Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Jeg har to isbitposer, begge er like stor og har samme fasong. Den ene fyler jeg med veldig varmt vann, den andre med kaldt vann.

De plasseres deretter i en fryser.

 

Hvem vil speike først? Den posen med kaldt vann? Hvorfor?

6894509[/snapback]

 

2 biler, den ene starter i Narvik (bil A) den andre i Trondheim (bil B). Begge skal til Oslo og kjører E6 med samme gjennomsnittsfart, hvem kommer først frem?

 

Han som starter fra Trondheim? Hvorfor?

 

Blir ikke det i grunn samme problemstilling.... synes den er så opplagt at den ikke er verdt å svare på engang! :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det må jo skje noe. Enten du er religiøs eller ikke, skjer NOE. Det kan være at sjelen forlater kroppen, eller det kan være at kroppen blir til jord. Men noe skjer.

 

Når du dør så begynner liket ditt å råtne og blir leilighet for likmakker og lignende krypdyr...

6894774[/snapback]

 

har du åpna en grav og sett?

Lenke til kommentar
Fatter ikke hvordan de klarte å presse inn en helt ny figur i historien, og ikke bare bruker historien slik den er.
Han på biletet du la ut, Humma Kavula, vart laga av Douglas Adams sjølv, spesielt for filmen. Akkurat kvifor klarde eg ikkje finne ut.

 

Humma Kavula, a religious leader on the planet Viltvodle VI, and Zaphod's vanquished opponent in the recent Presidential election. This character was devised by Adams as the villain for an additional subplot of the movie, not present in previous incarnations of the story.
John Malkovich's character, a religious leader, was created especially for the movie by Douglas Adams.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Humma_Kavula#Humma_Kavula

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hitchhike...laxy_%28film%29

6893503[/snapback]

Så da ble manuset til filmen laget for en god stund siden.

Douglas Adams dødde i 2001, å filmen kom i 05.

Synes uansett det var rart.

Lenke til kommentar
Prøver meg igjen på den her jeg:

 

Hvordan blir nåler laget?

Jeg tenker da på de man stikker inn i blodårene til folk og henter ut en passelig mengde blod på sykehuset. Selve nålen er jo fantastisk liten på utsiden, hvordan får de den da til å ha hulrom på innsiden? Er nålene koniske eller er de vanlige?

6885806[/snapback]

Fann eit svar via Wikipediadenne sida.

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

The key to syringe making is forming the hollow tube, or cannula. Processes to make small tubes and hollow needles are quite old, and almost always begin by forming a large tube. This large tube is formed by either rolling a sheet of metal into a tube and welding the seam, or by taking a solid billet of metal and boring a hole through the center while the metal is heated (creating "seamless tubing").

 

This large tube is softened by heating it (called annealing), then drawn through a tool called a die--which in this application of the word is essentially a hardened piece of metal with a small hole. As the tube is drawn through the die it both stretches, increasing the tube length, and shrinks, decreasing the tube diameter. The tube is passed through smaller and smaller dies, continuing to stretch in length and shrink in diameter, until the desired size is reached. The last drawing through the die is often done without heat, therefore cold-working the tube to increase its strength and hardness. Sometimes a stiff piece of wire or a mandrel is placed inside the tube to prevent the walls from collapsing while it is being drawn, but often the process relies on incredibly consistent steel quality and high-tolerance equipment to manufacture cannulae that meet the specifications.

6892868[/snapback]

 

Herlig!

Takk for svar begge to, altså du og Simen1. :)

Jeg vil besøke en nålelagefabrikk en gang i løpet av mitt liv!

Lenke til kommentar
Hva er brytningsindeksen for blått lys mot vann (20ºC)?

6896065[/snapback]

Jeg fant ikke noe direkte svar i farta men kanskje dette hjelper deg på vei.

