Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det sånn at hvis man først spiser EN ostepop eller Smash, MÅ man bare fortsette å spise helt til man blir kvalm? Det går liksom ikke an å stoppe. *spise Smash*

6915743[/snapback]

Det har vel noe å gjøre med psykisk avhengighet og trangen til å gjenta en handling.

Jeg antar at de som er spilleavhengige (spilleautomater på kjøpesentre, poker på nettet etc) og røykere opplever en tilsvarende trang.

En måte å beherske dette bedre på er å stoppe den fysiske tilgangen. F.eks ved å kjøpe en pose og legge 2/3 i fryseboksen og 1/3 lett tilgjengelig. Da blir det en betydelig barriære for å spise mer enn 1/3 i slengen og dermed bli kvalm.

På samme måte kan hindringer for at spilleavhengige skal veksle penger eller bruke sedler i automatene begrense deres trang til gjentagelse. Hindringer som røykeforbud på arbeidsplasser, krav til legitimasjon ved kjøp og små pakker som fort går tomme være ting som begrenser røykerenes trang.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det sånn at hvis man først spiser EN ostepop eller Smash, MÅ man bare fortsette å spise helt til man blir kvalm? Det går liksom ikke an å stoppe. *spise Smash*

6915743[/snapback]

Det har vel noe å gjøre med psykisk avhengighet og trangen til å gjenta en handling.

Jeg antar at de som er spilleavhengige (spilleautomater på kjøpesentre, poker på nettet etc) og røykere opplever en tilsvarende trang.

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

En måte å beherske dette bedre på er å stoppe den fysiske tilgangen. F.eks ved å kjøpe en pose og legge 2/3 i fryseboksen og 1/3 lett tilgjengelig. Da blir det en betydelig barriære for å spise mer enn 1/3 i slengen og dermed bli kvalm.

På samme måte kan hindringer for at spilleavhengige skal veksle penger eller bruke sedler i automatene begrense deres trang til gjentagelse. Hindringer som røykeforbud på arbeidsplasser, krav til legitimasjon ved kjøp og små pakker som fort går tomme være ting som begrenser røykerenes trang.

6916158[/snapback]

Det med røykingen kan jeg ikke si meg helt enig i.

I røyken så blir man over lengre tid avhenigig i stoffer/gifter i tobakken?

Jeg har ikke hørt om så mange som blir kvalme og uvel når de får sine daglie ostepopper. :p

Men uansett, jeg vet ikke om jeg har rett.. Hva tror du, Simen1?

Endret av Nakro
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke om noen kobling mellom ostepop og kvalme. Ostepop er ikke helt min smak.

Men angående tobakk så er det vel hovedsaklig nikotinet man blir avhengig av. Etter 3-5 dager uten nikotin forsvinner nikotinabstinensene. Likevel får mange tilbakefall etter den tid. Det er den psykiske avhengigheten som gjør det.

Lenke til kommentar
Mannen i TV-butikken sa ca 1 meter fra skjermen per 10". Det skulle jo da tilsi at jeg burde sitte sånn ca 2 meter fra min 19" monitor, men det driter jeg i :p

6918303[/snapback]

Jeg sitter definitivt ikke 1,5 meter unna skjermen på min bærbare PC. Jeg tror ikke det finnes noe fasittall på det så jeg vil si at man bør sitte så langt unna som det føles behagelig.

Personlig har jeg prøvd både 30" LCD på desktoppen og 2x 24" LCD, og det ble for stort for min smak. 19" LCD foretrekker jeg å sitte ca 50-60cm unna. En bærbar med 15" 1600x1200 foretrekker jeg å sitte 40cm unna. En 27" LCD-TV sitter jeg gjerne 2 meter unna, men en 32" LCD-TV sitter jeg gjerne 3 meter unna. En 42" plasmaTV sitter jeg gjerne 4 meter unna.

Lenke til kommentar
Samme grunnen som at steinene i elven er avrundet, bare på en større skala.

6918845[/snapback]

Vel, steiner blir ikke formet av egen tyngdekraft, men slitt ned av vær og vind som igjen skyldes jordas tyngdekraft.

Jorden trekker til seg materie, og tyngdekraften vil alltid dra mot senter. Dvs. at alt planeres jevnt så nært senter som mulig.

Lenke til kommentar
Hva med fjellene da?

Selv om kontinentalplatene kræsjer med hverandre og lager forhøyninger i jordskorpa, hvorfor dras ikke fjellet ned igjen da?

Edit: Det er vel kontinentalplater disse greiene nedi jorda heter? :p

6921077[/snapback]

De vil rase sammen så snart de blir store nok til at tyngekraften klarer å rase ned skiten. Mener å huske at det skjer når fjellet er rundt 10000m høyt.

Endret av PT
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...