Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Kan man på noen slags måte forutse hva man kommer til å drømme?

 

Er det fysisk mulig å ta den nøyaktige tiden på hvor lenge du har sovet, med at du starter tiden rett før du sovner, med en stoppeklokke?

6866266[/snapback]

Man kan måle hjerneaktiviteten når man sover. Det finnes laboratorier til slike målinger på regionsykehusene for de som har problemer med søvnen. Jeg antar at nøyaktigheten på tidspunktet man sovner kan bestemmes så nøyaktig som med noen få minutters usikkerhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg fant litt ut av navnemysteriet selv i navneloven:

§  2. Plikt til å velge navn for barn

 

      Senest når barnet fyller seks måneder, skal den eller de som har foreldreansvaret for barnet, sende melding om hvilket navn barnet skal ha.

 

      Har barnet fylt seks måneder uten at melding er sendt eller uten at meldingen kan godtas, får barnet morens etternavn. Dette gjelder ikke etternavn som nevnt i § 4 første ledd nr. 2, og har moren ikke annet etternavn, får barnet i stedet morens fornavn med ending som viser slektskapet.

Redigert: Det var litt morsomt å lese i loven. F.eks ser jeg ingen begrensninger i hvor ofte personer under 18 år kan bytte navn. F.eks gir det mulighet for å endre navn etter årstidene. Neon eksempler er: Vår Staude, April, Mai, Juni Sommerfeldt, Katharina Storm, Mørk-Vintervoll.

 

Etter man har fyllt 18 år blir det straks vanskeligere. Da får man lov til å bytte navn maksimalt hver 10. år med mindre man bytter etternavn til det ektefelle/samboer har eller har hatt navnet selv før. Dvs. at hvis man har hatt 100 navn før man har fyllt 18 så kan man fritt bytte mellom disse navnene etter fylte 18 år.

Lenke til kommentar
Hvordan kommer de fram til hva PI er? dvs, jeg har fått med meg at det finnes uendelig antall desimaler, men hvordan kommer de fram til dette?

6871152[/snapback]

Det er så vidt jeg vet ikke noe matematisk bevis for at Pi har uendelig antall desimaler, men det er svært mye som tyder på det (blant annet de første noen trilliarder desimalene). Veldig enkelt forklart kan man tegne opp en sirkel med diameter 1 og en trekant der hjørnene ligger på sirkelen og regne ut omkretsen av trekanten. Denne omkretsen kan vi kalle en svært grov tilnærming til tallet pi. Deretter kan vi bruke samme metode for å regne ut omkretsen til en firkant som har hjørner som ligger på sirkelen. Slik kan man fortsette med en 5-kant, 6-kant osv. For hvert trinn vil n-kanten bli nærmere og nærmere sirkelens form. Man kan finne likheter med regnestykkene for 3, 4, 5, 6, 7 osv kanter og vidreutvikle en formel for 8, 9, 10, 11 kanter osv. Formelen blir nok lang men mange ledd kan faktisk forkortes mot hverandre så formelen blir enklere. Hvis man putter inn tall for 12, 13, 14, 15 kanter osv opp til ekstremt høye tall så ligner formen på n-kanten så mye på en sirkel at omkretsen blir svært nær tallet pi. Jo flere kanter man bruker jo nærmere kommer man pi. Bruker man f.eks hundre kanter så finner man pi med en nøyaktighet på kanskje 20 desimaler. Slik kan man fortsette å regne (helst med litt datamaskinkraft) og komme frem til Pi med myye høyere nøyaktighet. Hittil er vel noe sånt som noen trilliarder desimaler regnet ut ved hjelp av mye datakraft.

 

En annen veldig lignende metode er å regne ut omkretsen til en n-kant som ligger utenpå sirkelen. Da vil man også nærme seg pi når man øker antall kanter. Det fine er at man vet at denne metoden angir en omkrets som er større enn pi, mens den andre angir et tall som er mindre enn pi. Dermed vet man usikkerheten i utregninga. Hvis de to metodene avviker med f.eks 0,0001 så vet man at pi er regnet ut med minst 3 riktige desimaler.

 

Archimedes_pi.png

 

Man kan også regne ut gjennomsnittet av disse to metodene for å komme en del nærmere pi, men det beste er å øke antall kanter slik at man hele tiden vet hvor mye man maksimalt bommer med.

 

Det finnes også andre metoder å regne ut pi på som egner seg bedre for datamaskiner.

 

Det finnes en langt grundigere forklaring hos wikipedia.

Lenke til kommentar

Hvis du trykker på papirkurven, og velger "tøm papirkurven" så skal alle indekser være fjernet. Om det fortsatt ligger noe i papirkurven, har du sannsynligvis å gjøre med et ondsinnet program. Hvis du i tillegg får spørsmål om du ønsker å slette Windows, er det på tide å hente frem et vaskeprogram som kan fjerne dritten fra maskinen din.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Hvis du trykker på papirkurven, og velger "tøm papirkurven" så skal alle indekser være fjernet. Om det fortsatt ligger noe i papirkurven, har du sannsynligvis å gjøre med et ondsinnet program. Hvis du i tillegg får spørsmål om du ønsker å slette Windows, er det på tide å hente frem et vaskeprogram som kan fjerne dritten fra maskinen din.

6872518[/snapback]

Kjørte CCleaner.. Nå er det borte :)

Lenke til kommentar

Er consignment number det samme som Kollinummer? Er en pakke jeg venter på som jeg er ganske sikker på har kommet, men uten at pakkelappen er sendt. Her i Norge pleier det å stå DA12655432NO feks(ca antall tall) mens på den pakken som er på vei står det "International consigment number" og bare tall.

 

Noen som vet?

Endret av co2
Lenke til kommentar
De forskjellige transportørene har som regel hver sin måte og sette sendingsnummerne. Når jeg bestilte bærbar fra utlandet så måtte jeg inn på den første transportøren sin side og søke etter hvor pakken var.

6873427[/snapback]

 

Ok, vil det da ikke gå gjennom Norgesposten eller? Sånn som med DHL?

 

Parceline det er snakk om, irsk tror jeg.

Lenke til kommentar
De forskjellige transportørene har som regel hver sin måte og sette sendingsnummerne. Når jeg bestilte bærbar fra utlandet så måtte jeg inn på den første transportøren sin side og søke etter hvor pakken var.

6873427[/snapback]

 

Ok, vil det da ikke gå gjennom Norgesposten eller? Sånn som med DHL?

 

Parceline det er snakk om, irsk tror jeg.

6873453[/snapback]

 

 

Prøv å søk her:

http://www.parceline.com/pltracking/index.jsp

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...