 

Redigert: Jeg fant jeg fant :)

 

Ved 5'C er brytningsindeksen til blått lys med 450nm bølgelengde i vann 1,34055, med en immaginær del på 3,30*10^-10. (Jeg visste ikke at brytningsindeksen hadde en immaginær del en gang)

 

Temperaturavhengighet: (gul-oransje lys) Regn med samme form på kurven for blått lys slik at brytningsindeksen til blått lys kommer ned i ca 1,3395 ved 20'C.

ri.gif

 

Hilsen google-mesteren :cool:

Lenke til kommentar

Den er 1.337. :wee: Takk for hjelpen.

Den kommer nok til å sitte.

 

Når du nevner det imaginære... Mattelæreren vår har snakket om det imaginære tallsystemet, og at vi ikke skal lære noe om dette på vgs. Jeg ble litt tent på det, hva er det det egentlig går ut på, kort fattet om det er mulig?

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Jeg har to isbitposer, begge er like stor og har samme fasong. Den ene fyler jeg med veldig varmt vann, den andre med kaldt vann.

De plasseres deretter i en fryser.

 

Hvilken person vil speike først? Den posen med kaldt vann? Hvorfor?

6894509[/snapback]

Jeg skjønnte ikke helt.. :whistle:

6894949[/snapback]

You basta... :p

 

Det var nok dialekten som falt inn der. Hvilken*

 

Det jeg lurte på, var rett og slett om gradene vil synke like kjapt fra fks +5 til -0 grader og fra (bare si ett høy tall her) til -0 grader

Lenke til kommentar
har du åpna en grav og sett?

 

For et dumt spørsmål...ja jeg har faktisk sett det og det er logisk og en naturlig ting som skjer..hva søren trodde du skjedde da?

6894809[/snapback]

 

jeg tror det samme som du, og det er en logisk forklaring at makken eter deg opp.

ossen ellers skulle den døde forsvinne?

Lenke til kommentar
Når du nevner det imaginære... Mattelæreren vår har snakket om det imaginære tallsystemet, og at vi ikke skal lære noe om dette på vgs. Jeg ble litt tent på det, hva er det det egentlig går ut på, kort fattet om det er mulig?

6896655[/snapback]

Jeg kan ikke forklare det godt på en rask måte, men jeg kan prøve litt: Enkelte fysiske størrelser kan være sammensatt av to komponenter. En reell og en imaginær. Se gjerne på det som et 2D koordinatsystem der den fysiske størrelsen består av to koordinater. En X for X-aksen og en i for i-aksen. Den fysiske størrelsen har en verdi som består av begge komponentene, f.eks 2 + 2i. Grunntallet i er det samme som roten av -1. Som kjent fra tidligere matematikk går det ikke an å ta roten av et negativt tall, men det går altså an i litt mer avansert matematikk. De to komponentene (aksene) regner man med separat. Hvis man opphøyer i i andre så får man -1. Det er litt vanskelig å forklare så jeg tror jeg stopper her.

 

You basta... :p

 

Det var nok dialekten som falt inn der. Hvilken*

 

Det jeg lurte på, var rett og slett om gradene vil synke like kjapt fra fks +5 til -0 grader og fra (bare si ett høy tall her) til -0 grader

6896989[/snapback]

Hehe :)

 

Bare for å sette inn noen eksempeltall:

100'C vann -> 30 minutter -> 5'C vann -> 30 minutter -> 0'C is

5'C vann -> 0 minutter -> 5'C vann -> 30 minutter -> 0'C is

 

Det var noen andre som satt dette i sammenheng med lengde og kjøretid. På temperaturskalaen finnes det ingen snarveier der man kan unngå å passere 5'C på veien mellom 100'C og 0'C. Siden det vil ta mer enn 0 sekunder å kjøle det varme vannet ned til 5'C og både det ex-varme vannet og det andre vannet er helt likt ved 5'C så vil det ta like lang tid for disse to å kjøles ned derfra til is ved 0'C. Det varme vannet har altså lengre vei å gå og vil dermed ta lengre tid å kjøle ned. Forutsatt at de kjøles på samme måte og helt likt fra 5'C og nedover.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...