Bytex Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Hvorfor er det sånn at hvis man først spiser EN ostepop eller Smash, MÅ man bare fortsette å spise helt til man blir kvalm? Det går liksom ikke an å stoppe. *spise Smash* Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Det er pga av at de er små og relativt gode. Størrelsen har som sagt mye å si og kombinasjone med smaken er alfa omega. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Hvorfor er det sånn at hvis man først spiser EN ostepop eller Smash, MÅ man bare fortsette å spise helt til man blir kvalm? Det går liksom ikke an å stoppe. *spise Smash*6915743[/snapback] Det har vel noe å gjøre med psykisk avhengighet og trangen til å gjenta en handling. Jeg antar at de som er spilleavhengige (spilleautomater på kjøpesentre, poker på nettet etc) og røykere opplever en tilsvarende trang. En måte å beherske dette bedre på er å stoppe den fysiske tilgangen. F.eks ved å kjøpe en pose og legge 2/3 i fryseboksen og 1/3 lett tilgjengelig. Da blir det en betydelig barriære for å spise mer enn 1/3 i slengen og dermed bli kvalm. På samme måte kan hindringer for at spilleavhengige skal veksle penger eller bruke sedler i automatene begrense deres trang til gjentagelse. Hindringer som røykeforbud på arbeidsplasser, krav til legitimasjon ved kjøp og små pakker som fort går tomme være ting som begrenser røykerenes trang. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Hvorfor er det sånn at hvis man først spiser EN ostepop eller Smash, MÅ man bare fortsette å spise helt til man blir kvalm? Det går liksom ikke an å stoppe. *spise Smash*6915743[/snapback] Det har vel noe å gjøre med psykisk avhengighet og trangen til å gjenta en handling. Jeg antar at de som er spilleavhengige (spilleautomater på kjøpesentre, poker på nettet etc) og røykere opplever en tilsvarende trang. Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): En måte å beherske dette bedre på er å stoppe den fysiske tilgangen. F.eks ved å kjøpe en pose og legge 2/3 i fryseboksen og 1/3 lett tilgjengelig. Da blir det en betydelig barriære for å spise mer enn 1/3 i slengen og dermed bli kvalm. På samme måte kan hindringer for at spilleavhengige skal veksle penger eller bruke sedler i automatene begrense deres trang til gjentagelse. Hindringer som røykeforbud på arbeidsplasser, krav til legitimasjon ved kjøp og små pakker som fort går tomme være ting som begrenser røykerenes trang. 6916158[/snapback] Det med røykingen kan jeg ikke si meg helt enig i. I røyken så blir man over lengre tid avhenigig i stoffer/gifter i tobakken? Jeg har ikke hørt om så mange som blir kvalme og uvel når de får sine daglie ostepopper. Men uansett, jeg vet ikke om jeg har rett.. Hva tror du, Simen1? Endret 22. september 2006 av Nakro Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Jeg aner ikke om noen kobling mellom ostepop og kvalme. Ostepop er ikke helt min smak. Men angående tobakk så er det vel hovedsaklig nikotinet man blir avhengig av. Etter 3-5 dager uten nikotin forsvinner nikotinabstinensene. Likevel får mange tilbakefall etter den tid. Det er den psykiske avhengigheten som gjør det. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Pysisk avhengighet.. hvordan fungerer det? Hvis man er klar over noe, blir man da mindre psykisk avhengig? Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Min 32" LCD-TV som henger på veggen er ca 2,5 meter unna sofaen. Er dette for nært med tanke på øynene? Går da utifra at lysinnstillingene ligger på det som er normalt. Og hvor langt unna sin 20" lcd-pcskjerm bør man sitte? Lenke til kommentar
PT Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Mannen i TV-butikken sa ca 1 meter fra skjermen per 10". Det skulle jo da tilsi at jeg burde sitte sånn ca 2 meter fra min 19" monitor, men det driter jeg i Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Mannen i TV-butikken sa ca 1 meter fra skjermen per 10". Det skulle jo da tilsi at jeg burde sitte sånn ca 2 meter fra min 19" monitor, men det driter jeg i 6918303[/snapback] Jeg sitter definitivt ikke 1,5 meter unna skjermen på min bærbare PC. Jeg tror ikke det finnes noe fasittall på det så jeg vil si at man bør sitte så langt unna som det føles behagelig. Personlig har jeg prøvd både 30" LCD på desktoppen og 2x 24" LCD, og det ble for stort for min smak. 19" LCD foretrekker jeg å sitte ca 50-60cm unna. En bærbar med 15" 1600x1200 foretrekker jeg å sitte 40cm unna. En 27" LCD-TV sitter jeg gjerne 2 meter unna, men en 32" LCD-TV sitter jeg gjerne 3 meter unna. En 42" plasmaTV sitter jeg gjerne 4 meter unna. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Ikke si du har tatt fram målebånd og målt dette da, simen? Hvor mye drivstoff bruker danskebåtene på overfarten? Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 på tv'en i stua, 42' plasma, sitter jeg rundt 3 meter unna, dette er mest fordi jeg har dårlig syn og ikke vil innrømme det.. Lenke til kommentar
Novocaine Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Spazz: Briller er tøft! Embrace it! Jeg lurer på om min Casio-videregående-skole-style-kalkis kan forkorte algebraiske uttrykk. Som f.eks. 2ab-ab. Lenke til kommentar
SisteBert Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Hvorfor er jorden rund ok ikke firkantet? Lenke til kommentar
Novocaine Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Samme grunnen som at steinene i elven er avrundet, bare på en større skala. Endret 22. september 2006 av Zlimy Lenke til kommentar
Arang Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Det, og tyngdekraft. Når et punkt i en støvsky først blir tyngre enn de andre, vil resten av støvet trekkes mot det punktet. Jo tyngre punkt, jo raskere dras de mot det. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Det er noe greier hvertfall. Ostepop lukter jo skikkelig møkk når man åpner posen, men så fort man har spist EN, klarer man ikke stoppe. Smash også. Har sett andre ha det "problemet" med potetgull også. Snodig psykisk greie som skjer. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Samme grunnen som at steinene i elven er avrundet, bare på en større skala. 6918845[/snapback] Vel, steiner blir ikke formet av egen tyngdekraft, men slitt ned av vær og vind som igjen skyldes jordas tyngdekraft. Jorden trekker til seg materie, og tyngdekraften vil alltid dra mot senter. Dvs. at alt planeres jevnt så nært senter som mulig. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Hva med fjellene da? Selv om kontinentalplatene kræsjer med hverandre og lager forhøyninger i jordskorpa, hvorfor dras ikke fjellet ned igjen da? Edit: Det er vel kontinentalplater disse greiene nedi jorda heter? Endret 23. september 2006 av Nakro Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Hva med fjellene da?Selv om kontinentalplatene kræsjer med hverandre og lager forhøyninger i jordskorpa, hvorfor dras ikke fjellet ned igjen da? Edit: Det er vel kontinentalplater disse greiene nedi jorda heter? 6921077[/snapback] Tyngdekrafen er vel ikke sterk nok. Lenke til kommentar
PT Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Hva med fjellene da?Selv om kontinentalplatene kræsjer med hverandre og lager forhøyninger i jordskorpa, hvorfor dras ikke fjellet ned igjen da? Edit: Det er vel kontinentalplater disse greiene nedi jorda heter? 6921077[/snapback] De vil rase sammen så snart de blir store nok til at tyngekraften klarer å rase ned skiten. Mener å huske at det skjer når fjellet er rundt 10000m høyt. Endret 23. september 2006 av PT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg