Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Er størrelse- og lengeforholdet korrekt på dette bildet? Har noen eventuelt et bilde som har riktige forhold, sett fra siden som her?

6716807[/snapback]

Nei, langt ifra.

 

Om jorda hadde vært på størrelse med et eple og plassert i Norge, hadde sola vært et sted i Afrika om avstandsforholdene skulle vært like.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som husker Sinbad sjøfareren som gikk på tv2 andre halvdel av nittitallet ??  :!:  Lurte på : Hvor kan man få kjøpt !

6713550[/snapback]

Har du en Narvesen i nærheten? Der så jeg at de selger doble DVD-pakker med slike filmer for en billig penge. Blant annet hadde de masse mer eller mindre kjente action-tegnefilmer fra 90-tallet.

6715121[/snapback]

 

 

Je tenker ikke på tegnefilm versionene, men de som gikk på tv ;)

 

men takk for svar

Lenke til kommentar
Har noen noengang blitt alvorlig skadd av nærkontakt med en tennisball?

6717180[/snapback]

 

Søstra til en kompis knekte kjeven etter å ha fått en serve midt i kjeften, så ja.

6717341[/snapback]

Ouch. Har selv fått en serve fra Tsjekkia's fjerde beste tennisspiller i skrittet, medførte at jeg satte på benken i et par timer med enorm kvalme.

Lenke til kommentar
Er størrelse- og lengeforholdet korrekt på dette bildet? Har noen eventuelt et bilde som har riktige forhold, sett fra siden som her?

6716807[/snapback]

Tror du virkelig det er like langt mellom Mars og jorda som lengden på Neptuns diameter? :whistle:

6717312[/snapback]

Lol, nei. Har ikke akkurat studert bildet veldig nøye.
Lenke til kommentar
Hvorfor har Jordbærkua bare 2 bein, når Sjokolade- og Banankua har 4?

6716984[/snapback]

Jordbærkua smaker bedre, så forbeina beina ble spist av griske shitkids på omvisning.

 

Nei, jeg vet ikke, men det var ganske morsomt. :p

Lenke til kommentar
Hvorfor våkner jeg alltid like før vekkeklokka ringer?

Har ikke fast døgnrytme engang, siden vi går 3 skift på jobb. Men likevel, forsover meg ALDRI..

6715843[/snapback]

Om det er en jobb du liker, er det forståelig at kroppen vekker seg selv, det er underbevisstheten som står for den slags. Jeg forsover meg en gang i blant til skolen, men det er fordi skolen er kjedelig. Men midt i sommerferien, da jeg skulle på verdens beste sommerjobb (hos HW.no! :D) våknet jeg alltids et kvarter før vekkerklokka, selv om det tilsvarte kvart over sju. :p

 

Men hvor lenge før vekkerklokka våkner du? Det kan hende den allerede har ringt en gang og før du har rukket å våkne ordentlig, satt seg selv på snooze, slik at den fem minutter senere ringer igjen, denne gangen mens du er våken. :wee: (Okay, det ble litt rotete skrevet, men poenget er vel klart.)

Lenke til kommentar

Hvis man kobler et MEGET sterkt subwhooferelement med kasse direkte inn i 230v uttaket i stikkontakten, vil man da få en SYK bass? Jeg snakker om et stort element som tåler det kraftigeste og sykeste.

 

I huset har vi jo vekselstrøm på 50Hz. Teoretisk sett vil da elementet svinge i ca. 50Hz. Det skal bli omtrent det samme som å kjøre en vanlig sum i 50Hz, bare MYE kraftigere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvis man kobler et MEGET sterkt subwhooferelement med kasse direkte inn i 230v uttaket i stikkontakten, vil man da få en SYK bass? Jeg snakker om et stort element som tåler det kraftigeste og sykeste.

 

I huset har vi jo vekselstrøm på 50Hz. Teoretisk sett vil da elementet svinge i ca. 50Hz. Det skal bli omtrent det samme som å kjøre en vanlig sum i 50Hz, bare MYE kraftigere.

Jeg er rimelig sikker på at du ødelegger hele greia. De tynne trådene i spolen er laget for små spenninger/strømmer, og om du guffer på 230V vil du kanskje høre noen ulyder i en kort periode før høyttaleren tar kvelden. Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Stemmer, høyttalerelementet takler ikke 230V vekselspenning.

Det er derfor det er trafo inni der.

