Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det jeg har hørt er at det skjer (nesten) det samme i kroppen når man er trøtt som når man er påvirket av alkohol (bare bittelitt da), og at en promilletest vil kunne vise et lite utslag når du er veldig trøtt.

6852291[/snapback]

En promilletest måler bare alkoholinnholdet i blodet eller pusten. Siden trøtthet ikke produserer alkohol i kroppen så vil det ikke få noe utslag på sånne tester. Men jeg kan tenke meg til at direkte tester av oppmerksomheten i f.eks kjøresimulatorer kan vise lignende nedsatt reaksjonsevne ved trøtthet. Men det er ikke akkurat noen målemetode man kan få servert fra UP når de stopper folk.

Lenke til kommentar
Ganske dumt spm. men hva er støtkoking?

6855780[/snapback]

Det er ikke noe som heter dumme spørsmål. :)

Støtkoking er når man koker noe som er veldig rent i en beholder med veldig glatte kanter. F.eks destillert vann i et nytt reagensrør. Ved støtkoking har dampboblene ikke noen urenheter de kan starte å vokse på. Ekstremt små bobler er kjemisk ustabile fordi det krever veldig høy energi til å danne overflaten sett i forhold til volumet på boblen. Det gjør at bobler i utgangspunktet ikke vil dannes i veldig rene væsker selv om væska har nådd kokepunktet sitt. Når man fortsetter å varme væska blir det kraftigere drivende kjemiske krefter for bobledannelse og plutselig kommer det en boble som blir stor nok til å være kjemisk stabil. Deretter fungerer denne boblen som "urenhet" som andre bobler kan dannes på og sånn baller det på seg et plutselig skred av bobler. Skredet går raskt forbi fordi den raske fordampningen tar med seg veldig mye energi fra vannet slik at temperaturen synker igjen. Da koker det ikke lengre. Så varmes det opp igjen til det kommer et nytt skred av bobler osv. Disse skredene av bobler kalles et støt og støtkoking er når en væske kommer med en serie av slike skred med bobler.

Fosskoking - ingenting - fosskoking - ingenting osv. Gjerne med bare noen få sekunders mellomrom.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvrfor de pokekrs torrentene står på stedet hvil i 2 måneder.. -__-

utennavnoz9.png

6851908[/snapback]

Fordi ingen deler filen så du kan laste den ned fra?

Uansett så er vel dette egentlig ikke lov å diskutere da.. Får satse på at ingen ser det! :)

6851979[/snapback]

Fila er seedet så det holder..

Er forresten en lovlig torrent.. Ja, det finnes de også :)

6852034[/snapback]

Har du åpnet den nødvendige porten i routeren? (Om du har en.)

Lenke til kommentar

Hvor mye motstand er det i et standard 24V's og et standard 230V's rele? Vil vite hvor mye strøm (ampere) som gikk gjennom releet på 24V da det ble kobla til 230V på skolen. :tease:

Var lærerens feil! Han hadde vært sløv og gitt ut releer på 24V som vi skulle koble til 230V. Releet begynte å ryke kraftig, og ikke lenge etterpå lukta det dritt i hele klasserommet. :wee:

Bilde av spolen (litt utydelig):

post-70204-1158160536_thumb.jpg

Edit:

En eller annen: Nå ligger det releer på 24V i klasserommet, så pass på at du ikke deler ut de.

Læreren: Neida, ingen fare!

Endret av :P
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvrfor de pokekrs torrentene står på stedet hvil i 2 måneder.. -__-

utennavnoz9.png

6851908[/snapback]

Fordi ingen deler filen så du kan laste den ned fra?

Uansett så er vel dette egentlig ikke lov å diskutere da.. Får satse på at ingen ser det! :)

6851979[/snapback]

Fila er seedet så det holder..

Er forresten en lovlig torrent.. Ja, det finnes de også :)

6852034[/snapback]

Har du åpnet den nødvendige porten i routeren? (Om du har en.)

6856285[/snapback]

Har ikke router, og programemt er på "tilatt" i brannmuren..

Lenke til kommentar
Er det noen forskjell i oppbygningen av atomene i brent og brygget alkohol?

Edit: Æsj, dårlig formulert. Fins det et eget alkoholatom, og fins det varianter av dette om det eksisterer?

6856274[/snapback]

Det heter molekyl når det er flere atomer som sitter sammen. Etanol-alkohol (Normalt bare kalt alkohol) er egentlig bare én av mange typer alkohol-molekyler, men det er alltid etanol-alkohol det er snakk om i drikkevarer (med unntak av skandalen med giftstoffet metanol-alkohol for 3-4 år siden.) Etanol har alltid samme konfigurasjon og ser helt likt ut uansett hvilken måte drikken er brygget på, brennt, destillert osv.

Etanolmolekylet ser slik ut:

lewis_structure.jpg

Ethanol.gif

ethanol.gif

De grønne atomene er karbon, det røde er oksygen og de grå er hydrogen. Den kjemiske formelen er bare en måte å ramse opp antall av hver type atomer. Etanol skrives normalt på en av disse tre måtene: C2H7O, C2H6OH, CH3CH2OH. Den midterste er mest brukt, mens den siste er litt mer beskrivende i måten det er satt sammen.

Ellers så finnes det en rekke andre stoffer i brygget og brennt sprit. Både små og uskadelig mengder av andre alkoholer som metanol, isopropanol osv. Disse andre alkoholene samt noen andre stoffer kalles ofte for fuseloljer og er med på å sette smak og bidrar sterkt til hodepinen dagen etterpå. Helt ren etanol (labsprit) i måtelige mengder og godt blandet ut med vann gir en mye bedre dag etterpå enn tilsvarende mengder med f.eks whisky, cognac etc.

Lenke til kommentar
Hvorfor får noen bakrus og noen ikke?

Hva gjør at vi får bakrus? Eksen min mente at det var fordi hjernen utvidet seg når man drakk ( :hmm: ) og når den trakk seg sammen, fikk vi vondt..

6856617[/snapback]

Hmm. Er nok noko slikt at alkoholen påverkar tissefanten (det vil seie eit organ eg ikkje kjem på) slik at du rett og slett pissar mer, og tørkar ut. Eit sted grytidleg om morgenen kjem du heim, og hjernen har no så lite væske at den utvidar seg og pressar mot hovudskallen og gjer deg hovudverk (og kvalme?). Dette kan jo sjølvsagt vere noko anna enn sjølve fyllesjuka, ikkje er eg sikker på at dett er sant heller.

Det er uansett viktig å drikke vann.

Lenke til kommentar
Er det noen forskjell i oppbygningen av atomene i brent og brygget alkohol?

Edit: Æsj, dårlig formulert. Fins det et eget alkoholatom, og fins det varianter av dette om det eksisterer?

6856274[/snapback]

Det heter molekyl når det er flere atomer som sitter sammen. Etanol-alkohol (Normalt bare kalt alkohol) er egentlig bare én av mange typer alkohol-molekyler, men det er alltid etanol-alkohol det er snakk om i drikkevarer (med unntak av skandalen med giftstoffet metanol-alkohol for 3-4 år siden.) Etanol har alltid samme konfigurasjon og ser helt likt ut uansett hvilken måte drikken er brygget på, brennt, destillert osv.

Etanolmolekylet ser slik ut:

http://www.iamanangelchaser.com/products/chemists_flask/lewis_structure.jpg[/img*]

http://www.strw.leidenuniv.nl/astrochem/Ethanol.gif[/img*]

http://www.worldofmolecules.com/fuels/ethanol.gif[/img*]

De grønne atomene er karbon, det røde er oksygen og de grå er hydrogen. Den kjemiske formelen er bare en måte å ramse opp antall av hver type atomer. Etanol skrives normalt på en av disse tre måtene: C2H7O, C2H6OH, CH3CH2OH. Den midterste er mest brukt, mens den siste er litt mer beskrivende i måten det er satt sammen.

Ellers så finnes det en rekke andre stoffer i brygget og brennt sprit. Både små og uskadelig mengder av andre alkoholer som metanol, isopropanol osv. Disse andre alkoholene samt noen andre stoffer kalles ofte for fuseloljer og er med på å sette smak og bidrar sterkt til hodepinen dagen etterpå. Helt ren etanol (labsprit) i måtelige mengder og godt blandet ut med vann gir en mye bedre dag etterpå enn tilsvarende mengder med f.eks whisky, cognac etc.

