Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilken væske har det laveste frysepunktet?

 

hva mener du med væsker? Er det stoffer som er flytende i romtemeratur eller inkluderer det også gasser som blir til væsker når det blir kaldt nok?

 

Nitrogen har ifølge denne siden frysepunkt på -210'C. Regner nesten med at det finnes stoffer som ikke blir i fast form før det blir enda kaldere.

Endret av valentino
Lenke til kommentar
Har en kompis sovende her i helgene fordi han jobber i oslo i uka. Kan huseier forlange husleie for han/nekte han å sove her i helga? Tørr ikke si ifra  :blush: Han gir meg ikke penger, men gjør opp for seg ved å kjøpe mat når han er innom. Han bare sover her, ikke bor.

6884736[/snapback]

 

Hvis han kun sover hos deg og han er en kompis så synes jeg du ikke bør forlange penger. Hva har man ellers venner til? Men hvis du derimot føler deg litt irritert over dette så anbefaler jeg deg å ta en snakk med han angående dette.

 

Lykke til uansett! ;)

Lenke til kommentar

Prøver meg igjen på den her jeg:

 

Hvordan blir nåler laget?

Jeg tenker da på de man stikker inn i blodårene til folk og henter ut en passelig mengde blod på sykehuset. Selve nålen er jo fantastisk liten på utsiden, hvordan får de den da til å ha hulrom på innsiden? Er nålene koniske eller er de vanlige?

Lenke til kommentar
Hvilken væske har det laveste frysepunktet?

hva mener du med væsker? Er det stoffer som er flytende i romtemeratur eller inkluderer det også gasser som blir til væsker når det blir kaldt nok?

 

Nitrogen har ifølge denne siden frysepunkt på -210'C. Regner nesten med at det finnes stoffer som ikke blir i fast form før det blir enda kaldere.

6884738[/snapback]

edelgassene har svært svake bindingskrefter i flytende fase og har dermed også svært lave smeltepunkter. Det absolutte nullpunkt er -273,16'C (0 K).

 

De grunnstoffene med lavest smeltepunkt er:

Helium (He) med -271'C (ca 2 K)

Hydrogen (H) med -259'C (ca 13 K)

Neon (Ne) med - 249'C (ca 24 K)

Oksygen (O) med -219'C (ca 54 K)

Nitrogen (N) med -210'C (ca 63 K)

Resten av grunnstoffene har smeltepunkter på over -200'C.

Det finnes sikkert en del sammensatte stoffer (molekyler) som har også har smeltepunkter i det samme området. Lista over gjelder kun grunnstoffer.

 

The O: Hvilken ekstra fyr i Haikerens guide til galaksen? Zaphod Beeblebrox? Ford Perfect? Noen andre?

 

Nakro: Det med nåla lurer jeg også på. Har en anelse om at nålespisser lages av svært tynne plater av syrefast stål og rulles sammen til en nål. For deretter å sveises sammen. Men dette er bare en gjetting tatt ut av lufta så det kan godt hende jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Prøver meg igjen på den her jeg:

 

Hvordan blir nåler laget?

Jeg tenker da på de man stikker inn i blodårene til folk og henter ut en passelig mengde blod på sykehuset. Selve nålen er jo fantastisk liten på utsiden, hvordan får de den da til å ha hulrom på innsiden? Er nålene koniske eller er de vanlige?

6885806[/snapback]

Fann eit svar via Wikipediadenne sida.

 

The key to syringe making is forming the hollow tube, or cannula. Processes to make small tubes and hollow needles are quite old, and almost always begin by forming a large tube. This large tube is formed by either rolling a sheet of metal into a tube and welding the seam, or by taking a solid billet of metal and boring a hole through the center while the metal is heated (creating "seamless tubing").

 

This large tube is softened by heating it (called annealing), then drawn through a tool called a die--which in this application of the word is essentially a hardened piece of metal with a small hole. As the tube is drawn through the die it both stretches, increasing the tube length, and shrinks, decreasing the tube diameter. The tube is passed through smaller and smaller dies, continuing to stretch in length and shrink in diameter, until the desired size is reached. The last drawing through the die is often done without heat, therefore cold-working the tube to increase its strength and hardness. Sometimes a stiff piece of wire or a mandrel is placed inside the tube to prevent the walls from collapsing while it is being drawn, but often the process relies on incredibly consistent steel quality and high-tolerance equipment to manufacture cannulae that meet the specifications.

Lenke til kommentar
The O: Hvilken ekstra fyr i Haikerens guide til galaksen? Zaphod Beeblebrox? Ford Perfect? Noen andre?

6892807[/snapback]

Han postet bilde på forrige side. Her er det:

 

abn.jpg

 

Jeg husker ikke navnet hans, det vil jeg heller ikke ettersom filmen suger så grenseløst hardt og jeg ikke vil ha noe med den å gjøre.

 

Redigert: Navnet til fyren er kanskje en av dem som er nevnt under bildet ...

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Cutthroat Bill: Etter omgivelsene å bedømme kan det være han som drepes gjentatte ganger av Arthur Dent. Dvs. han dør, gjenfødes og drepes igjen i nye skikkelser hele tiden. Blant annet dør han som kanin og blir til kaninskinnsveske. Omgivelsene på bildet kan være den høyt utshykkede hula hans, der han planlegger å drepe Arthur Dent.

 

Newt32: For å snu på spørsmålet: Hvorfor er en rekke stoffer ugjennomsiktige i bølgelengdene for synlig lys? Det er fordi disse stoffene bøyer bryter lyset gjentatte ganger så det blir diffust, absorberer det eller reflekterer det. Svaret på spørsmålet ditt blir dermed at glass og en del andre stoffer er gjennomsiktige fordi de ikke bryter lyset diffust, absorberer eller reflekterer særlig mye av det.

 

Som en digresjon kan jeg nevne at noen stoffer er gjennomsiktige for noen bølgelengder og ugjennomsiktige for andre. Det samme gjelder refleksjon. Blander man inn polariseringsfiltre, vridning av polarisering (LCD) og slikt blir det ennå morsommere :)

Lenke til kommentar
Cutthroat Bill: Etter omgivelsene å bedømme kan det være han som drepes gjentatte ganger av Arthur Dent. Dvs. han dør, gjenfødes og drepes igjen i nye skikkelser hele tiden. Blant annet dør han som kanin og blir til kaninskinnsveske. Omgivelsene på bildet kan være den høyt utshykkede hula hans, der han planlegger å drepe Arthur Dent.

 

Newt32: For å snu på spørsmålet: Hvorfor er en rekke stoffer ugjennomsiktige i bølgelengdene for synlig lys? Det er fordi disse stoffene bøyer bryter lyset gjentatte ganger så det blir diffust, absorberer det eller reflekterer det. Svaret på spørsmålet ditt blir dermed at glass og en del andre stoffer er gjennomsiktige fordi de ikke bryter lyset diffust, absorberer eller reflekterer særlig mye av det.

 

Som en digresjon kan jeg nevne at noen stoffer er gjennomsiktige for noen bølgelengder og ugjennomsiktige for andre. Det samme gjelder refleksjon. Blander man inn polariseringsfiltre, vridning av polarisering (LCD) og slikt blir det ennå morsommere :)

6893347[/snapback]

Angående fyren på bildet; Det er nok ikke ham, har du sett filmen?

Det som skjer med/og rundt ham er ikke med i boken.

Han vil ha et gevær, han tar det ene hodet til presidenten, og er en preste ting i ei kirke.

Ikke noe av det er i boken.

Fatter ikke hvordan de klarte å presse inn en helt ny figur i historien, og ikke bare bruker historien slik den er.

Han som hele tiden dør møter man bare en gang i filmen, å det er ikke han.

Lenke til kommentar
Fatter ikke hvordan de klarte å presse inn en helt ny figur i historien, og ikke bare bruker historien slik den er.
Han på biletet du la ut, Humma Kavula, vart laga av Douglas Adams sjølv, spesielt for filmen. Akkurat kvifor klarde eg ikkje finne ut.

 

Humma Kavula, a religious leader on the planet Viltvodle VI, and Zaphod's vanquished opponent in the recent Presidential election. This character was devised by Adams as the villain for an additional subplot of the movie, not present in previous incarnations of the story.
John Malkovich's character, a religious leader, was created especially for the movie by Douglas Adams.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Humma_Kavula#Humma_Kavula

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hitchhike...laxy_%28film%29

Endret av incanus
Lenke til kommentar
På de fleste nye biler idag, får du en nøkkel som kan låse opp bilen ved et trykk på nøkkelen.

 

Jobber alle nøklene på samme frekvens, eller har mercedes en frekvens, og opel en annen ?

6892853[/snapback]

 

Alle er på samme frekvens. Nøkkelen har en kode som sendes ut til sin spesifikke bil. Dette er basert på matematikk. Når du trykker på nøkkelen sender den ut en radiokode, men denne koden er ikke den samme hele tiden, for da ville det blitt lett å knekke den. Så den bytter kode for hver gang. Denne endringen i koden kan forutsees hvis du vet algoritmen som lager den. Det kan f. eks. være at det legges på et tall, men dette ville vært for lett, så det er snakk om en lang sekvens med tall, kanskje 32 "hexadecimal digits long". Med forbehold om feil.

Endret av Matias
Lenke til kommentar
Jeg har to isbitposer, begge er like stor og har samme fasong. Den ene fyler jeg med veldig varmt vann, den andre med kaldt vann.

De plasseres deretter i en fryser.

 

Hvem vil speike først? Den posen med kaldt vann? Hvorfor?

6894509[/snapback]

 

Den med kaldt vann, fordi den mangler mindre grader for å bli -0

 

Noen som er uenige?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...