Så den vil bare gi blå røyk tvert. Du vil aldri få høre 50Hz-"tonen" engang.

 

Det finnes andre måter å gå LAVT i frekvens-spekteret. F.eks. ved å bruke lavpassfilteret i en synthesizer, da kommer man gjerne helt ned i 20-30Hz. DET er dyp bass det.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Vi har fått oss en slik vann-dispenser/automat eller hva det nå heter på skolen. Vannet er kjølig og friskt da det holder en temperatur på 5 grader. På automaten står det: "iskaldt", men kan dette stemme da? Is inntreffer jo først ved frysepunktet som er på 0 grader, med mindre vannet er underkjølt. Definasjonssak?

Snedig..

 

I tillegg lurer om det er noe som heter "overkjølt is", der isen ikke har gått over til vann, enda det er plussgrader (dvs det motsatte av underkjølt vann)?

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
På automaten står det: "iskaldt", men kan dette stemme da? Is inntreffer jo først ved frysepunktet som er på 0 grader, med mindre vannet er underkjølt. Definasjonssak?
Figure of speach ;)

 

"Ååårh, sjefen maser høl i huet på meg, kunne faen drept'n!" betyr ikke nødvendigvis at jeg vil drepe sjefen min.

Lenke til kommentar
Er størrelse- og lengeforholdet korrekt på dette bildet? Har noen eventuelt et bilde som har riktige forhold, sett fra siden som her?

6716807[/snapback]

Nei, langt ifra.

 

Om jorda hadde vært på størrelse med et eple og plassert i Norge, hadde sola vært et sted i Afrika om avstandsforholdene skulle vært like.

6718252[/snapback]

ShowLetter_3.jpg

 

 

 

 

outer.gif

Endret av Pels
Lenke til kommentar
2. Hva står den boksen med åpent lokk med ett tall med M bak på shampoo og lignende produkter?

6715835[/snapback]

Jeg tror det er et merke som viser typen plast den er laget av. Det brukes vel ved sortering i gjenvinningsanlegg for plast.

6719588[/snapback]

Ah ok. Takk

6719602[/snapback]

-.-

Lenke til kommentar
Hvis man kobler et MEGET sterkt subwhooferelement med kasse direkte inn i 230v uttaket i stikkontakten, vil man da få en SYK bass? Jeg snakker om et stort element som tåler det kraftigeste og sykeste.

 

I huset har vi jo vekselstrøm på 50Hz. Teoretisk sett vil da elementet svinge i ca. 50Hz. Det skal bli omtrent det samme som å kjøre en vanlig sum i 50Hz, bare MYE kraftigere.

6720958[/snapback]

 

Det eneste elementet jeg har sett som har tålt noe slikt er Cerwin Vega Stroker elementene, men tror det er mest fordi de er så sykt tungdrevne. Alt annet vil sannsynligvis gå opp i røyk desverre.

Lenke til kommentar
Stemmer, høyttalerelementet takler ikke 230V vekselspenning.

Det er derfor det er trafo inni der.

Så den vil bare gi blå røyk tvert. Du vil aldri få høre 50Hz-"tonen" engang.

6720988[/snapback]

Det er ikke trafoer inni høytalere. Jeg tipper det hadde kommet et digert smell, kanskje en "langvarig" dur på 0,1s før spolen hadde svidd seg og gitt kortslutning og dermed en eller annen sikring som ryker.

 

I tillegg lurer om det er noe som heter "overkjølt is", der isen ikke har gått over til vann, enda det er plussgrader (dvs det motsatte av underkjølt vann)?

6721043[/snapback]

Jeg tror ikke det er noe som heter overkjølt is, eller rettere sagt, overvarmet is. Men det kan godt hende fenomenet eksisterer likevel. F.eks kan man varme superrent vann opp til over kokepunktet uten at det koker og når man kaster noe oppi, f.eks litt salt så eksploderer det nærmest i en voldsom støtkoking. Mulig det er snakk om at saltet senker kokepunktet fordi det fungerer som startpunkter for bobler og får det til å ekspolodere på den måten. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror ikke det er mye treghet i den reaksjonskinetikken der. Sansynligvis ikke mer enn millisekunder.

 

Pels: Jeg tror han prater om at diameteren på jorda/eplet vs. avstanden mellom jordas bane og sola skal være i riktig størrelseforhold.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...