6856539[/snapback]

Ah, kult! Tusen takk for svar Simen1.

Men når det da er metanol i sprit, hvilke mengder snakker vi om? Og hvor stor er forskjellen på innholdet i etanolsprit og metanolsprit?

En annen muligens snedig ting jeg lurer på er; Hvordan kan man lage så syltynne sprøytespisser, og så få hull i de uten at de blir ødelagt? Hva slags metall er spissene laget av, og hvor lages de? Finnes det noen sprøytespissmakeri? :)

Lenke til kommentar
Cultura. Blir det hovedsaklig urin eller avføring?

6846889[/snapback]

Jeg tror det blir avføring for det meste, siden det ikke er mye væske i det, og kroppen bruker mye mer væske til å fordøye gugga enn den får.

6850875[/snapback]

Det er uansett ufattelig bra for magen. :cool:

6851329[/snapback]

Nja.. Jeg har lest at det må flere liter per dag for at det skal gi merkbar/målbar forskjell.

Lenke til kommentar
Hvorfor får noen bakrus og noen ikke?

Hva gjør at vi får bakrus? Eksen min mente at det var fordi hjernen utvidet seg når man drakk ( :hmm: ) og når den trakk seg sammen, fikk vi vondt..

6856617[/snapback]

Det hun snakker om tror jeg ikke gjelder for alkohol, men det gjelder for en del annet som bla MDMA (Ecstasy). Det går i at når du drikker mye væske samtidig som du svetter ut mye salt blir saltbalansen i forhold til vann i kroppen skjev. Da utvider hjernen seg og presser mot skallen. Slik utvidelse pga vann/salt forholdet er vistnok hva som står bak den store flerparten av dødsfall som har med MDMA å gjøre. Drikking av salgtholdige væsker som sportsdrikker og spising av saltholdig snacks motvirker nok dette bra.

Men det kan forrøvrig være andre ting som får hjernen til å utvide seg, så for alt jeg vet kan det også stemme for alkohol.

Lenke til kommentar
Ah, kult! Tusen takk for svar Simen1.

Men når det da er metanol i sprit, hvilke mengder snakker vi om? Og hvor stor er forskjellen på innholdet i etanolsprit og metanolsprit? :)

6858344[/snapback]

I vanlige drikkevarer som man får kjøpt på polet er det alltid snakk om langt under en prosent metanol. Hjemmebrennt kan sikkert inneholde over en prosent i ekstra ille tilfeller. Jeg synes å huske det var rundt 5-10% som er dødelig mengde og den livsfarlige smuglerspriten som kom til landet for 3-4 år siden hadde akkurat litt over denne dødelige mengden. Det var altså ikke laget av en produsent som var så kynisk at de bare ville spare produksjonsutgifter ved å bruke metanol i stedet for etanol. Det var laget av en produsent som gikk inn for å drepe siden det var akkurat dødelig mengde som var i spriten.

Lenke til kommentar

Og motgiften som kan brukes dersom du drikker metanol er vanlig sprit og kan hjelpe deg og holde deg i live til du kommer på sykehus. Så det lille av metanol som finnes i evt. polsprit blir blokkert/nøytralisert av etanolen. Det har noe å gjøre med hvordan levra bryter ned dette på. Husker ikke helt om etanolen nøytraliserte metanolen eller at etanolen ble brutt ned først av leveren.

Metanol blir brutt ned til bl.a formaldehyd som man bruker til å konservere lik og kropsdeler på glass med og er ikke akkurat sunt.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Hvordan kan vi vite at alle ser den samme fargen om deg?

Og hvis du har en papirlenke hvor alle leddene er akkurat like sterke (teoretisk)

og du drar akkurat like hardt (igjen teoretisk) i hver side. Hvordan kan denne da ryke?

Hvis alle leddene skal være like sterke så kan ingen ledd ryke, siden det ville bety at det leddet er svakere en de andre?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...