834HF42F242 Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Hva med fjellene da?Selv om kontinentalplatene kræsjer med hverandre og lager forhøyninger i jordskorpa, hvorfor dras ikke fjellet ned igjen da? Edit: Det er vel kontinentalplater disse greiene nedi jorda heter? 6921077[/snapback] Fjellene dras ned igjen. Hvor har du det fra at de ikke dras ned? Det skjer bare over lenger tid enn vi kan fatte og leve. Det kalles erodering, og skjer stadig vekk. Ta deg en tur med en hurtigbåt i Boknafjorden, og du vil se mange ras som har gått langs fjortarmene. Årsaken er enkel: Alt som er kastet opp skal ned igjen. Stein er bare så har og massiv at det tar litt tid. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Hvorfor klarer jeg ikke å holde meg unna forumet i mere enn 30 minutter? Hvorfor klikker jeg AUTOMATISK på Bookmarks/Forum.hardware.no og klikker Mine Innlegg konstant? Selv 1 minutt etter jeg sjekka det sist? Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Hvorfor klarer jeg ikke å holde meg unna forumet i mere enn 30 minutter? Hvorfor klikker jeg AUTOMATISK på Bookmarks/Forum.hardware.no og klikker Mine Innlegg konstant? Selv 1 minutt etter jeg sjekka det sist? 6928593[/snapback] Gjør det samme her. Er vel pga av at vi vil ha raske svar og er vante med å få det. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Hva menes med at et molekyl er polart? Hva med dipol-bindinger..? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Når vi har glemt noe, hvorfor husker vi det så godt igjen når noen forteller oss det vi har glemt? Lenke til kommentar
Hattifnatt Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Når vi har glemt noe, hvorfor husker vi det så godt igjen når noen forteller oss det vi har glemt? 6928770[/snapback] For at de forteller oss det, også lurer hjernen oss til å tro at vi husker det Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Skal snart spise en pizza med oliven. Er oliven godt? Lenke til kommentar
Novocaine Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Oliven er fantastisk dårlig. Både varm og kald. Det er vel og merke bedre med oliven enn ananas på pizza. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Hva med fjellene da?Selv om kontinentalplatene kræsjer med hverandre og lager forhøyninger i jordskorpa, hvorfor dras ikke fjellet ned igjen da? Edit: Det er vel kontinentalplater disse greiene nedi jorda heter? 6921077[/snapback] Fjellene dras ned igjen. Hvor har du det fra at de ikke dras ned? Det skjer bare over lenger tid enn vi kan fatte og leve. Det kalles erodering, og skjer stadig vekk. Ta deg en tur med en hurtigbåt i Boknafjorden, og du vil se mange ras som har gått langs fjortarmene. Årsaken er enkel: Alt som er kastet opp skal ned igjen. Stein er bare så har og massiv at det tar litt tid. 6927064[/snapback] Men jeg har jo hørt:"Vær og vind sliter ned fjelltoppene". Så det er en kombinasjon av de to, erodering og vær? Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Oliven er fantastisk dårlig. Både varm og kald. Det er vel og merke bedre med oliven enn ananas på pizza. 6930537[/snapback] Vel, jeg er en av de som elsker ananas på pizzaen. Uansett, idag kom den kresne kvinnen ut av meg, og vi brukte et par minutter på å fjerne all oliven Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Hvordan kan jeg bli børsemaker innen forsvaret? Har googlet litt og sett på www.mil.no men finner ikke så mye Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 BrageC: Gå inn på www.vilbli.no, yrker, børsemaker eller nautisk instrumentmaker. Lurer på en ting, jeg. Hva pleier bensinstasjoner og bilverksteder å gjøre med olje- og bensinrester fra bilene? Resirkuleres de, eller noe? Lenke til kommentar
reds Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Vegard_: Oljerester helles over i en stor tank som blir sendt til resirkulering. Dette vet jeg helt sikkert pga. arbeidsuke på verksted. Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Vegard_: Tusen takk for tipset Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Vegard_: Oljerester helles over i en stor tank som blir sendt til resirkulering. Dette vet jeg helt sikkert pga. arbeidsuke på verksted. 6932019[/snapback] Woot, okey BrageC: Værsågod (Hilsen lat Hippie-Erlend) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hva menes med at et molekyl er polart? Hva med dipol-bindinger..?6928727[/snapback] Det betyr at molekylet er positivt ladet i en ende og tilsvarende negativt ladet i en annen ende. Ikke så mye at det kan sammenlignes med ioniserte molekyler, molekyler som mangler et elektron eller har ett for mye, men nok til at det blir litt statisk elektrisk ladning. Dipolbindinger er når to slike molekyler legger seg på rekke. Altså at den positive enden til det ene tiltrekker seg den negative enden på det andre molekylet. Bindingene er svake, langt svakere enn ionebindinger. Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hva er lyd og hvorfor kan man ikke se det? Har glemt det. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Lyd er bevegelse i lufta eller i et annet materialet. Man kan ikke se det fordi luft er vanskelig å se i seg selv, i tillegg til at lydbølger beveger seg fort. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hvor varmt er egentlig lava? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Hvor varmt er egentlig lava? 6934821[/snapback] Lava is molten rock expelled by a volcano during an eruption. Magma is molten rock below the earth's surface. Lava, when first exuded from a volcanic vent, is a liquid at temperatures from 700 °C to 1,200 °C (1,300 °F to 2,200 °F). Although lava is quite viscous, about 100,000 times the viscosity of water, it can flow great distances before cooling and solidifying. Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Lava Endret 25. september 2006 av valentino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg