på forumet hvis det blir meldt til han som blir uthengt? Fikk for ikke lenge siden en PM jeg ikke likte, fra en på forumstyret. Hvis jeg skriver rett under nicket mitt på msn: "Faen ta deg, *****". Kan jeg få warn, PM eller lignende fra en moderator eller andre med beskjed om å fjerne det? Endret 26. september 2006 av :P Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Kan man få warn på forumet for å uthenge forumbrukere, admins, moderatorer eller forumstyret på andre steder enn forumet på andre steder enn på forumet hvis det blir meldt til han som blir uthengt? Fikk for ikke lenge siden en PM jeg ikke likte, fra en på forumstyret. Hvis jeg skriver rett under nicket mitt på msn: "Faen ta deg, *****". Kan jeg få warn, PM eller lignende fra en moderator eller andre med beskjed om å fjerne det?Det ville jo blitt helt feil. På samme måte kan ikke sjefen din gi deg sparken for at du på fritiden sier at du ikke liker ham osv. Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) Takk, ex0n. Da kan jeg henge ut de jeg ikke liker, så mye jeg vil så lenge det ikke skjer på forumet. Endret 26. september 2006 av :P Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Takk, ex0n. Da kan jeg henge ut de jeg ikke liker, så mye jeg vil så lenge det ikke skjer på forumet. Ikke det at det er spesielt høflig å henge ut folk da samme hvordan du gjør det. Er bedre å løse saken privat. Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Tok bare litt av istad. Glem dette off-topic greiene og la brukerene spørre om ting de lurer på. -------------- Har vært vært borti noen profiler til brukere som gjerne legger ut msn'en sin, men mailadressen er privat. Hva er liksom vitsen med å ha privat mailadresse, når man gladelig legger ut msn'en? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg