Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Hva er det motsatte ordet av tørst? :hmm:

6733904[/snapback]

Det er vel ikke mer komplisert enn ordet "utørst" ;)

6733924[/snapback]

Nja. "Utørst" betyr etter min mening ikke at man er mett på vann, men ikke er tørst. Man trenger ikke å være sulten selv om man ikke er mett, hvis du skjønner.

 

Men så er det vanskelig å bli mett på vann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skjer når man "sprenger" dekket på felgen ?

6737865[/snapback]

Jeg har opplevd at sykkeldekket "sprengte" i fart. Eller ikke riktig sprengte men det var i hvertfall slitt helt hull i dekket. Hullet revnet plutselig langs fibrene i armeringen i dekket og slangen tøt ut som en stor ballong. Bakhjulet fill problemer med å gå rundt og jeg stoppet umiddelbart og åpnet ventilen. Ballongen krympet seg inn i dekket igjen og jeg trilte sykkelen hjem.

 

Men jeg tror det kan sprenge litt mer voldsomt dersom man f.eks glemmer håndbrekket på tilhengeren på og kjører sånn flere kilometer. Da smeller det vel kraftig om man ikke har oppdaget at hengeren er helt på bærtur allerede.

Lenke til kommentar
Hva skjer når man "sprenger" dekket på felgen ?

6737865[/snapback]

Jeg har opplevd at sykkeldekket "sprengte" i fart. Eller ikke riktig sprengte men det var i hvertfall slitt helt hull i dekket. Hullet revnet plutselig langs fibrene i armeringen i dekket og slangen tøt ut som en stor ballong. Bakhjulet fill problemer med å gå rundt og jeg stoppet umiddelbart og åpnet ventilen. Ballongen krympet seg inn i dekket igjen og jeg trilte sykkelen hjem.

 

Men jeg tror det kan sprenge litt mer voldsomt dersom man f.eks glemmer håndbrekket på tilhengeren på og kjører sånn flere kilometer. Da smeller det vel kraftig om man ikke har oppdaget at hengeren er helt på bærtur allerede.

6737915[/snapback]

 

Hehe, det var ikke å eksplodere dekket av felgen jeg mente, skal prøve å lage en tegning.

 

Ok prøver igjen. Det var et program om ekstreme kjøretøy på Discovery. Vi fikk se noen folk fra island som skulle teste ut hvor effektivt 4WD er. De måtte etterhvert bytte ut dekk, altså kun dekk, ikke felg, så de la felgen inne i dekket som vist på tegningen.

Deretter sprayet de på noe moro-saker, og satte fyr på det, det ble en liten "eksplosjon" og felgen gikk rett på plass i dekket.

post-85655-1156451738_thumb.jpg

Endret av different
Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker sprayer de bare på noe som brenner godt. Tipper at det har noe med vakum å gjøre, husker jeg så programmet. Men ser ikke for meg hvordan vakum kan dra på dekket på den måten heller, for det blir vel ikke vakum når det ikke er tett heller, men jeg vet jo heller ikke om det var tett. God på å lage lange setninger er jeg iallefall.

Lenke til kommentar
Hva er det motsatte ordet av tørst? :hmm:

6733904[/snapback]

Det er vel ikke mer komplisert enn ordet "utørst" ;)

6733924[/snapback]

Nja. "Utørst" betyr etter min mening ikke at man er mett på vann, men ikke er tørst. Man trenger ikke å være sulten selv om man ikke er mett, hvis du skjønner.

 

Men så er det vanskelig å bli mett på vann.

6736061[/snapback]

 

Diskuterte dette i klassen i fjor, og fant ut at "Nutt" var et ord vi kunne bruke til dette. Vet ikke om alle andre skjønner så mye av det, men funker hvertfall her ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...