Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil tippe bolivia ligger godt an. De er et høyfjellsland uten kyst, og hovedstaden La paz ligger på ca 3600m, så vidt jeg vet den høyestligende hovedstaden i verden.

 

Redigert: Bolivia har vist noen lave grenseområder mot Brasil så det er kanskje noen god kandidat likevel.

 

Hva med Kasakstan eller noe sånt?

 

Her finner man et høyoppløselig høydekart over verden, men det er ikke markert landegrenser der.

Lenke til kommentar

Noen som vet svaret på denne....

 

Som alle vet er varm luft lettere enn kald, derfor vil varm luft stige til værs som er ett prinsipp som luftballongene bruker.

 

Spørsmålet er da når varm luft stiger, hvorfor er det da kaldere jo høyere opp du kommer?

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar

Fordi solstrålene som varmer opp luften først blir effektive når de kommer inn i den indre atmosfære. Virkningsgraden nær bakkenivå er høyere, og luften blir altså oppvarmet helt her nede. Etter hvert som luften stiger, blir den avkjølt av alle den kalde luften som ligger høyt, og varmen sprer seg over et enormt stort volum, og de øverste lag avgir varmen til verdensrommet. En varmluftsballon kan stige utelukkende fordi luften er kald. Var luften varmere jo lenger opp du kom, ville ikke ballongen kunnet stige så veldig høyt.

Lenke til kommentar

man glemmer hva som har skjedd, så faller man om.

 

Det er ingen vits i å vite det når verden er så stor. vi er en av milliaredervis av arter, og det er en av 57058450845305860452352345000000 milliaredr milliarder tusen millioner milliarder hundre planeter i universet.

 

Og du bryr deg om akkurat den lille detaljen...?

Lenke til kommentar
kan håret mi "immun" mot en spesiell type voks om jeg bruker den over en lang periode ?

 

altså, at den slutter å virke ?

6904840[/snapback]

 

Kan være at håret endrer struktur noe, men det er lite sannsynlig at proteinkjedene endrer seg mye som følge av påvirkningen fra voksen. Derimot kan håret skades ved langvarig bruk av voks uten at den skylles ordentlig ut. Men immun blir du vel neppe...

Lenke til kommentar
man glemmer hva som har skjedd, så faller man om.

 

Det er ingen vits i å vite det når verden er så stor. vi er en av milliaredervis av arter, og det er en av 57058450845305860452352345000000 milliaredr milliarder tusen millioner milliarder hundre planeter i universet.

 

Og du bryr deg om akkurat den lille detaljen...?

6904453[/snapback]

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare ...

 

;)

Lenke til kommentar
man glemmer hva som har skjedd, så faller man om.

 

Det er ingen vits i å vite det når verden er så stor. vi er en av milliaredervis av arter, og det er en av 57058450845305860452352345000000 milliaredr milliarder tusen millioner milliarder hundre planeter i universet.

 

Og du bryr deg om akkurat den lille detaljen...?

6904453[/snapback]

 

Med slike svar lurer jeg på hvorfor du i det hele tatt leser denne tråden... ærlig talt :no:

Lenke til kommentar
Kan være at håret endrer struktur noe, men det er lite sannsynlig at proteinkjedene endrer seg mye som følge av påvirkningen fra voksen. Derimot kan håret skades ved langvarig bruk av voks uten at den skylles ordentlig ut. Men immun blir du vel neppe...

6905082[/snapback]

 

 

Ok, takk.

 

Jeg vasker nesten håret for mye, så det er ikke noe problem at det skylles ut.

Men kan hende det var pga at jeg var i syden der det var 40 grader, og at det ble "for varmt" så det ikke funker med voks?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...