Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Det er mye som er dårlig i dette landet.
Kommer an på hva din definisjon av dårlig er. For deg er det kanskje dårlig at du må betale 12,- per liter bensin til din bil som kostet 500.000,- mens for en annen person i et annet land er det kanskje dårlig at han må gå 1 mil barbeint for å hente vann.
Lenke til kommentar
Kommer an på hva din definisjon av dårlig er. For deg er det kanskje dårlig at du må betale 12,- per liter bensin til din bil som kostet 500.000,- mens for en annen person i et annet land er det kanskje dårlig at han må gå 1 mil barbeint for å hente vann.

Alt er rellativt.

Lenke til kommentar
Funker også hvis jeg lukker øynene, snur meg, og går mot en vegg.

Så kan jeg føle at "her er det noe", og stoppe opp litt foran veggen.

6782886[/snapback]

La oss si du står i en gymsal, og skal gå rolig over til den andre siden for å stoppe før veggen. Når du er på vei har noen satt opp en til "vegg" uten at du vet det, som er på midten av gymsalen. Tror du vil krasje i den veggen. Det jeg mener er at du fra før av vet som ca. hvor den veggen som du stopper før er. Er bare det jeg tror.

Lenke til kommentar
Funker også hvis jeg lukker øynene, snur meg, og går mot en vegg.

Så kan jeg føle at "her er det noe", og stoppe opp litt foran veggen.

6782886[/snapback]

La oss si du står i en gymsal, og skal gå rolig over til den andre siden for å stoppe før veggen. Når du er på vei har noen satt opp en til "vegg" uten at du vet det, som er på midten av gymsalen. Tror du vil krasje i den veggen. Det jeg mener er at du fra før av vet som ca. hvor den veggen som du stopper før er. Er bare det jeg tror.

6784141[/snapback]

Vel, vi må i såfall luke ut noen faktorer. Lys er en. Man ser at noe er i veien så det bør være helt mørkt i gymsalen. Samme gjelder lyd. Men fortsat vil jeg tro at noen vil kjenne at her er noe, men ikke alle.

Lenke til kommentar
Hvis jeg sitter helt i ro, med øynene lukket, så kan jeg "føle" at folk går forbi meg.

Da snakker jeg ikke om at jeg kan høre de, og anta at noen går forbi meg, eller at jeg kjenne et vindpust.

Hvorfor er det slik ?

6782736[/snapback]

Det skjer vel også fordi øynene dine ikke er helt 100% "lys tette"... altså det kommer litt lys inn, som fører til at du kan se eller "føle" at folk går forbi da..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det skjer vel også fordi øynene dine ikke er helt 100% "lys tette"... altså det kommer litt lys inn, som fører til at du kan se eller "føle" at folk går forbi da..
Om du lyser gjennom hånda med en lommelykt vil du se et rødt lys. Det samme skjer med øyelokkene, bare at hunden er så mye tynnere at lys spiller gjennom lettere. En annen del av grunnen kan være at du hører ørsmå lyder osv, da vil ofte hjernen lures til å tro det er noen i nærheten. Selvfølgelig, om du sitter helt i ro med øynene igjen i et stille rom er det ganske vanskelig å passere deg uten at du legger merke til noe, selv den minste lyd kan "trigge" hjernen og med ett skjerper sansene seg på en måte ... tror jeg hvertfall :roll:

Med det samme vi snakker om øyne har jeg et spørsmål. Dersom jeg lukker øynene og plasserer en finger helt i kanten av øyet (utenpå øyelokket) og presser litt vil jeg se en blåhvit flekk på motsatt side. Altså om jeg trykker nederst til venstre ser jeg en flekk øverst til høyre. Syns dette er litt merkelig, men også fasinerende på en måte. Hva kommer denne flekken av? Er det nervene på øyet som reagerer?

Lenke til kommentar

Dette er fordi du ikke oppfatter antalll runder hjulet tar. Det går så fort at for hver gang du oppfatter at eikene har beveget seg, ser du en annen posisjon på hjulet en forrige gang. Dette kan slå begge veier, og midt i mellom ser det ut som hjulet står i ro.

I filmverden er dette et problem. Et kamera som tar, la oss si, 23 bilder i sekundet, har 23 stillbilder av hjulet. Dermed forflytter hjulet seg tilsynelatende den ene eller andre veien bilde for bilde. Den virkelig ebevegelsen av hjulet, trenger mer enn 23 bilder for å gjenskapes. Tenk deg at hjulet tar 3/4 omdreining per gang et bilde blir tatt. Da viser animasjonen 1/4 omdreining per bilde i motsatt retning.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...